Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Van Nieuwenhuizen: ‘Ik ga mijn best doen die 10.000 vluchten op Lelystad te garanderen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 184 
|
 Omroep Gelderland 
Van Nieuwenhuizen: ‘Ik ga mijn best doen die 10.000 vluchten op Lelystad te garanderen’

In de Tweede Kamer werd dinsdag opnieuw gedebatteerd over Lelystad Airport. Oppositiepartijen waren al kritisch, maar opvallend is dat ook regeringspartij D66 voorafgaand aan het debat stelde dat voor hen de openstelling van Lelystad Airport niet vaststaat.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) zegt na lang aandringen van Kamerleden toe dat ze haar best gaan doen om harde garanties te geven dat het voorlopig bij 10.000 vliegbewegingen vanaf Lelystad blijft.
De minister zegt dat zolang het luchtruim niet heringedeeld is, er niet meer dan 10.000 vluchten vanuit Lelystad kunnen vertrekken. Toch wil ze naar aanleiding van vragen uit de regio proberen om dat aantal ook zwart op wit te garanderen. Actievoerder Kees Baumann ziet liever dat er een streep door het vliegveld gaat. Hij heeft voor zijn gevoel ruim zes uur naar een 'doorschuifdebat' geluisterd: 'De minister geeft vaak geen duidelijk antwoord op de vragen en schuift veel onderdelen door naar komende debatten.'
In grote delen van Gelderland en andere provincies zijn grote zorgen over de laagvliegroutes van Lelystad Airport. Omdat vliegtuigen niet door kunnen stijgen moeten vliegtuigen over een groot gedeelte van de route laag vliegen. Omwonenden van de routes maken zich zorgen over de geluidsoverlast.
De afgelopen twee jaar ontstonden in verschillende dorpen en steden actiegroepen. Dinsdagmiddag presenteerde in de Tweede Kamer zich een verenigde landelijke actiegroep. 'We zijn tegen de overlast van vliegtuigen', stelt woordvoerster Odile Rijken. Ze woont een aantal jaren op de Veluwe, na te zijn verhuisd uit Amsterdam. 'We willen landelijk ervaringen uitwisselen en de komende maanden ook de politiek bestoken met ideeën.'

Minister: probleem laagvliegroutes wordt opgelost


's Middags volgt het debat in de Kamer. De publieke tribune zit vol met voor- en tegenstanders. De ChristenUnie haalt de situatie aan boven Oldebroek en de Noord-Veluwe. De minister heeft namelijk eerder beloofd dat er na een herindeling van het luchtruim een einde moet komen aan het langdurig laagvliegen. De herindeling moet in 2023 klaar zijn. Op de Noord-Veluwe is twijfel ontstaan of dat over de hele route gaat gelden, of dat plaatsen als Wezep in de gemeente Oldebroek na de herindeling nog steeds overlast kunnen verwachten.
'Het grootste probleem blijft in Wezep, het blijft dat hier boven een woonkern de situatie zo flagrant wordt geschonden. Is daar een oplossing voor en is het na de herindeling opgelost?', vraagt Kamerlid voor de ChristenUnie Eppo Bruins zich af.
De minister zegt dat er met Oldebroek is gesproken en dat met andere gemeenten deze maand contact wordt gelegd. Volgens de minister zal een herindeling van het luchtruim het probleem oplossen. 'Ik heb het als een keiharde randvoorwaarde meegegeven dat het hoger moet', aldus minister Van Nieuwenhuizen.

'Is uitstel niet beter?'


