Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vakbond KLM-personeel betaalt voor website ‘tegengeluid’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 255 
|
 RTLZ 
hvs_cityhopper_DSC_2520.JPG

Een opmerkelijk initiatief: een site die mede namens omwonenden pleit vóór uitbreiding van Schiphol. De initiatiefnemers vinden dat er te weinig aandacht is voor de economische voordelen die de luchthaven oplevert.

Het gaat dan ook om omwonenden die op Schiphol werken en dus baat hebben bij een vliegveld dat goed loopt. Een van de drijvende krachten achter de site is Jürgen Nagelkerke, woonachtig in Amsterdam-West én purser bij KLM.

2200 handtekeningen, maar zijn ze echt?


Hij is één van de ongeveer 200.000 mensen die hun geld verdienen dankzij Schiphol. Tegelijkertijd woont hij in het gebied waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen. En ja, hij zegt ook die hinder wel eens te ondervinden. Toch vindt hij het nodig dat er een tegengeluid komt naar alle belangengroepen die klagen over geluidshinder van de luchthaven.

"Het gaat om de balans: niet alleen de overlast, maar ook het belang van de mensen die er werken", zegt Nagelkerke. En hij staat niet alleen, er kwam gelijk al veel respons. Inmiddels staat de teller op 2200 ondertekenaars.

Hoe betrouwbaar dat aantal is, is overigens maar de vraag. Het is mogelijk om met niet bestaande mailadressen en verzonnen namen te tekenen. Het lijkt er nu op dat ook critici van Schiphol aan de haal zijn gegaan met het tekenformulier. Dat staat meestal garant voor veel neppe inzendingen.

Vakbond betaalt voor site


Naar eigen zeggen besloot Nagelkerke samen met collega's tot de actie en schreven ze een manifest. Als RTL Z navraag doet bij het bureau dat de site heeft gebouwd, wordt verwezen naar vakbond Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC).

Die bevestigt vervolgens aan RTL Z dat zij voor de website hebben betaald. Bij de vakbond is veel Nederlands personeel van vliegmaatschappijen zoals KLM, Transavia, Tui en Easyjet aangesloten.

Het is niet voor het eerst dat de vakbond probeert de publieke opinie te beïnvloeden, wat ook logisch is gezien de belangen die op het spel staan. De VNC mobiliseerde haar achterban ook bij een internetconsultatie over Schiphol.

Daar mochten burgers en bedrijven hun zegje doen over hoe zij de toekomst van Schiphol voor zich zien. RTL Z ontdekte dat heel veel reacties opmerkelijk veel op elkaar leken, al waren ze afkomstig van individuele burgers.

Bekijk bericht op "RTLZ"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem3

watte? En wij doen het gratis en voor niets!

Geplaatst door s. van halm

Iedereen heeft het recht om voor zichzelf op te komen. Dat is wat Nederland maakt tot democratie en daar moeten we ons bij neerleggen.

Waar we ons ook bij neer moeten leggen is de grondwet van Nederland. De overheid is verplicht om de belangen van de individuele burger te toetsen aan de hand van deze grondwet. Ben benieuwd hoe zwaar het recht van cabine personeel gewogen wordt in relatie tot de 100.000en gehinderde burgers.

Mocht de overheid dat belang afwegen dan willen we we wel graag weten ten opzichte van welk "woningbestand" dat is gebeurd. Een gelijkwaardige afweging lijkt me wel op zijn plaats.

Art 1.: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Art 21: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu."

Art. 22: "
1. De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

2. Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.

3. Zij schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding."


Geplaatst door Wobbe

Dan moet je daar niet gaan werken.
(sorry jongens, ik kon ’t niet laten. Het moest er gewoon effe uit, na al die jaren dat ik het ‘dan moet je daar niet gaan wonen’ heb moeten aanhoren van dit arrogante volk, dat geen enkele bekommernis toonde met de klachten van ernstig gehinderde omwonenden)

Geplaatst door Frans

Als ik het lawaai maak wat dagelijks over mij heen komt door bedrijven als (Schiphol en andere vliegvelden, toch behoorlijk ver van mijn woonplaats) dan krijg hevig protest van mijn buren en komt de politie aan mijn voordeur om te vertellen dat ik moet ophouden met lawaaioverlast. Het is toch wel bijzonder dat de overheid dit soort bedrijven toestaat om zoveel inwoners ernstig te hinderen met vliegtuiglawaai en ze zelfs van een adequate nachtrust te beroven!

