Vakantie-uitstoot met 10% gestegen, met name door groei vliegvakanties
De CO₂-emissie veroorzaakt door vakanties van Nederlanders is in 2017 met 10 procent toegenomen tot een recordhoogte van 15,8 Megaton. Sinds 2002 zijn de totale emissies met bijna een kwart toegenomen. Daarbij speelde vooral de luchtvaartemissies door de groei van het aantal verre vliegvakanties een belangrijke rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van de carbon footprint van de Nederlandse vakantieganger door het Centre for Sustainability, Tourism and Transport (CSTT) van NHTV Breda. Voor de analyse is gebruik gemaakt van gegevens uit het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), beschikbaar gesteld door NBTC-NIPO Research.
Toename uitstoot vooral door verre vakanties
Volgens het CVO is het totale aantal vakanties (in binnen- en buitenland) in 2017 in Nederland met 3,4 procent toegenomen tot 36,7 miljoen. De CO₂-emissie van alle binnenlandse vakanties is toegenomen met 2 procent en die van buitenlandse vakanties met bijna 12 procent. In totaal gaat het om 15,8 Megaton ofwel bijna 10 procent van de totale Nederlandse CO₂-uitstoot. Die toename is voornamelijk toe te schrijven aan aanzienlijke stijgingen van het aantal intercontinentale vakanties naar onder andere bestemmingen in Afrika, Australië en het Amerikaanse continent, en in mindere mate aan de groei van (vlieg)vakanties naar Europese bestemmingen als Griekenland en Portugal. De toename van de emissies van intercontinentale vakanties was ruim 20 procent en die van Europese vakanties iets meer dan 7 procent.
Vliegvakanties
De belangrijkste oorzaak voor de groei van de uitstoot is de sterke groei van vliegreizen. Ten opzichte van 2016 stegen zowel het aantal vliegvakanties als de hiermee in totaal afgelegde afstand met 16 procent. De emissies van het hiervoor benodigde vliegverkeer zijn ook met 16 procent toegenomen tot 6,5 Megaton, ofwel 41 procent van alle vakantie-emissies. Vliegreizen vormen slechts een vijfde van alle vakantiereizen. De gemiddelde retourafstand voor een reis met het vliegtuig kwam op 6.420 km en is 3,5 keer zo ver als die van een gemiddelde vakantie of 11 keer zo ver als een gemiddelde autovakantie. De toegenomen afstand wordt ook veroorzaakt doordat het aantal verre vliegreizen met 21 procent groeiden ten opzichte van 2016. Hoewel het aandeel van deze reizen naar bestemmingen buiten Europa in 2017 slechts 6 procent bedroeg, veroorzaakten deze inmiddels bijna een derde van de totale vakantie-emissies.
Nieuwe klimaatwet in het geding
De CO₂-emissies van de Nederlandse vakantiegangers vormen nu bijna 10 procent van de totale Nederlandse emissies. De luchtvaartemissies zijn echter niet meegenomen in de Klimaatwet. Wanneer de groei van de vakantie-emissies zich voortzet zijn deze in 2032 hoger dan de totale Nederlandse emissies die zijn afgesproken in de nieuwe Klimaatwet. Wanneer de groei weer afvlakt naar gemiddeld 5 procent gebeurt dit in 2036, en als ze afvlakt naar de gemiddelde groei van tussen 2014 en 2017 (2,7 procent) dan gebeurt dat in 2039.
Lees ook: Hoeveel bomen kost een vliegreis compenseren? Lees hier.
Notitie redactie vlieghinder.nl. Met dank aan @jaap voor het artikel
Geplaatst door H.J. Meijer uit Elburg
In Nederland worden we geterroriseerd door de luchtvaartmaffia.
Er is sprake van een bezetting.
De overlast wordt steeds erger, in feite worden grote delen van ons land onleefbaar.
Het lawaai, de vervuiling, het kan niet op. En als je klaagt, krijg je ook nog eens te horen, dat je je mond maar moet houden. Deze houding is typerend voor de luchtvaartsector. Vliegen is egoïsme met de voetjes van de vloer.
De sector van de luchtvaart heeft z'n eigen privileges gecreëerd. Men gaat ervanuit, dat iedereen wel eens in een vliegtuig wil zitten, en daardoor is er geen ruimte voor een kritische houding.
Toch is het belangrijk, dat er op een open manier meer gesproken wordt over de nadelige kanten van de luchtvaart. Daarin zal van de kant media royaal medewerking moeten worden verleend. Misschien is dat moeilijk, omdat men dat als een stuk kritiek op eigen gedrag maar moeilijk verdraagt. Voor journalisten is het in onze wereld moeilijk je werk te doen zonder een hoge mate van mobiliteit. Om hun werk te kunnen doen zal het wel eens moeilijk zijn je werk te doen zonder een vliegreis, maar dat hoeft niet te betekenen, dat iedereen moet gaan kijken, of het verhaal klopt. Laat de mensen genoegen nemen met hun zorgvuldig gemaakte reportages, en thuis blijven.
Gelet op het feit, dat het m.b.t. luchtvaart gaat om een collectief, mondiaal belang is het wel belangrijk op de kortst mogelijke termijn tot actie over te gaan.
Wie eens de moeite neemt te kijken op sites over luchtvaartnieuws, ziet al snel, dat er een vloedgolf aan vliegverkeer over de wereld komt, en dus over ons heen.
