Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Veel extra vlieglawaai in zomer 2025, ondanks ‘belofte’ oud-Schipholbaas

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 178 
|
 nhnieuws.nl - 01-11-2024 
Baanonderhoud_hvs.JPG

Door: Eline Boshuizen

Sommige gebieden rond Schiphol moeten in de zomer van 2025 rekening houden met meer vlieglawaai. Vanaf 10 mei sluit Schiphol vijf maanden de Buitenveldertbaan voor groot onderhoud. De gehoopte vermindering van vluchten gaat niet door, tot frustratie van omwonenden die last hebben van de luchthaven. Schiphol vraagt zelfs om ruimere geluidsgrenzen in deze periode.

Een persoon staat buiten en kijkt naar een vliegtuig dat door de lucht vliegt. Het gebouw aan de rechterkant suggereert een stedelijke omgeving. De lucht lijkt bewolkt.

Het onderhoud aan de Buitenveldertbaan zou niet langer kunnen wachten, omdat sommige onderdelen al vijftig jaar niet vervangen zijn. In een periode van twintig weken wordt onder meer het asfalt en alle bekabeling vernieuwd, er komt een nieuw verlichtingssysteem en het landingssysteem (Instrument Landing System, ILS) van Luchtverkeersleiding Nederland wordt vervangen.

Toch niet minder vluchten
Het aantal vluchten zal niet worden verminderd tijdens dit onderhoud, en dat is een grote domper voor omwonenden. Tijdens een bewonersbijeenkomst in Uithoorn eerder dit jaar zei interim-directeur Ruud Sondag namelijk dat tijdens lange onderhoudsperiodes het aantal vluchten mogelijk omlaag zou kunnen. Dat klonk de omwonenden als muziek in de oren, maar helaas is er te vroeg gejuicht.

De nieuwe Schiphol-directeur Pieter van Oord stuurde op 4 oktober een brief aan minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur met een ontheffingsaanvraag voor het onderhoud. Uit die brief wordt duidelijk dat Schiphol niet meer van plan is om het aantal vluchten omlaag te brengen. De huidige regelgeving zou het onmogelijk maken om hier van af te wijken: de luchthaven is verplicht het vastgestelde aantal vliegbewegingen te faciliteren.

"Het zal voor ons onleefbaar worden in de zomer"
Mirella Visser van bewonersplatform PUSH


De vluchten die niet op de Buitenveldertbaan kunnen vertrekken of landen, zullen tijdens het onderhoud dus gewoon worden verdeeld over de andere banen.

"Wij namen die belofte serieus", zegt Mirella Visser van bewonersplatform PUSH. "Maar die belofte wordt ook weer gebroken." De sfeer in Uithoorn is volgens haar momenteel erg somber. Dit nieuws komt na de plannen van de nieuwe Schiphol-minister Barry Madlener, die in september werden gepubliceerd.

In die plannen wordt gesproken over 485.000 vluchten, veel meer dan het vorige kabinet had beloofd. "En nu horen we dat de Buitenveldertbaan komende zomer bijna vijf maanden dicht gaat. Het zal voor ons onleefbaar worden in de zomer, dat verwachten wij", aldus Visser.

10.000 nachtvluchten
Het plan van Schiphol is ook om de 10.000 nachtvluchten te verdelen over andere start- en landingsbanen. Die informatie deed de gemeenteraad in Aalsmeer steigeren. Voorzitter Ronald Fransen van de commissie luchtvaartzaken in Aalsmeer, stuurde vorige week meteen een brief naar de Schiphol-baas met hun ongenoegen.

"Het is ons duidelijk dat Schiphol hetzelfde aantal vluchten wil, maar met minder banen. Schiphol wil de bewoners ermee lastigvallen, zij worden de dupe", zegt hij. Ook wethouder Hester van Buren van Amsterdam stuurde later die dag een brief. "Helaas moeten we opnieuw constateren dat in het maatregelenpakket het perspectief van omwonenden volledig ontbreekt."