Geplaatst door Jaap

Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

Geplaatst door Ed

Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral.....

Geplaatst door sara

Geestig '' Dan moet je er maar niet gaan werken'' Ik kop de vraag tegenwoordig terug: Waar in de Noord-Holland ( en groot deel van Zuid maar dat terzijde) kan je wel wonen zonder het risico op herrie en slechte luchtkwaliteit? Als je economisch afhankelijk bent van de Randstad? Het kaartje op de BAS is illustratief.

Overigens die nieuwe die ik gister horen kreeg: Dat ik te heftig reageer op vliegtuigen geluid, dus ik zou me minder druk moeten maken. Daar viel veel winst te behalen, zei hij ( goede vriend) tevreden, want hij kon, door zich ergens bij neer te leggen, het zo uit zijn hoofd zetten ( polder Zen opgedaan tijdens het Reizen). Ik had goede vriend eerder aangesproken op zijn vlieggedrag. Dat doe ik zins kort ( heel irritant geloof ik) mensen aanpreken op vliegen, dat het minder moet of anders.

Maar het wil er niet in: dat ik samen met een zeer groot aantal burgers aan geluidshinder boven de norm van het WHO wordt blootgesteld ( daar kan je niet tegen op mindfulnessen) dat deze norm is er omdat je er ziek van kunt worden. Stress van krijgen kan: de reden dat ik heftig reageer, is altijd na een periode van intens Buitenveldertbaan gebruik. Wij hebben aan de Amstelveen kant van Schiphol echt nog mazzel. Als -het weer- even rustig is kalmeer ik weer. Duurt twee dagen, ook voor dat de nachtrust weer normaal is. Maar het wil er niet in, ook niet dat het slecht voor ons milieu is, en dat we daarboven op een gezondheidsrisico lopen door ultra-fijnstof waar nog geen eens een norm voor is. Dat het reizen uit de pan is gerezen. De romantiek is er af, maar niemand ziet het. Of beter ze zien het wel, maar iedereen heeft zijn persoonlijke reden op op het vliegtuig te stappen. Omdat het trein langer duurt en duurder is, maar de afstand zit ergens tussen daar kunnen we niet omheen. Het vliegt toch wel, met of zonder jou. Aangezien de overheid niet ingrijpt is het enige wat we kunnen doen zelf minder vliegen.

Wat ik ook zo gek vind: Staan, als Schiphol niet groeit, deze 200.000 banen gelijk op het spel? Dus bij geen groei stort het hele bedrijf in elkaar. Daar klopt toch iets niet? Gezond bedrijf hoor, En daarbij recent zijn er twee ziekenhuizen failliet gegaan, ik hoor niemand over die banen die verloren zijn gegaan.

Geplaatst door Frans S.

Die 200.000 banen kloppen trouwens ook niet hoor Sara, volgens de RLI zijn het er volgens mij ongeveer 90.000 in totaal. Je leest ook vaak dat het er wel 300.000 zijn ,
De herrie berekenen ze altijd te laag en het aantal banen veel te hoog , wat een bedrijf.

Geplaatst door Gerard

Inderdaad, Frans S. Maar er zijn meer bedrijven die alle 'secundaire' banen tot hun eigen verdienste rekenen. Maar toch kan het niet. Als je berekening die Schiphol toepast zou toeppassen op alle bedrijven, dan zouden er misschien wel 30 miljoen banen in Nederland zijn. In plaats van de huidige circa 10 miljoen.
Maar we weten al dat Schiphol kan echt niet kan rekenen. Of zijn het de politici, die niet door die vreemde uitkomsten willen prikken?

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.