Suzanne Kröger van GroenLinks vraagt zich af waarom Lelystad nu open moet: '10.000 bewegingen is een klein aantal voor Schiphol en de omwonenden vrezen enorme overlast.' De minister benadrukt dat het een begin is, omdat de luchthaven uiteindelijk zal doorgroeien naar het maximale aantal bewegingen van 45.000 na de herindeling.
De minister reageerde ook op het eerdere bericht dat Schiphol kan groeien door lawaaivluchten zoals nachtvluchten te verplaatsen naar Lelystad. Volgens haar is het commercieel waarschijnlijk niet interessant. 'Het lijkt me niet heel waarschijnlijk. Ik zie in deze theorie geen strategie om Schiphol enorm te laten groeien.'
Voorafgaand aan het debat kwam D66 met een voorstel. Het oude plan om een nieuw Schiphol in zee te bouwen moet volgens de partij opnieuw onderzocht worden. Tweede Kamerlid Jan Paternotte wil 'alle opties op tafel hebben.'

'Lelystad moet bestaansrecht aantonen'


Tegelijkertijd staat wat D66 betreft het niet vast dat Lelystad Airport open gaat. 'Het Airport moet z'n hele bestaansrecht nog aantonen', zegt hij. 'De Europese Commissie moet nog goedkeuren dat vliegmaatschappijen gedwongen kunnen worden te verhuizen naar Lelystad. Dat hele traject duurt minstens een half jaar. Als dat niet mag, moeten we het niet doen. We willen niet nieuwe vluchten creëren op Lelystad.'
Coalitiegenoot VVD wil daar niet aan denken. 'Lelystad Airport is een afspraak die we al 10, 15 jaar geleden hebben gemaakt', reageert VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. 'Een vliegveld in zee klinkt sympathiek en kan technisch misschien wel, maar het lost het probleem van nu niet op. Mensen willen op vakantie en dat hoeft niet van Schiphol, maar zou ook heel goed van Lelystad kunnen.'
De minister zegt sceptisch te staan tegenover een vliegveld op zee, maar ze staat open voor nieuwe inzichten. Ze wil het idee meenemen in nieuw onderzoek.
Veel bezoekers op de publieke tribune wachten het einde van het debat niet af. De kamer heeft meer dan zes uur gesproken over het dossier. Al is het niet de laatste keer, want in juni staat een nieuwe vergadering gepland.

Bekijk bericht op "Omroep Gelderland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De persoon Remco Dijkstra (VVD) impliceert eigenlijk dat de 10.000 bewegingen vakantievluchten zijn.
De mensen moeten toch op vakantie?
Zullen het echt alleen maar vakantievluchten zijn?
Vliegbewegingen door alleen Nederlanders?
Nee, Remco Dijkstra, u vertelt zoals vrijwel alle politici, de halve waarheid.
Het zal, linksom of rechtsom, een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen zijn boven Nederland.
10.000 weggesluisd van Schiphol richting Lelystad, betekent dat er 10.000 bij kunnen op Schiphol.
Creatief boekhouden levert minimaal 10.000 tot 45.000 extra vliegbewegingen op voor de Schipholgroep.

Kan de persoon Remco Dijkstra vertrekken naar een eiland dat binnenkort onder water verdwijnt?
Weet dit heerschap wat een trein is?
De burger dient ( veelal op eigen kosten) de co2 uitstoot te verminderen, het vervoer over de weg en het water in Nederland wordt het mes op de keel gezet, maar het troetelkindje van de Nederlandse Staat, de luchtvaartsector, kan weer uitbreiden.

De luchtvaartsector en de Nederlandse Staat, schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.


Geplaatst door anoniem1

Eigelijk wel logisch ook. Nederland is van oudsher een luchtvaart land. Al eeuwen lang wordt hier gepioneerd met de luchtvaart en zonder de luchtvaart was de gouden eeuw er nooit geweest.
Met het water hebben we niet zoveel en kapitein van een schip zijn is ook lang niet zo leuk als piloot in een vliegtuig. Beter maar snel afkappen met dat vervoer over het water,dat is meer iets voor landen als zwitserland. Ook windmolens horen niet in Nederland thuis. Geven een enorme overlast,je hele uitzicht word verpest. Bovendien waren er in Nederland tot voor kort vrijwel geen windmolens. Het is echt iets van de laatste tijd.