Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vaker nachtvluchten boven Castricum

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 7252 
|
 NHD 
Vaker nachtvluchten boven Castricum

CASTRICUM - De korte aanvliegroute naar de Polderbaan over het IJsselmeer en tussen Hoorn en Volendam wordt tijdelijk geschrapt. Vanaf 28 mei wordt 's nachts alleen nog via Castricum aangevlogen op de Polderbaan.

Door Roel van Leeuwen - 18-5-2015, 17:30 (Update 18-5-2015, 17:34)

Talsma ontstemd over besluit van LVNL

Gedeputeerde Tjeerd Talsma van de provincie Noord-Holland is ontstemd over het besluit van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Hij zegt dat het besluit van de LVNL, om vanaf 28 mei ’s nachts alleen via Castricum aan te vliegen op de Polderbaan, is genomen zonder overleg met de Bestuurlijke Regio Schiphol of met de Omgevingsraad Schiphol. ,,Aan- en uitvliegroutes liggen gevoelig, daar hebben mensen last van. Veranderingen zouden altijd moeten worden besproken.’’

De gedeputeerde wil proberen het besluit tegen te houden. ,,Ik wil hier graag eerst over discussiëren.’’

Te dicht bij elkaar

Volgens woordvoerster Bertine Langelaan van LVNL is de maatregel genomen omdat er een ’onnauwkeurigheid’ zit in het planningssysteem. ,,Hierdoor komen de vliegtuigen van de twee aanvliegroutes te dicht bij elkaar als ze gaan landen op de Polderbaan. En dat wil je niet hebben.’’ Volgens haar heeft dit nog niet geleid tot gevaarlijke situaties, maar moet er wel worden gewerkt aan een oplossing. ,,De korte route wordt daarom tot uiterlijk juni 2016 geschrapt.’’

In de zomer landen circa zestig vliegtuigen per nacht op de Polderbaan. LVNL spreekt tegen dat er geen overleg heeft plaatsgevonden.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ymte van Gosliga

Reactie van bestuur PVRC

Het besluit van LVNL om met ingang van 28 mei de nachtelijk aanvliegroute om veiligheidsredenen uit het oosten naar de Polderbaan te schrappen is als voldongen feit aan o.m. de gemeente overgebracht.
Gevolg is dat de westelijke nachtroute over Castricum en Limmen drukker zal worden: van 39 naar 69 bewegingen per nacht.
LNVL geeft aan dat dit besluit in principe voor een jaar zal gelden. Maar zekerheid wordt ook hier niet gegeven.

Gedeputeerde Talsma heeft dus ook het nakijken.
Wat overlegmodel, hoezo Omgevingsraad Schiphol?

Het enige wat resteert is een avond voor de inwoners van de gemeente Castricum. Op 27 mei zal LNVL uitleg komen geven in een openbare bijeenkomst.
Aankondigingen hierover komen morgen op Dichtbij.nl en woensdag in het Nieuwsblad voor Castricum.

Het mag helder zijn dat het bestuur van PVRC een ieder oproept om deze avond aanwezig te zijn en LVNL kritisch te bevragen, al was het maar om LVNL duidelijk te maken dat dit soort besluiten - zonder overleg of inspraak- niet meer kunnen.

Vragen van het bestuur van PVRC zijn o.a.:
- Waarom is er geen echt overleg geweest in bijvoorbeeld de Omgevingsraad Schiphol?
- In hoeverre is dit besluit in overeenstemming met het Aldersakkoord?
- Waarom wordt dit besluit pas vandaag bekend maken, LVNL zal het besluit echt wel eerder genomen hebben.
- Is er bezwaar en beroep mogelijk?





Geplaatst door Kijk naar de toekomst

De snelle en duidelijke reactie van het PVRC bestuur is prijzenswaard.

Nu zal moeten blijken of de luchtvaartsector en Schiphol Group danwel het resterend openbaar bestuur het in de BUCH regio en verdere "Schipholcontreien" voor het zeggen heeft?

Er is een wel heel pikante situatie aan het ontstaan.............................

