Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veel meer gevaarlijke incidenten op Schiphol dan op andere luchthavens

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 562 
|
 ad.nl 
schiphol_DSC_3246.JPG

Door Marcia Nieuwenhuis

Opmerking vlieghinder.nl: in het originele AD artikel staan ter illustratie meerdere links, plaatjes en een tabel. Dit originele artikel is te lezen via de link onderaan de tekst.

Op de start- en landingsbanen van Schiphol vinden veel vaker ernstige incidenten plaats dan op andere grote luchthavens. Luchtvaartdeskundigen maken zich zorgen. 'Dit is niet normaal.'

Dit is niet normaal en hoort niet te gebeuren. Het getal is absoluut hoog in vergelijking met andere luchthavens
Joris Melkert van de TU Delft


Schiphol kampte in 2016 met 47 zogenoemde ‘runway incursions’. Dat zijn situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone komt van een baan die op dat moment wordt gebruikt voor een start of landing. En dat aantal is veel hoger dan op andere grote internationale luchthavens, blijkt uit een vergelijking met zes andere vliegvelden.

München had in hetzelfde jaar bijvoorbeeld maar drie van zulke incidenten, New York John F. Kennedy vijf en London Heathrow dertien. Die luchthavens tellen net als Schiphol zo’n 400.000 à 500.000 vliegbewegingen per jaar en zijn qua grootte dus vergelijkbaar.

,,Schiphol springt er echt uit'', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. ,,Dit is niet normaal en hoort niet te gebeuren. Het getal is absoluut hoog in vergelijking met andere luchthavens. Deze getallen moeten een wake-up call zijn.'' Ook luchtvaartkenner Hans Heerkens van de Universiteit Twente noemt het aantal incidenten op Schiphol opvallend. ,,Schiphol heeft veel meer incidenten dan andere luchthavens.''

Windrichtingen
De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de banen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen, in tegenstelling tot op andere luchthavens. Heerkens: ,,Die banen liggen eigenlijk helemaal niet handig. Vliegtuigen zijn veel minder gevoelig voor dwarswind dan vroeger. Je zou veel liever een aantal parallelle banen hebben. Dat kan een reden zijn waarom het aantal incidenten groter is.’’

Luchtverkeersleiding Nederland erkent in een reactie dat Schiphol ‘een complexe lay-out’ heeft. Daardoor is het volgens woordvoerder Maj-Britt van Raalte ‘moeilijk om de cijfers van verschillende luchthavens te vergelijken’. ,,De meldingscultuur zou ook een rol kunnen spelen. Wij stimuleren het melden van zulke voorvallen enorm, juist om van te leren. Door die inzichten willen we voorvallen in de toekomst voorkomen en zo de veiligheid verder verbeteren.''

Deze week nog werd bekend dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid een ernstig incident uit mei onderzoekt, waarbij de verkeersleiding blunderde. Een toestel kreeg toestemming om te vertrekken, terwijl op de startbaan nog een voertuig stond. De bestuurder daarvan hoorde via radioverbinding dat het vliegtuig toestemming kreeg om te vertrekken en sloeg alarm.

Afgezwakt
In april van dit jaar constateerde de Onderzoeksraad dat Schiphol veel meer moet doen aan de veiligheid. Het AD kreeg een mail tussen hooggeplaatste Schipholmedewerkers in handen, waaruit bleek dat die conclusies waren afgezwakt.

De manier waarop het vliegverkeer op Schiphol wordt afgehandeld is volgens de Onderzoeksraad nodeloos ingewikkeld. ,,Assistent-luchtverkeersleider is op Schiphol een functie met meerdere taken en een hoge werkdruk. Op andere internationale luchthavens bestaat de functie niet en wordt die ook niet gemist.’’ Probleem is volgens de Onderzoeksraad ook dat Schiphol baaninspecties laat uitvoeren door de vogelwacht, terwijl ‘die van nature niet over luchtvaartkennis beschikken’.

Om minder geluidshinder te veroorzaken slalommen piloten om woongebieden heen.


Ervan leren
Ook de organisatie van de Luchtverkeersleiding Nederland krijgt erin het rapport van de Onderzoeksraad flink van langs.


Schiphol stelt in een reactie dat het ‘een veilige luchthaven is die voldoet aan alle veiligheidsniveaus van nationale en internationale regelgeving’. ,,Het is van belang om van incidenten te leren’’, aldus woordvoerder Gedi Schrijver. Schiphol werkt volgens haar aan het opvolgen van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Volgens Melkert ligt Schiphol ‘fantastisch, maar betaal je daar wel een prijs voor’. Nederland heeft een dichtbevolkt gebied, er wordt bijna geslalomd tussen dorpskernen om geen geluidsoverlast te veroorzaken.’’ Melkert benadrukt dat het hoog tijd is dat de overheid de regie neemt. ,,Het kabinet doet nu natuurlijk even niets, maar dit is wel een dossier wat de komende jaren urgent wordt. Je wilt voorkomen dat het echt mis gaat.’’