De financiële wereld staat te trappelen om te beleggen in vliegtuigen, die in beleggerskringen ook wel 'VLIEGEND ONROEREND GOED' worden genoemd. Daarover kun je o.a. lezen in het Financieele Dagblad, rijk worden, waarbij geld het nadeel heeft dat je de andere partij in het economisch verkeer niet in de ogen hoeft te kijken, of vind je dat een voordeel?
Het gaat daarbij veel om grote, luxe vliegtuigen, waarmee men veel mensen wil verleiden om tegen aantrekkelijke all-inclusive ticketprijzen de reis van hun leven te gaan maken, en daarna nog maar eens, enzovoort.
De beleggers, die je onder anderen vindt in kringen rond Mark Rutte en bijvoorbeeld te zien zijn in programma's zoals 'Hoe heurt het hier eigenlijk?' zijn bovenal geïnteresseerd in winst op hun vermogen. Vliegtuigen, steeds groter door zgn. schaalvoordelen en dan zeer luxe uitgevoerd, werken als een soort drug voor mensen met geld.
Voor massatransport zijn tunnels de meeste geschikte wegen. Voor vervoer door de lucht gebruikt men de vliegtuigen als gestroomlijnde stukjes tunnel.
Omdat de vliegtuigen steeds groter worden, wordt de lawaaibelasting groter, en daarmee de door miljoenen mensen ervaren overlast. De drukte wordt door het luchthaven gebonden massatoerisme op veel plaatsen onbeheersbaar. De luchtvervuiling is dramatisch, maar het Ministerie van Cora en haar directeur Luchtvaart Rob Huijser houdt publicatie van de gevolgen voor de volksgezondheid tegen, ook al is er wereldwijd al heel veel over bekend. Zie de Zembla-documentaire 'Geen vuiltje aan de lucht', 06-04-2016. Eigenlijk zou de luchtvaart verregaand moeten worden ingeperkt. Om dat te besluiten is gezond verstand nodig.
Hoe het daarmee is gesteld, is vrijwel iedereen duidelijk, maar omdat de VVD haar machtspositie op het ogenblik misbruikt en de coalitiepartners hun adem wellicht inhouden, zit Nederland in een wurggreep, waarvan velen bij lange niet inzien, hoe ingrijpend het voor Nederland zal zijn, als de luchtvaart richting en vanuit Nederland nog verder toeneemt. Bedenk, dat er vanuit o.a China, India, zeg maar vanuit alle hoeken van de aarde horden mensen hun all-inclusive reis naar Europa maken. Lees eens over de impact van het toerisme voor Giethoorn, dat dagelijks door ca. 1000 Chinese toeristen wordt bezocht.
Verdwaasde directies van luchtvaartmaatschappijen zien de kassa rinkelen.
Dat we anno 2018 in alle hevigheid ervaren, dat het weer helemaal van slag is, is bijna iedereen duidelijk.
Je zou verwachten, dat het KNMI tekst en uitleg geeft of liever een verklaring geeft voor de sterke opwarming van onze omgeving. MAAR HET KNMI DOET DAT NIET. Waaruit blijkt, dat het KNMI om de hete brij heen draait. Het Ministerie van Infrastructuur het 'brein' achter de luchtvaart in Nederland [inclusief vliegroutes, luchthavens etc], is één van de belangrijkste opdrachtgevers van het KNMI, en dus hoor je het KNMI nu niet. Het verbergt de waarheid.
Wie wat verder kijkt op internet, bijvoorbeeld bij onze zuiderburen, ziet wel dat er een uitleg wordt gegeven. Wellicht het meest verhelderend is het verhaal van Paul Peeters, Technische Universiteit - Delft, over de invloed van de luchtvaart op het klimaat. Promotie-onderzoek 'MEER VLIEGEN MAAKT KLIMAATDOELEN PARIJS ONBEREIKBAAR'. [diverse publicaties]. De moeder van onze Koning Willem-Alexander, nu prinses Beatrix, sprak in haar Kersttoespraak in 1988 al over 'het broeikas-effect', maar daar werd amper op gereageerd. In zijn laatste oudjaars-conférence zei Youp van 't Hek sprekend over het oeverloze vliegen: 'Ze vliegen de aarde naar de klote.' Geen enkele recensent schreef er de volgende dag over.
'Brood en spelen', daar gaat het om.
De Nederlandse overheid, Mark Rutte voorop, lijkt blind te zijn geworden door het tellen van
geld.
Jammer dat deze neoliberaal het land meesleurt in een moeras van onleefbaarheid.
Klagen is taboe, dat weten de mensen die bij Schiphol wonen al, en al heel lang.
Er wordt 'gewoon' niet naar je geluisterd.
Dat wordt nog wat.
Zo houdt Mark met een grijns op z'n gezicht het land in een wurggreep.
Welterusten !
P.S. Eén opstijgend vliegtuig stoot evenveel ultrafijnstof uit als 1.000.000 vrachtauto's.
ZONDER DIE VERVUILING KOMT HET VLIEGTUIG NIET VAN DE GROND.
Om luchtvaart in kaart te brengen kun je kijken/Googlen op: 'Transport à Grande Misère', waarmee je een kaart van de luchtvaart kunt maken m.b.t de gevolgen voor de leefbaarheid.
Klik op de site http://www.eerlijkovervliegen.nl . Daarin tref je veel facetten van de luchtvaart aan.