Geplaatst door jhgriese

Het lijkt mij, dat de heer van Gosliga PVRC het grootste gelijk van de wereld heeft! En met hem Gedeputeerde Talsma.
Die Luchtvaartsector gaat gewoon arrogant door op de weg die ook de KLM ook al praktiseerde met die nieuwe startprocedure NADP-2 die plotseling per 15 april 2014 werd ingevoerd ... en slechts ter kennisname aan de oude Alderstafel werd voorgelegd . Bewonersopperhoofd van Ojik deed niets en heeft daar kennelijk nu veel spijt van. Deze procedure werd ingevoerd volgens KLM om brandstof te besparen. Dat bleek later niet het argument..Veel meer ging het om de capaciteits vergroting . Vooraf stelde de KLM er zouden hierdoor minder ernstig gehinderden zijn Vooral ver weg, maar direct bij de koppen van de banen zou . wat blijkt uit de laatste NOMOSmetingen: NERGENS is een afname van herrie. Overal neemt de herrie toe ! Grote heisa daarna in de ORS ...terwijl 3 platforms, inclusief onze BLRS (met PVRC daarbij !) een Rechtzaak aanspanden, die eerdaags voor komt.. Hopelijk houdt Gedeputeerde Talsma zijn poot stijf ! Waar heb je anders die nieuwe ORS in hemelsnaam voor nodig .. Zo wordt bevestigd: Oude wijn in nieuwe zakken: De Sector en het ministerie gaat gewoon haar gang..


Geplaatst door jhgriese

Zojuist wordt mij nog een ander belangrijk kritiekpunt aangereikt .. Waarom alleen snachts als er veel MINDER vliegtuigen zijn?? Overdag zou deze maatregel dan toch veel meer nodig zijn? Kortom zeer slechte informatie ! Laat LVNL de exacte routes op een detail kaart aanleveren !
Dit is broddelwerk . PS : Hans-2 Het is LVNL Waar staat LVNLG voor ?


Geplaatst door gerard

Ik begrijp hier niets van.
Men vliegt 's nachts al 12 jaar op deze manier!
Hoe kan het dat LVNL er de afgelopen 12 jaar niet achter kwam dat er 'onnauwkeurigheden' zaten in het planningsysteem. Hier is wat anders aan de hand.

Geplaatst door Frank du Long

Het is slikken of stikken met dit kabinetsbeleid die via haar stroman de heer Alders dubbele nachtvluchten goedvindt en de regio gewoon passeert.
De volksgezondheid wordt eraan opgeofferd en de economie krijgt voorrang tenkoste van de mens en alles.

Geplaatst door JH Griese

@Gerard: Een erg goede reactie ! Er dient dus helderheid te komen !

Geplaatst door gerard

Ik gok er op dat de LVNL hiermee gewoon een nachtelijke verkeersleider uitspaart. Zo plat zou het zomaar kunnen zijn.

Geplaatst door Hendrickx

Hierdoor komen de vliegtuigen van de twee aanvliegroutes te dicht bij elkaar als ze gaan landen op de Polderbaan. En dat wil je niet hebben

Dit klopt toch voor geen meter,het zal wel waar zijn maar het blijft een erg raar verhaal.
Er wordt s,nachts maar een landingsbaan gebruikt. Verkeer wat elkaar te dicht nadert is iets dat eventueel plaatsvind waneer 2 landingsbanen tegelijk worden gebruikt. Als je kijkt naar het vliegverkeer overdag dan zie je de hele tijd de meest onmogelijke combinaties van inweven voorbij komen bij gebruik van een baan. De verkeersleiding heeft het s,nachts erg rustig dus waarom dan niet handmatig de vliegtuigen leiden?. En 1 jaar om een systeem te repareren waarin een onnauwkeurigheid zit...dat levert overdag geen enkel probleem op al zou ik denken dat het wel degelijk een risico factor is,een systeem dat in bepaalde omstandigheden onnauwkeurig is. Maar erg urgent is het blijkbaar niet. Dat is dan toch een hele gerust stelling.

Goed,ik loop me weer te ergeren en met sarcasm kom je ook niet verder,dus het zal allemaal wel.


Goed,ik loop me weer te ergeren.

Geplaatst door webbeheer

LVNL heeft kennelijk deze week al 'proefgevlogen', zelden werden zoveel vluchten vanuit het oosten via de lange route over Castricum geleid.... Zie onderstaand plaatje




Bovenstaand plaatje geeft gelijk de huidige drie nachtroutes weer. De route over Hoorn vervalt straks.

Geplaatst door jhgriese

Hier deugt gewoon iets duidelijk niet !

Geplaatst door bobshop

Voor de zoveelste keer worden we in de maling genomen. Het hele Alderstafel gebeuren was een gruwel. Wederom: slikken of stikken.

Geplaatst door Anton

We zijn weer eens "geschiphold".