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

"Volgens Melkert ligt Schiphol ‘fantastisch, maar betaal je daar wel een prijs voor’. "

Omwonenden worden uit hun slaap gehouden, krijgen een deken van ultra fijnstof over zich heen en hun veiligheid staat op het spel (zie conclusies OVV over externe veiligheid). Die prijs is echt veel te hoog. Schiphol in een onbewoond gebied met een snelle railverbinding naar de Randstad is fantastisch. De huidige ligging is een ramp (letterlijk en figuurlijk).

Geplaatst door anoniem

Er wordt bijna geslalomd tussen dorpskernen om geen geluidsoverlast te veroorzaken
Dit is echt volkomen onzin

De belangrijkste verklaring is volgens de deskundigen dat de banen op Schiphol in verschillende windrichtingen liggen,
Runway incursions hebben helemaal niks te maken met kruisende banen,het zijn menselijke fouten van de lvnl.

De manier waarop het vliegverkeer op Schiphol wordt afgehandeld is volgens de Onderzoeksraad nodeloos ingewikkeld.

Het Is gewoon een nep rapport om de gewenste veranderingen te bewerkstelligen.

De belangrijkste reden waarom het lastig is op Schiphol is omdat de banen verkeert georienteerd zijn. De banen liggen noord zuid terwijl de meest voorkomende windrichting zuid west tot noord west is. De banen van alle andere noordeuropese luchthavens zijn oost west georienteerd.
Dit heeft tot gevolg dat er regelmatig gedurende de dag geswitched moet worden tussen noordelijk en zuidelijk baangebruik hetgeen gecompliceerd is.
Met oost west banen zou de afhandeling veel simpeler en consistenter zijn.

Geplaatst door anoniem

De overduidelijk en logische oplossing is om meer te investeren in de lvnl maar dat wordt niet benoemd omdat men dat niet wil.
Het moet zo goedkoop mogelijk,hetgeen ook blijkt uit het bestaan van de functie assistant verkeersleider,welke ongetwijfeld goedkoper is dan een volwaardige verkeersleider.

Het is echt triest dat ook "onafhankelijke" onderzoeken niet meer objectief zijn en alleen maar werken in het belang van de sector. Nederland is een rommel land geworden,de overheid moet inderdaad ingrijpen.

Geplaatst door Wim uit Castricum

En de overheid heeft andere prioriteiten en als afleidingstruc, zingen ze het Wilhelmus.

Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

17 aug 2017 om 13:24:16
Geplaatst door anoniem

De conclusie van deze anonieme schrijver is correct.

Het is echt onzin dat er om dorpskernen wordt geslalomd om geluidshinder te voorkomen.
Alle startroutes liggen vast en houden al zoveel mogelijk rekening met het voorkomen van
geluidshinder.

Echter, vliegtuigen worden regelmatig van de startroute afgehaald om botsingsgevaar
met binnenkomend verkeer te voorkomen. Hoe drukker het wordt op Schiphol, hoe vaker
dit zal gaan plaatsvinden.

Neemt niet weg dat er toch ook regelmatig onnodig wordt afgeweken en daar zou de
LVNL wat meer aandacht aan moeten schenken.

Binnenkomend verkeer wordt ad hoc afgehandeld en dat betekent in de praktijk dat verkeersleiders bij het oplijnen van een vliegtuig voor een landingsbaan geen rekening houden met bebouwing op de grond. Hier is, door de complexiteit en hoeveelheid verkeer, geen
mogelijkheid voor.

Alleen 's nachts wordt er via vastgelegde routes naar Schiphol gevlogen waarbij er wel
rekening wordt gehouden met bebouwing en geluidshinder.




Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Schiphol is een factor 5 te groot voor de nationale doelen. Bijna 7 miljoen passagiers per maand nu. Alles om de overstap halte te zijn en nog een extra shoppingopbrengst te genereren. Waar heb je als land schiphol voor nodig ipv perse de grootste overstap hub met winkelcentrum willen zijn maakt alles al een stuk normaler.

Geplaatst door Jos

@anoniem. Wisselingen tussen Noord en Zuid komen niet zo vaak voor en het verschil met wisselingen tussen Oost naar West is beperkt.

De hoofdoorzaak van de vele baanwisselingen is het KLM ovestapmodel met de vele pieken. Op Heathrow worden een gelijk aantal vluchten als op Schiphol afgehandeld op 2 banen, terwijl er op Schiphol afwisselend 2, 3 of 4 banen nodig zijn. Dit is de reden van de complexiteit van het baangebruik. En permanente inzet van secundaire banen zou stuiten op de geluidsgrenzen en de veiligheid van omwonenden nog verder verslechteren. Voor de veiligheidsrisico's zijn daarnaast de convergerende banen en het complexe stelsel van taxi-banen een belangrijke factor. Dit in combinatie met het hoge volume op Schiphol.