Meer lawaai dan mag
Ook vraagt de Schiphol-baas aan de minister om ruimere geluidsgrenzen tijdens het onderhoud aan de baan. Andere gebieden zullen in die periode meer worden belast met extra vliegverkeer, waardoor er meer lawaai is dan volgens de wet is toegestaan.

Waar is er meer overlast?
Op basis van de weersomstandigheden, het aanbod van het vliegverkeer en welke baan beschikbaar is worden de start- en landingsbanen ingezet. Voor het landend verkeer wordt verwacht dat overdag voornamelijk de Schiphol-Oostbaan vanuit het noordoosten meer ingezet wordt. Amstelveen, Uithoorn, Amsterdam-Zuidoost en West, Diemen, Bussum, Zaandam en IJmuiden kunnen meer overlast verwachten. Voor vertrekkend verkeer zal overdag met name de Kaagbaan richting het zuidwesten meer gebruikt worden. Meer overlast van deze vliegtuigen is te verwachten in Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Rijsenhout, Leimuiden en Nieuwkoop.


In het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) staat de toegestane hoeveel geluid voor verschillende handhavingslocaties, maar deze zogeheten 'grenswaarden' kunnen worden aangepast in een ministeriële regeling tijdens groot onderhoud.

"De vorige minister zei dat dit soort aanvragen van Schiphol niet meer standaard zouden worden verleend. We zijn meteen in de pen geklommen, want je hoopt toch dat dit verzoek niet wordt goedgekeurd door de minister", zegt Fransen.

Winteronderhoud
Je zult misschien denken: waarom kan de baan niet in de winter in onderhoud als iedereen lekker binnen zit? Schiphol laat weten dat het onvermijdelijk is, omdat de Buitenveldertbaan te dicht bij het de-icingsplatform ligt, waar de vliegtuigen ijsvrij worden gemaakt. Omdat tijdens het groot onderhoud ook de omliggende rijbanen onder handen worden genomen, is dat platform in die periode niet bereikbaar.

NAVO-top
In die periode is ook de NAVO-top gepland, waardoor mogelijk een van de start- en landingsbanen als parkeerplaats wordt gebruikt. Het is onduidelijk hoe Schiphol dit wil gaan regelen en wat de impact hiervan zal zijn.

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 01-11-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

"Sommige gebieden rond Schiphol moeten in de zomer van 2025 rekening houden met meer vlieglawaai" . Wat wordt daarmee bedoeld? Hoe kunnen gebieden rekening houden met meer lawaai, hoe moet ik mij dat voorstellen? Moeten de bewoners van die gebieden misschien preventief oordoppen gaan kopen? Moeten ze met een "noice cancelling headphone" in de tuin gaan zitten? Moeten ze tijdelijk ergens anders gaan wonen? Moeten ze hun dag/nacht ritme aanpassen? Moeten ze het letterlijk over zich heen laten komen?! En van wie moet dat dan? Wat is dit voor waanzin?
Schiphol moet rekening houden met de gebieden en haar inwoners!


Geplaatst door anoniem1 uit Nederland

5 maanden groot onderhoud. De periodes voor groot onderhoud worden langer en langer.

Nog niet zo gek lang geleden was het 1 week voor regulier onderhoud en 6 weken voor groot onderhoud. Inmiddels bestrijken de groot nderhouds periodes vele maanden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Er wordt zoveel geld geinvesteerd in schiphol de laatste tijd en de komende jaren. In dat licht moet je ook de verhoging van de havengelden zien. Dat betekend dat men een enorme groei voorziet om dat rendabel te laten zijn.

Rond 2026-2028 is men dan misschien klaar. En dan hoopt men vanaf dat moment in zo,n 4 jaar van 500k-550k naar 700k te gaan. Dat zou dan in combinatie met luchtruim herziening en opening lelystad gepaard moeten gaan. Het een en ander hangt wel af van de geo-politieke ontwikkelingen die erg onvoorspelbaar zijn op dit moment. Maar dit is denk ik het scenario waar de omwonenden zich voor de komende jaren op moeten voorbereiden.