O, wat ga ik genieten van de groei van de vliegvelden van Dubai en Turkije en de teloorgang van de (zinloze) hub-functie van Schiphol ................ Als het mee zit gaan ze nog veel staken bij Air-France, dan gaat het (via financiële mega-verliezen) wellicht extra snel ......

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er is een groeiende afkeer door de lokale bevolking jegens Schiphol.
Dat verbaasd me niet. Het MainPort-principe voegt immers erg weinig toe aan de totale
gelden die verdient worden. Slechts vele vliegbewegingen zijn het gevolg.

De Schiphol-group, waaronder ook de LVLN valt, zijn meer dan arrogant.
Het Schiphol-rijk is immers gebaseerd op leugens en valse beloften.
De Kolderbaan (de sector noemt het de Polderbaan) is immers ook door list en bedrog tot leven gekomen.
De zogenaamde milieubaan...............aan me hoela. De sector heeft de arrogantie en de macht om de zeer vele (terechte) klachten naast zich neer te leggen.

Enorme stapels papieren onderzoeken en stellingen van jaren onderzoek, hebben slechts geleid tot steeds
maar meer herrie en vervuiling over een groter gebied. Meetpunten zijn onder druk van de sector geëlimineerd.
Dat was voor de inwoners nog een ´houvast´ omdat een instrument in de regel niet liegt.

Nu dit weer, een eenzijdige beslissing met grote negatieve gevolgen voor de inwoners.
Maar zelfs meepraten staat met deze beslissing van de LVLN op zijn kop.
Meepraten mag van de sector, meebeslissen niet. Dat heb ik op deze site altijd al gesteld.
Ik besef ook dat je, indien je niet meepraat, helemaal geen stem meer hebt.
Een duivels dilemma!Meepraten mag, meebeslissen niet. Dat heb ik op deze site altijd al gesteld.

Ook Uitgeest zal s´nachts, nog meer de dupe zijn dan nu al het geval is.
Want omstreeks 04h00 gaat zo ongeveer de hel boven Uitgeest open bij zuidelijke windrichtingen.
Er wordt vrijwel net zo laag aangevlogen als overdag en het zijn niet bepaald de stilste toestellen.
De sector heeft van de Nederlandse regering een volmacht gekregen en buit dat ten
volste uit. Vrijwel elke industrie en dat is de luchtvaartsector toch zeer zeker ook, zou worden gesloten indien
er zo ongelofelijk veel geluidshinder en vervuiling zou worden gegenereerd over zo´n groot oppervlak!
Daarmee maken zowel de sector als de Nederlandse regering, die eigenlijk een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, zich schuldig aan grove schending van de rechten van de mens.
Artikel 21 van de Nederlandse grondwet kan eigenlijk wel worden geschrapt...........

Helaas, het lijkt er toch sterk op dat we in een schijndemocratie leven, waarin het geld en vriendjespolitiek, hoogtij viert.



Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Dat de lokale politiek grip probeert te krijgen op wat ons hier in de BUCH regio overkomt blijkt uit een rapportage en raadsvoorstel omtrent de controle op de z.g. "verzelfstandigde bestuur- en uitvoering- organisaties" als: LVLN, ORS, RUD/Milieudienst, Veiligheidsregio, RAUM en zo verder. Dit mag een zeer belangrijke ontwikkeling worden genoemd!

In de gemeente Uitgeest komt dit in de raadsvergadering van do. 28 mei a.s. aan de orde en het is te hopen dat de Raad aldaar opEXTRA controle aandringt.

Nog belangrijker is dat sinds enige tijd de BUCH gemeenten samenwerken bij het versterken van de positie van ons openbaar bestuur tegenover het door de Schiphol Group opgebouwde machtsmonopolie met bijbehorend meganetwerk o.l.v. de Vereniging EU-Deltametropool.


Geplaatst door Wim

Wordt er wellicht al voorgesorteerd op het (in het begin in een beperkte mate) invoeren van nachrvluchen op Lelystad Airport? De reisbranche zou dan wellicht belangstelling hebben. Gerard, kan het hier wellicht mee te maken hebben?

Geplaatst door JH Griese

Ook dat zou kunnen Wim !

Geplaatst door Jaap

Als ik zo naar de kaartjes kijk, zie ik dat er nog steeds twee routes bij elkaar komen. Eerst boven land, maar nu boven zee. Als er in de nieuwe situatie iets verkeerd gaat, komen de vliegtuigen in zee terecht; voorheen op het land. Maar dat zal de LVNL toch niet met meer veiligheid bedoelen? Of zijn de luchtverkeersleiders 's morgens nog niet fris genoeg om de vliegtuigen uit elkaar te halen?

