Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veel hinder van vliegtuigen boven de stad, maar geen maatregelen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2561 
|
 parool.nl 
hv_overig_1502.jpeg

Bron: Het Parool

Amsterdam moet Schiphol dwingen te stoppen met vluchten boven de binnenstad. Dat eist het Platform Vliegoverlast Amsterdam vanwege de 'ontoelaatbare' toename van het vliegverkeer de afgelopen dagen. Klachtendienst BAS verwacht dat het aantal klachten '100 tot 200 procent' hoger zal liggen dan een jaar geleden.

Het baangebruik op Schiphol, afgelopen maandag. De twee groene banen zijn voor landende vliegtuigen, de paarse baan voor starts. Rechts de Oostbaan, die voor veel hinder in Amsterdam zorgt. Zie originele artikel via onderstaande link.

Sinds anderhalve week vliegen beduidend meer toestellen pal boven de stad. Ze zetten hun landing boven Amsterdam-Noord in, om ruwweg over Centraal Station, Dam, Leidseplein, Vondelpark en Olympisch Stadion naar Schiphol te vliegen. Daar landen ze op de Oostbaan, de oudste landingsbaan van de luchthaven.

Bij BAS, het 'aanspreekpunt' voor luchtvaartklachten, is het om die reden spitsuur. 'Normaal is dit voor ons de rustige periode,' zegt Sandro Broeke van BAS. 'Maar het zou me niet verbazen als het aantal klachten van mensen uit Amsterdam 100 tot 200 procent hoger zal liggen dan in dezelfde periode, een jaar geleden.'

Ook over vluchten naar de Buitenveldertbaan boven Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen wordt meer geklaagd. 'We zagen over vorig jaar al een stijging van het aantal klachten uit Amsterdam en Amstelveen,' zegt Broeke. 'Het zal me niet verbazen als die groei in het eerste kwartaal doorzet.'

'Niet uitzonderlijk'
Vorige week zijn 1347 vliegtuigen op de Schiphol-Oostbaan geland, volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) 35 procent van het totale aantal landingen op Schiphol die week. 'Dit is niet uitzonderlijk,' zegt Maj-Britt van Raalte van LVNL. 'Ook in voorgaande jaren zijn er weken met een toename van het gebruik van deze baan.

'Landen op de Oostbaan heeft niet onze voorkeur, omdat landend verkeer dan over het centrum van Amsterdam vliegt. Maar bij krachtige zuidwestenwind zijn andere banen minder of helemaal niet geschikt om een veilige landing te maken.'

Maatregelen
Het Platform Vliegoverlast eist maatregelen van de gemeente Amsterdam. 'De wethouder moet als aandeelhouder (de hoofdstad bezit 20 procent van de aandelen van de luchthaven) tegen Schiphol zeggen: kom de afspraken na,' zegt voorzitter Kees Weijer.

'In het Aldersoverleg is vastgelegd dat bij deze weersomstandigheden vliegtuigen tegelijkertijd op de Polderbaan en Zwanenburgbaan landen. Maar dat gebeurt niet.' Van Raalte van LVNL: 'Als er krachtige wind uit het zuidwesten komt, is er vaak te veel zijwind om zowel de Polderbaan als de Zwanenburgbaan, die evenwijdig aan elkaar liggen, te gebruiken. Dan valt alleen de Oostbaan binnen de limieten.'

Het weren van vliegtuigen boven de binnenstad zal bovendien tot meer overlast in Zwanenburg, Spaarndam of Castricum leiden. 'In Zwanenburg wonen 7500 mensen,' zegt Weijer, 'in Amsterdam honderdduizenden. Het is niet alleen hinder. Als het misgaat, hebben vliegtuigen boven Amsterdam geen enkele uitwijkmogelijkheid. Bij Zwanenburg liggen weilanden.'

Vervelend
Wethouder Kajsa Ollongren (Luchthaven) kent het probleem, maar ziet volgens haar woordvoerder geen reden om in te grijpen. 'Zeker als het vliegverkeer boven de stad langer aanhoudt, is dat heel vervelend. Maar dit gebruik valt binnen de afspraken.' Handhaving van het vliegverkeer en de zeggenschap over het luchtruim is overigens een zaak van het rijk, niet van gemeentes.

Volgens Broeke van BAS worden de problemen niet goed in geschat, omdat klachten over vluchten naar de Oostbaan en Buitenveldertbaan als één 'cluster' worden gezien. 'Het is zinvol om die twee banen uit elkaar te halen, zodat duidelijk wordt welke klachten waaraan zijn toe te schrijven. Mijn gevoel zegt dat er dan relatief veel meer klachten uit Amsterdam Centrum en Zuid zullen komen.'

Vorig jaar waren er ruim zevenduizend landingen op de Oostbaan die over de binnenstad voerden; 3 procent van het totale aantal landingen op de luchthaven. De aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan, die pal over Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen voert, werd vorig jaar bijna 31.000 keer gebruikt voor landingen, bijna 13 procent van het totaal.

