Vakbonden in actie tegen Emirates, Qatar en Etihad
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Acht vakbonden van luchtvaartpersoneel beginnen een publiekscampagne om te waarschuwen voor de opkomst van de Midden-Oosten maatschappijen Emirates, Qatar en Etihad. Zonder ingrijpen is de Europese luchtvaart ten dode opgeschreven. Tot een boycot roepen de bonden niet op.
De Europese Unie moet de deuren voor deze staatsgesubsidieerde maatschappijen niet wagenwijd openzetten, maar juist beperkingen opleggen, zo willen de bonden. Daarom is het tweede speerpunt een lobby richting die Europese beleidsmakers.
Om in Brussel sterker te staan scharen de vakbonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel zich achter het onlangs gelanceerde initiatief van Europeans for Fair Competition, www.e4fc.eu. Dit is een coalitie van werknemers en werkgevers in Europa.
Buitensporig
,,Gebeurt er niets, dan worden we weggevaagd door deze buitensporig groeiende maatschappijen met hun enorme financiële staatsbronnen. Honderdduizenden banen in de Europese luchtvaart lopen gevaar! Harde clausules rondom eerlijke concurrentie in de luchtvaartverdragen met de Golfstaten en niet minder belangrijk: handhaving daarvan zijn noodzakelijk”, laat Steven Verhagen, president van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, namens de gezamenlijke vakbonden weten. ,,We willen dat de passagiers zich beter bewust zijn dat een keuze voor deze maatschappijen uiteindelijk leidt tot een massaal banen verlies in Europa.''
Annette Groeneveld voorzitter van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel vervolgt: ,,Het is simpelweg vijf voor twaalf. Als je ziet hoe de maatschappijen Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways de Europese markt aan het leegroven zijn, geholpen door miljarden aan staatsubsidies, dan is het geen vraag of de Europese luchtvaart ten dode is opgeschreven maar wanneer.”
Ontkenning
De drie maatschappijen zelf ontkennen steeds dat ze staatssteun krijgen. Wel zijn in die landen enorme vliegvelden gebouwd en kopen deze luchtvaartmaatschappijen enorm veel nieuwe toestellen. Ze halen daarmee passagiers uit de hele wereld op en laten die overstappen op hun luchthavens. Daarmee nemen ze het model van KLM op Schiphol over. Een complicatie in de discussies is bovendien dat deze Midden-Oosten maatschappijen inmiddels ook belangen hebben in of samenwerken met Europese maatschappijen. KLM werkt samen met Eithad.
Geplaatst door Wim uit Castricum