Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Veel klachten over vliegtuigoverlast Groene Hart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 839 
|
 ad.nl 
Veel klachten over vliegtuigoverlast Groene Hart

Door Annemiek Brandriet

Het extra vliegverkeer boven de regio heeft al voor veel extra klachten gezorgd bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Slecht nieuws voor de klagers; de hinder houdt nog wel een paar weken aan.

Door groot onderhoud aan de Kaagbaan worden de andere banen, zoals de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan, veel meer gebruikt. Dat zorgt met name bij wind uit het noordoosten voor veel geluidshinder van dalende vliegtuigen.

De afgelopen dagen kwamen bij het meldpunt BAS meer telefoontjes dan gemiddeld binnen, weet manager Sandro Broeke. ,,Vaak duurt het een paar dagen voordat mensen gaan klagen. Ze vragen zich eerst af wat er aan de hand is en gaan het melden als ze de overlast na dagen nog ervaren."

Asfaltlaag
Vooral uit Bodegraven kwamen veel klachten, zegt Broeke. ,,We kunnen gerust zeggen dat daar de meeste klachten vandaan komen. Daar vliegen de vliegtuigen ook recht overheen. Maar ook uit Woerden, Nieuwkoop, Ter Aar, Harmelen en Waddinxveen zijn meldingen gekomen."

Als mensen vooraf weten wat ze te wachten staat, reageren ze anders
Jan Ende


En voorlopig zal het nog niet gedaan zijn met de vliegtuigoverlast. De werkzaamheden begonnen op 18 maart en duren zeker nog tot 24 mei. De Kaagbaan krijgt in die periode onder meer een geheel nieuwe asfaltlaag. Na 24 mei zal de baan weer deels in gebruik worden genomen. De eerste nachten blijft de baan nog afgesloten, omdat het asfalt dan geveegd moet worden om los grind van de landingsbanen te verwijderen.

,,Als mensen vooraf weten wat ze te wachten staat, reageren ze anders", zegt Jan Ende van de werkgroep Vlieghinder Groene Hart. Hij vindt daarom dat gemeentes inwoners moeten voorlichten. Volgens de inwoner van Papenveer is de regio gebaat bij wind uit het zuiden. ,,Dan hebben we het minste last van de vliegtuigen. De afgelopen dagen was er noordoostenwind en werd er geland over deze regio. Ik kan mij voorstellen dat mensen daar last van hadden."

Pijn verdelen
De mensen die het BAS benaderen, zijn veelal nieuwe melders heeft Broeke gemerkt. Cijfers zijn er nog niet, het meldpunt maakt kwartaalrapportages op. ,,Daar ga je dit zeker in terugzien. Dat kunnen we gebruiken bij ons advies om de pijn zo goed mogelijk te verdelen over de regio's."

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Het zit hem niet alleen in het groot onderhoud. De baancombinatie die deze overlast geeft is nu ook veel vaker de standaard waneer er geen onderhoud word gepleegd omdat het de combinatie is met de grootste capaciteit. waarschijnlijk worden de bewoners voorbereid op iets wat straks de norm gaat worden. Ik denk dat de combinatie van landen op aalsmeerbaan en kaagbaan in de nabije toekomst helemaal gaat verdwijnen.

Geplaatst door anoniem

1200 landende vliegtuigen en 100 startende vliegtuigen ko,en er volgens de website van bas hoorbaar over mijn huis. hetgeen naar ik meen binnen een straal van een kilometer is. Waarschijnlijk worden op basis van deze gegevens ook de geluidscontouren berekent.

In werkelijkheid zijn het zo,n 20.000 landende vliegtuigen denk ik en zon 500-1000 startende vliegtuigen. Men zit er bij het landende verkeer (onder de 1000 meter en jankend gas gevend om hoogte te houden) meer dan een factor 20 naast.

Geplaatst door anoniem

dus als u zich afvraagt waarom u zoveel overlast heeft terwijl u (ver) buiten de geluidszone woont. Hier is het antwoord. de geluidszone word berekend op basis van foutieve gegevens, men zit er in veel gevallen meer dan een factor 10 en in sommige gevallen een factor 25 naast.

Geplaatst door Wilma

Wij wonen aan de Reeuwijkse Plassen, lekker rustig dachten wij. De overlast die wij nu ondervinden van laag vliegende vliegtuigen is echt buiten proportie.
Geen adempauze, elke minuut komt er wel één over, soms twee tegelijk.
Er zou gespreid moeten worden, de pijn verdelen lees ik hierboven.
Inderdaad zouden mensen ingelicht moeten worden, zoals het nu gaat vind ik behoorlijk respectloos.


Geplaatst door Anoniem

De personen die nu klagen ondervinden wat wij in de gemeente teylingen (kaagbaan) normaal dagelijks meemaken, en dit 24u per dag het hele jaar door (ik word dan snachts zeker 4 maal wakkker door de herrie), en fijnstof. Ik vrees dat als straks de kaagbaan klaar is de herrie en vervuiling alleen maar toe neemt, gezien de baan klaar gemaakt word voor veel zwaardere toestellen (lijnvluchten), En straks zal de herrie/fijnstof ook toenemen in andere regio's gezien alle kleine vliegvelden worden uitgebreid.
- En dacht u nu dat de bewoners ooit informeren van te voren, dan leeft u in sprookjesland. Ook in Den Haag doen ze er niets aan....alle mensen die GL hebben gestemd, je ziet het...die doen ook niets, was alleen handig om je stem te verkrijgen...
Enige wat je kan doen is verhuizen naar een ander land...Nederland bestaat straks niet meer.. is dan 1 groot vliegveld..