Zie via onderstaande link de gewraakte vliegroute boven Amsterdam maandagmiddag. © casperflights.com

(Herman Stil)

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Vandaag 10 februari Plenair debat . 17 februari Comm vergadering in Raad C stad Amsterdam

Het wordt tijd dat de dames en heren maatregelen gaan nemen! Wat een dramas toch in dat Schipholdossier

Geplaatst door de Vries

Ok, niet leuk voor het centrum in Amsterdam, maar vind het wel een hoog NIMBY gehalte hebben. Dan maar over Zwanenburg want daar liggen weilanden ?!?!

Niemand in Amsterdam maakt zich druk als het mis zou gaan in omliggende dorpen, maar oh oh als er een vliegtuig over ons dure grachtenpandje vliegt...

Het is zo wel duidelijk dat men zich meer druk maakt om het dure centrum, dan bijvoorbeeld Osdorp/ de Aker (ook Amsterdam), waar onnodig overheen gevlogen wordt vanaf de Zwanenburgbaan met een directe bocht naar rechts. Daar hoor je niemand over, terwijl dat toch echt beter kan, maar ja die mensen daar komen denk ik uit het verkeerde milieu.



Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Nee de Vries, Zo ligt het niet. Ik zal u morgen antwoorden ! Moet nu de deur uit

Geplaatst door Brak uit Heiloo

Heiloo. Wonende op 30 kilometer van Schiphol krijgen wij met een beetje pech 33 landende vliegtuigen per uur over de woningen heen met een vlieghoogte vaak lager dan 600 meter, bochten makend en accelererend. Slaapverstoring, gesprek onderbreken en tv/radio niet te volgen of niet mogelijk om ongehinderd muziek te luisteren, het is een dagelijks probleem. Het centrum van Amsterdam ontzien geeft op een andere plek dezelfde overlast. Dus de overlast is het probleem en de veroorzaker moet worden aangepakt.

Geplaatst door Ruud

"Ok, niet leuk voor het centrum in Amsterdam, maar vind het wel een hoog NIMBY gehalte hebben. Dan maar over Zwanenburg want daar liggen weilanden ?!?!

Niemand in Amsterdam maakt zich druk als het mis zou gaan in omliggende dorpen, maar oh oh als er een vliegtuig over ons dure grachtenpandje vliegt...

Het is zo wel duidelijk dat men zich meer druk maakt om het dure centrum, dan bijvoorbeeld Osdorp/ de Aker (ook Amsterdam), waar onnodig overheen gevlogen wordt vanaf de Zwanenburgbaan met een directe bocht naar rechts. Daar hoor je niemand over, terwijl dat toch echt beter kan, maar ja die mensen daar komen denk ik uit het verkeerde milieu. "

Een tegenstrijdige reactie. De Vries pleit voor het verleggen van de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan , maar verwijt bewoners in Adam Centrum van Nimby gedrag. Het verplaatsen van de uitvliegroute Zwanenburgbaan is namelijk ook het verplaatsen van hinder van Amsterdam (West in dit geval) naar omliggende gemeenten. Overigens ben ik het wel eens met deze correctie van de uitvliegroute. Deze is namelijk eerder door de 'Zwanenburg Lobby' verlegd van Zwanenburg richting Amsterdam. Voor wat betreft de Schiphol Oostbaan zou ik toch niet willen spreken van het verplaatsen van hinder. In het Alders Akkoord is afgesproken dat deze baan alleen bij hoge uitzondering zou worden gebruikt. De recente ZW-storm valt hieronder. Echter de baan wordt veel vaker ingezet indien niet noodzakelijk gezien de wind. De afgesproken preferenties worden onvoldoende gevolgd (Polderbaan en Oostbaan i.p.v Polderbaan en Zwanenburgbaan).

Ik zie overigens wel vaker een wat tegenstrijdige verwijzing naar Nimby gedrag in dit soort discussies. Bewoners rondom Schiphol die andere banen verwijten van Nimby gedrag terwijl ze zelf pleiten voor selectiviteit en uitplaatsing naar regionale vliegvelden (wat ook het verplaatsen van hinder is).

Geplaatst door de Vries

Als je ter plekke gaat kijken bij Amsterdam West/ Lijnden, dan kan een ieder zien dat het onzinnig is hoe die bocht is vastgesteld. Even verderop ligt een braakliggend terrein waar prima overheen gevlogen kan worden, tussen Lijnden en Zwanenburg in. Een kwestie van iets langer rechtdoor vliegen. Ook hier weer NIMBY gedrag maar dan van Zwanenburg/ de heer van Ojik.

