Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Van Schipholkrimp blijft niets meer over in luchtvaartvriendelijke beleid van PVV-minister Madlener

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 175 
|
 Het Parool 
afbeelding_2022-06-10_200847433.png

Twee jaar en drie maanden. Zolang heeft de krimpsoap van Schiphol geduurd. In juni 2022 lanceerde toenmalig luchtvaartminister Mark Harbers (VVD) als donderslag bij heldere hemel het voornemen om het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen van een half miljoen naar 440.000 per jaar.

Harbers kon niet anders; de eerste de beste omwonende die naar de rechter zou stappen vanwege overvloedige vlieghinder zou gelijk krijgen. Kabinetten hadden immers sinds 2015 verzuimd afspraken over vliegverkeer en hinder bij wet vast te leggen, zodat luchtvaartinspectie ILT alleen maar kon toekijken terwijl die regels steevast werden overschreden.

Veel steun kreeg Harbers niet. Luchtvaartmaatschappijen waren woest en bewonersgroepen vonden de maatregelen juist niet ver genoeg gaan. Even leek hij steun te krijgen uit het luchtvaartkamp toen Schiphol krimp steunde, maar daar haalde de nieuwe Schipholtopman Pieter van Oord vorige week alweer een streep door.

Geitenpaadje


Harbers blunderde met eigen regels en Europese voorschriften. Voor krimp bleek een langdurige ‘gebalanceerde’ procedure nodig, waarbij eerst alle alternatieven voor geluidsreductie onderzocht en afgewezen moesten worden. Harbers probeerde nog een geitenpaadje te bewandelen door te experimenteren met krimp, maar daar staken zowel Brussel als Nederlandse rechters een stokje voor.

Daardoor moest Harbers schoorvoetend terugkrabbelen. 440.000 vluchten werden er 452.500 en in zijn demissionaire nadagen ging de teller naar 470.000 starts en landingen.

Madlener haalt zelfs daar nu een streep door. Uit nieuwe berekeningen blijkt dat de beloofde geluidsreductie (17 procent minder ernstig gehinderden) bereikt kan worden met 475.000 tot 485.000 vluchten, een snipper minder dan het huidige half miljoen.

Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen – KLM, Transavia en Easyjet voorop – de afgelopen jaren al veel nieuwe vliegtuigen zijn gaan gebruiken die veel minder herrie maken en dat de komende jaren nog meer gaan doen. Daarmee was in de berekeningen van Harbers, bewust of onbewust, onvoldoende rekening gehouden.

Ook geen nachtsluiting


Madlener haalt ook een streep door nachtsluiting van Schiphol, in mei 2023 gelanceerd door nota bene toenmalig Schipholtopman Ruud Sondag. Wel wordt het aantal nachtvluchten teruggebracht van 32.000 naar 27.000 per jaar. Die afname zat al jaren in de pen, maar werd evenmin vastgelegd.

De minister wil wel strengere regels voor het gebruik van vliegtuigen. Zo mogen ’s nachts alleen de allerstilste toestellen worden ingezet en worden lawaaimakers met torenhoge luchthaventarieven ontmoedigd nog naar Schiphol te komen.

Met de kabinetstournure volgt Madlener het pleidooi van de luchtvaartsector die, onder aanvoering van KLM, betoogt dat het gebruik van de nieuwste vliegtuigen plus aanvullende maatregelen op termijn meer opleveren dan krimp.

De sector reageert dan ook opgelucht. “Het is positief dat een aantal maatregelen die wij hebben voorgesteld, zijn overgenomen,” zegt een woordvoerder van KLM. “We gaan door met vlootvernieuwing, waardoor het geluid de komende jaren steeds verder zal afnemen.”

Opnieuw geschiphold


De groep omwonenden die ernstige overlast van vliegherrie ondervindt, zal zich echter opnieuw ‘geschiphold’ voelen. Zij horen al meer dan 20 jaar allerlei toezeggingen en beloften over hinderbeperking die vervolgens nauwelijks worden nagekomen.

“De verontwaardiging over deze maatregelen is groot,” zegt voorzitter Khadija Arib van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die bewonersgroepen vertegenwoordigt. “Er is wél geluisterd naar de luchtvaartbranche, maar niet naar de omwonenden.”

Daadkracht kan Madlener niet worden ontzegd, maar uit de problemen is de minister nog lang niet. Er ligt immers een keiharde uitspraak van de rechter, die de staat in maart beval om binnen een jaar de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen en daarbij hun gezondheid als uitgangspunt te nemen en de economische belangen daaraan ondergeschikt te maken.

Gezondheid voorop


“De minister heeft nog zes maanden om uit te leggen hoe klein Schiphol zal worden, in plaats van ietsje afpellen van het aantal vluchten,” zegt Jan Boomhouwer van actiegroep Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV), die de rechtszaak aanspande en won.

“Madlener heeft nu een aantal bijzaken uit het vonnis gevist, maar de hoofdzaak laten liggen: dat niet langer de hubfunctie (het bestemmingennetwerk van Schiphol) vooropstaat, maar de gezondheid van omwonenden. Hij doet niet wat de rechter opdraagt.”

Volgende week vindt een eerste regiezitting plaats voor het hoger beroep dat de staat tegen de uitspraak heeft ingesteld. Maar dat heeft geen opschortende werking. Boomhouwer: “In maart moet het voor de bakker zijn. Ik ben benieuwd hoe het kabinet dat gaat doen.”

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door The Observer uit Castricum

Bizar dat deze minister het businessmodel van een enkel bedrijf (met die overbodige hubfunctie) belangrijker vindt dan gezondheid van bewoners. Kennelijk heeft hij zich nog niet echt verdiept in het dossier.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.