Geplaatst door Jeroen

Ik vraag mij af hoe lang er dan al is gevlogen onder deze zogenaamd risicovolle omstandigheden. Nu worden de routes verlegd en zo te zien krijgt men het te noorden van Alkmaar ook voor de kiezen, omdat de vliegtuigen die vanuit het oosten naderen om gaan vliegen richting Noordzee. worden deze mensen ook ingelicht over vlieghoogte, meer overlast en dergelijke? alle extra routes gaan over hun hoofden. Ik denk dat de pers ook geïnteresseerd zal zijn naar de tot nu toe blijkbaar gelopen risico's. Is het gebagetaliseerde (bijna) ongeluk van een paar jaar geleden boven Uitgeest nu toch een issue? of het te langzaam vliegen van de gecrashte turkish airlines misschien ook wel? Is er een uitnodiging naar de pers gegaan voor de 27 e?

Geplaatst door JH Griese

De Staatssecretaris blaatte in het voorlaatste A.O. (Algemeen overleg ) Tweede Kamer 23 januari 2014 , wel 4x over: WE WILLEN TRANSPARANT ZIJN, We willen transparant zijn...bis, bis, An me hoela. Dat was alleen maar om de kritische vragen van o.a. d-66, Gr Links en Ja zelfs van de PvdA niet te hoeven beantwoorden. .. Het wordt echt tijd voor een Parlementaire enquête .. Transparant voor mij in ieder geval is dat deze Staatssecretaris slechts transparant is in NIETS zeggendheid .... Een incestueuse relatie onderhoud met Alders cum suis .. En LVNL is een arrogante club, zeer brutaal .. Maar eens zal de wal het schip keren , dit is een schijn democratie.. .. Polderen tot je een ons weegt ...

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

SITUATIE BOVEN UITGEEST LIJKT ONHOUDBAAR

Op de snelweg kennen we allemaal het ritsen van twee naar een rijstrook.
Al zo'n 12 jaar lang (sinds opening Polderbaan) wordt er tijdens het "nachtregime" boven de gemeente Uitgeest iets dergelijks uitgehaald. Vanwege acuut (geen tijd voor overleg) gevaar voor de veiligheid lijkt dit nu plotseling te zijn vervangen door het leiden van alle nachtelijk vliegverkeer "over een enkel vliegpad".

Volgens een door het NHD/Bart Vuyk op deze site gepubliceerd kaartje zou dit vliegpad over de meest onbebouwde zijde van de A9 lopen, iets wat met de huidige technologie ook goed mogelijk is. Maar in de praktijk wordt daar heel veel van afgeweken. Dit alles betekent dat in die 12 jaar een grote mate van slaapvestoring heeft plaatsgevonden. Slaapverstoring die volgens officiele rapporten bepaald negatieve gezondheidseffecten heeft en de autoriteiten dus de plicht hebben hier een eind aan te maken. Vanwege de nieuwe Omgevingswet (2017) wordt uitgegaan van het principe "van normdenken naar gezondheidsdenken", maar serieus wetenschappelijk onderzoek wordt helaas door de sector en Hans Alders buiten de deur gehouden....................

De situatie overdag (NB: in de praktijk van ca. 04.00 - 24.30 hr. !) boven Uitgeest wordt gekenmerkt door het z.g. dubbele baangebruik. Na het loslaten van voldoende horizontale scheiding tussen de vliegpaden naar Polderbaan en Zwanenburgbaan werd gekozen voor hoger naar Zwanenburg en (extreem) laag naar Polderbaan, met dus allen nog verticale scheiding van de intensief bevlogen vliegpaden. Deze keuze werd onder de pet gehouden..........

Recent hebben verontruste bewoners de Raad van Uitgeest gewezen op het feit dat meerdere veiligheidsincidenten niet serieus worden genomen door LVNL en zij zich grote zorgen maken over deze situatie. MVDWOA

En afgelopen week kreeg Uitgeest dus te maken met een plotselinge verschuiving van de nachtvluchten, bovenop de al jaren bestaande, voor gezondheid en veiligheid bepaald ongewenste, situaties. En de gemeenten Castricum, Heiloo e.a. zagen nu zelfs een verdubbeling!

Tot zover een eerste aanzet om de terechte vraag hierboven te beantwoorden.

