Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Vakantievliegers dupe van Schiphol-beleid

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 167 
|
 De Telegraaf 
TUI_DSC_3271.JPG

De vakantievliegers lijken als eerste de dupe van het nieuwe groeibeleid voor Schiphol na 2021. Het kabinet wil deze groei alleen toestaan als er onder meer minder nachtvluchten komen, zo werd vrijdag bekend. Reisorganisatie TUI noemt dit ’eenzijdig’.

„We zijn blij met het perspectief van de sector, dat het kabinet biedt. Het is een glimmertje hoop, maar die nachtvluchten zijn voor ons van cruciaal belang. Dat is heel spannend”, zegt directeur Mattijs ten Brink van vakantievlieger Transavia tegen De Telegraaf.

De vakantievliegers dreigen zonder de nachtvluchten een extra slag richting het Middellandse Zee-gebied te missen, waardoor de inkomsten onder druk komen te staan.

Dit bevestigt TUI. De reisorganisatie zegt in een reactie dat ze investeert in stille en schonere vliegtuigen.

„We vinden wel dat ze eenzijdig kijken naar de nacht te kort door de bocht is: alle facetten van de hinder moeten worden meegewogen”, aldus TUI.

„De regionale luchthavens kennen geen nachtopenstelling, Schiphol is de enige luchthaven waar nachtvluchten mogelijk zijn. Voor een efficiënte operatie moet een airline meerdere slagen per dag kunnen maken met een vliegtuig, waarbij overigens laat thuiskomen minder geluidshinder geeft dan vroeg vertrekken.”

Luchthaven Schiphol is positief, zegt president-directeur Dick Benschop tegen De Telegraaf. De luchthaven wil verder groeien, omdat ze het verbindingennetwerk op peil wil houden.

Benschops voorganger Jos Nijhuis liet de luchthaven versneld vollopen met ’pretvluchten’, waardoor er kostbare capaciteit is verspild aan routes die al gevlogen werden vanaf de luchthaven. „Wij zijn geïnteresseerd in groei”, zegt Benschop. „We zijn gezakt van plek één naar drie op de lijst van best verbonden overstapluchthavens. De groei is ook nodig voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, die in een hyper concurrerende wereld werken.”

Blij


De bewoners rond Schiphol zijn blij dat het kabinet er nu voor kiest dat groei verdiend moet worden, in plaats van dat er een stip op de horizon geplaatst wordt waar naartoe gewerkt wordt.

„De sector moet straks eerst de hinder beperken, dat is positief. Maar we moeten nog zien of de afspraken over bijvoorbeeld de veiligheid nagekomen worden”, zegt Matt Poelmans van de bewonersdelegatie uit de Omgevingsraad Schiphol. „De luchtvaartsector moet via het prijsmechanisme en marktwerking maar zorgen dat ze aan haar vraag kan voldoen.”

Wat er gebeurt met inspanningen van de sector om de hinder te beperken in de afgelopen jaren is onduidelijk. Zo heeft KLM al miljarden geïnvesteerd in een stillere vloot, door bijvoorbeeld de viermotorige 747 in te ruilen voor de 787 met twee motoren.

Groei hard nodig


„Na drie jaar van stilstand op Schiphol is groei hard nodig voor KLM, vooral om ook te kunnen blijven investeren in duurzaamheid”, zegt een woordvoerder in een reactie.

Maar volgens KLM zijn wel veel vragen zoals over de precieze uitwerking, bijvoorbeeld wanneer dit dan ingaat. Minister van Nieuwenhuizen bleef vaag over de ingangsdatum van de verruiming.

„Voor de bedrijfsvoering is het belangrijk deze helderheid nu ook snel te krijgen anders rollen we van de ene onzekerheid in de volgend We pakken graag met alle andere partijen de handschoen op om de luchtvaart verder te verduurzamen.”

Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed

Beste mensen, het beleid op Schiphol is ook helemaal niet gericht op de hard werkende nederlander die zo graag op vakantie wil. Het gaat slechts om het overeind houden van KLM/Schiphol! De Nederlandse vakantieganger wordt hierbij slechts als speelbal gebruikt. Een gelegenheidsargument, bangmakerij. Met 300.000 vluchten kan de Nederlandse vakantieganger en zakenreizeiger volledig worden bediend. De "Hub" bedreigt zowel de vliegende Nederlandse vakantieganger als de door herrie geplaagde omwonenden. Laat u niets wijs maken, u heeft de zelfde belangen!

Geplaatst door Bob

Misschien moeten we eens stoppen met die korte reisjes om bv. te winkelen in Barcelona! Men is veel te veel gewend aan al die goedkope vluchten.

Geplaatst door Peter

„Na drie jaar van stilstand op Schiphol is groei hard nodig voor KLM, vooral om ook te kunnen blijven investeren in duurzaamheid”, zegt een woordvoerder in een reactie.

Haha hoe krijg je het uit je hypocriete mond..

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.