Echter door een "rekenfoutje" in het verleden kan er zogenaamd niet echt parallel gevlogen worden met de Polderbaan en Zwanenburgbaan. Ditzelfde foutje zorgt er nu ook voor dat er bij storm niet geland kan worden op zowel de Polderbaan als de Zwanenburgbaan en dus wordt de Oostbaan gebruikt.

Overigens profiteert Amsterdam ook het meest van Schiphol, vergeet dat niet.

Geplaatst door Ruud

Het argument dat Amsterdam het meest profiteert van Schiphol hoor ik vaker maar begrijp ik niet. Amsterdam heeft een minderheidsbelang en krijgt jaarlijks een dividend. Maar zou dat ook betekenen dan een gemeente als aandeelhouder van een elektriciteitsbedrijf , grote overlast van een dergelijk bedrijf voor lief zou moeten nemen ? Dit zou niet geaccepteerd worden. En dan het 'banenmotor' argument. Zoals het Decisio onderzoek aangeeft is het effect van Schiphol en verwante bedrijven op de werkgelegenheid marginaal. Bij een eventueel verlies wordt dit weer snel opgevuld door andere bedrijven. De Nederlandse economie is krachtig en dynamisch en niet afhankelijk van een mainport met veel overstapverkeer zoals de luchtvaartlobby ons wil laten geloven.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Allen: Dit dossier stinkt al jaren ... en de stank wordt steeds meer ondragelijker . De Zwanenburgers zorgden uitermate goed voor zichzelf, of te wel hier een uiterst duidelijk en onbetwist geval van NIMBY manipulatie gefaciliteerd door ene Hans Alders.. De Zwanenburgbaan heeft al jaren een fikse ONDERSCHRIJDING van de geprognoticeerde en beloofde aantallen vluchten, terwijl de Buitenv. baan én de Schiphol-Oostbaan. fikse OVERSCHRIJDINGEN kennen ! Inderdaad de startroute Zwanenburg werd verlegd 550 m oostwaarts , De vertegenwoordigers van Lijnden, Adam- West Badhoevedorp werden of onmogelijk gemaakt bij vergaderingen aanwezig te zijn, (Er waren er bij met drukke banen, die niet overdag konden vergaderen, en verslagen werden gemanipuleerd) Buiten de vergadering om waren Zwanenburgers, ondanks hun toezeggingen NIET bereid tot gesprekken met Lijnden/Adam West en Badhoevedorp, of bedachten weer een smoes , om geen gesprek aan te gaan . Tot later ! Dus: duidelijke Overlastgebieden, betreffen zeker Adam Osdorp, de Aker, Lijnden e.o. waar ondergetekende vaak met Deelraad wethouder PvdA Adam-West over sprak. Ik/wij lobbieden bij Adam C stad, Daardoor diende de Raad daar een (aangenomen) motie in : "Er dient een extra Handhavingspunt te Adam-West bij te komen." Die werd door de Aldersregie en ministerie VenW vakkundig om zeep geholpen! Zo onderhand wordt dit schiphol dossier een nagel doodskist van velen, zeker aan de mijne ! WORDT VERVOLGD , binnenkort in dit theater

Geplaatst door Barry

Mensen, hebben jullie gezien hoe hard het waaide de afgelopen tijd e? en wat de windrichting was ? Niet alleen perfevt voor het gebruiken van baan 22 ( de Oostbaan ) maar ook wel zo veilig. Of zijn de mensen die klagen ook degenen die mopperen als ze zélf een moeilijke en bumpy crosswindlanding maken op de polderbaan ? En die altijd hun mening klaar hebben als er zich door baangebruik op het randje van wat er mogelijk is een incident voordoet ?
Ga lekker op een eiland in Frans Polynesie wonen, en doe mn schoonmoeder de groeten.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Barry, Al weer iemand niet gehinderd door enige kennis van zaken . Men heeft het te Amsterdam niet over stormvluchten meneer, maar over het gegeven,,dat ze nu het HELE jaar de pineut zijn ! Enne; Weet u niet, dat deze baan alleen voor vluchten bij erge storm zou worden gebruikt, en weet u niet, dat schiphol in het geheim, ja in het geniep, het fundament van deze baan liet verstevigen, en de baan 2x zolang werd gemaakt? Zodat nu regelmatig de grootste widebodies er kunnen vliegen ? En weet u niet, dat de arrogante LVNL nog steeds niet optimaal Parallel kan en wil vliegen, via Polder en Zwanenburgbaan, hoewel de ICAO- regels parallel vliegen gewoon toestaat , c.q. de beide banen goed geschikt vindt om er parallel te vliegen ? En dat ze dan uitwijken naar de Buitenv. baan of Oostbaan, de Polderrbaan gewoon wel gelijktijdig wordt gebruikt? Dus zijwind speelt dan ook geen rol op de Polderbaan Als u mijn verhuiskosten betaalt wil ik mogelijk wel naar Polynesië ,.Mooi daar!
Ach arme, zo'n nare schoonmoeder?