Geplaatst door karin

LS, waarom wordt er zowel overdag als 's nachts niet voor gekozen om de "pijn" te verzachten door te spreiden. Waarom kan er niet worden aangevlogen boven Castricum, Heiloo, Alkmaar en Bergen, zodat de gehele streek weer kan ademhalen. Vandaag was zo'n dag - wandelen door het duingebied - met nul vliegtuigen. Zo was het toen ik hier ooit kwam wonen.

Geplaatst door JH Griese

@Karin, Ik begrijp je reactie goed, , maar het gevaar is dan groot, dat ook dat toeneemt en er dan nog meer groeipotentie ontstaat , met daarna overal en altijd groei..en herrie

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

@Karin:

Bij Noordelijke windrichtingen keert het patroon om, zodat vooral op de Kaagbaan wordt geland.
Dat geeft enig soulaas, zoals onlangs was te merken. Helaas wordt dan wel vanaf de Polderbaan gestart, wat ook weer o.a. slaapverstoring met zich meebrengt.

Intussen wordt meer duidelijk omtrent de rol van de GGD Kennemerland.
Het management zetelt in Hoofddorp omdat de GGD's deel uit maken van de z.g. VRK, de veiligheidsregio Kennemerland. Een slimme constructie waarbij de gemeenten de noodzakelijke veiligheidsvoorziening rond de luchthaven financieren en waar ook de brandweer onder valt.
Onder de paraplu van dit verzelfstandigde uitvoeringsorgaan wordt ook het credo "van normdenken naar gezondheidsdenken" bij o.a. Milieu effect rapportages (MER) uitgewerkt en dat lijkt "geheel in Schiphol/Alders stijl" te worden aangepakt!

Intussen zucht de brandweer in de gemeente Castricum onder VRK managers, geven vrijwilligers er de brui aan en mag de gemeente 300.000 Euro extra voor de VRK ophoesten, zo blijkt uit recente berichtgeving.

Zo stapelen de problemen zich op en het is echt aan de politiek om hier eens ernstig mee aan de slag te gaan?


Geplaatst door s. van halm

Sterkte daar!

Hans 1 heeft zojuist het fiasco van de Vaste Bochtstraal bij ons recht gel.ld. Dat had die beloofd... Van 580 méér ernstig gehinderden in 2012 (met een woningbestand uit 2005) naar een afname van het aantal EGH's in 2014. Bij het jaarverslag 2014 zat alleen géén rapport wat die berekening (want het is een berekening) verduidelijkt. En de regering slikt dit voor zoete koek.

Wedden dat Hans 2 dit ook recht kan l.llen? En zoniet dan moet er eerst een jaar in de ORS gepraat worden want die periode heeft de Staatssecretaris nodig om het NNHS in de wet te verankeren.

Mensen mensen wat hebben we het fijn zo! De luchtvaartsector mag wel eenzijdig aan het akkoord morrelen en als er dan nog wat te overschrijden valt boven de 500.000 passen we de 50/50 regel toe. Lekkere harde afspraken...........

Sorry dat ik me een beetje laat gaan......

N.B. Als het (negatieve) resultaat van de Vaste Bochtstraal was berekend op basis van een actueel woningbestand (in ieder geval 2008 bij de eerste evaluatie) had het aantal ernstig gehinderden wat de maatregel méér heeft veroorzaakt (het doel was een afname) 2885 geweest. Ik ben héél erg benieuwd hoe Hans het voor elkaar heeft gekregen om van een negatief resultaat van 2885 méér ernstig gehinderden een positief resultaat te maken in 2 jaar tijd (2012 versus 2014) terwijl er niets veranderd is t.a.v. de vaste bochtstraal. De invoer van NADP2 (15 april 2014) door KLM heeft er alleen maar voor gezorgd dat de zware kisten van KLM nog lager overkomen en inmiddels werkelijk bijna de pijngrens bereikt hebben voor de trommelvliezen.

Dat één en ondeelbaar is dus absolute bull-shit (en zoniet kan je Hans 2 en de Staatssecretaris hier nog over laten struikelen).

Geplaatst door JH Griese

@Simon: Het wordt tijd voor een Parlementaire enquête .. (De 1e Kamer, dacht daar al in 2004 over ! ) Overigens de beide VVD wethouders Haarlemmermeer, vonden meen ik inmiddels een bruine baan als burgemeesters , Wel met veel boter op de hoofden... Je zou bijna gaan wensen, dat de Dubais , de Ouatars etc Schiphol maar moeten wegblazen....