Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ultrafijnstof van Schiphol bedreigt Heemstede en Zandvoort

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2538 
|
 dichtbij.nl. Editie Zuid-Kennemerland 
me_vliegtuig_IMG_0708.jpg

Door de Dichtbijredactie, Wijnand Burger (Heemsteedse Courant)

ZANDVOORT - Hij vindt het onverstandig dat politieke partijen in Zandvoort laconiek reageren op een brandbrief van Milieudefensie. "Ultrafijnstof is heel schadelijk voor de gezondheid," waarschuwt raadslid Han Cohen van Ouderen Partij Zandvoort (OPZ).

Milieudefensie schreef in december 2014 dat ultrafijnstof van Schiphol ook in Heemstede en Zandvoort belandt als de wind uit het oosten komt. Dat gebeurt circa 30% van de tijd. Raadslid Cohen, die tevens werkbouwkundig ingenieur en doctor gezondheidstechniek is, legt uit dat ultrafijnstof sinds kort gemeten kan worden. "De kleine deeltjes (1.000 keer kleiner dan een mensenhaar) kunnen leiden tot ontstekingen, longziekten en hart- en vaatziekten."

Recent TNO-onderzoek toont aan dat één opstijgend vliegtuig per seconde evenveel ultrafijnstof uitstoot als 1.000.000 rijdende vrachtwagens. Dit kan tot gezondheidsschade en vervroegde sterfte leiden omdat deze uitstoot vooral plaatsvindt in de luchtlaag waarin wij leven. "Er is nader onderzoek nodig om de effecten precies te meten, maar dat mag niet als excuus dienen om maatregelen uit te stellen," meent Cohen. "Denk maar eens aan asbest. Tegenwoordig weten we dat de asbestvezels tot longkanker en andere verwante ziekten kunnen leiden."

Partijgenoot Bob de Vries denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. "Ik vind het een overtrokken stuk. Al die zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken, er is toch geen zure regen meer?" Cohen bestrijdt dat: "Zure regen is er wel degelijk, kijk maar aan de vermossing in de duinen," zegt hij. De Vries vindt echter bondgenoten in zijn stelling bij de VVD en D66.

Raadslid Fred Kroonsberg (CDA) heeft zijn hoop gevestigd op technische verbeteringen, maar daar hebben Cohen en Milieudefensie weinig fiducie in. "Dat zal nog zo'n 20 jaar duren, in verband met de lange ontwikkelingstijd. De beste oplossing is om helemaal niet - of minder - te vliegen. De brief van Milieudefensie moet serieus genomen worden zodat we aansluiting kunnen zoeken bij andere gemeenten om invloed uit te oefenen op Schiphol."

De berekeningen van Milieudefensie zijn onheilspellend. De luchtvervuiling van Schiphol zou tot een gemiddeld levensverlies van enkele maanden tot ruim een jaar leiden voor vele mensen, met name in Amsterdam en Amstelveen. Maar ook in Heemstede en Zandvoort zijn schadelijke gezondheidseffecten te verwachten.

Bekijk bericht op "dichtbij.nl. Editie Zuid-Kennemerland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Enige dagen terug was in de media te zien / te lezen, dat president Obama de noodklok luidde v.w.b. de vervuiling van o.a. de atmosfeer veroorzaakt door fabrieken / auto´s e.t.c..
Een goede zaak, maar geen enkele verwijzing naar de luchtvaartsector!
Dat is vreemd, want vliegtuigen behoren op dit moment tot de grootste vervuilende club.
Al die uitlaatgassen hoog in de atmosfeer laten hun verwoestende uitwerking echt niet als niets ter zake betekende afdoen.
Zelfs op de grond laat een vliegtuig een spoor van vervuiling achter.

Dat de sector beweerd dat zij niet zo vervuilend is per vervoerde eenheid, is natuurlijk complete onzin, want de toestellen stoten even goed hun rotzooi uit, vol of niet.
Een vol geladen toestel komt minder ver op de zelfde hoeveelheid brandstof.
Bovendien is de massaliteit van het vliegen wereldwijd al geruime tijd zo van invloed op het klimaat, dat de bewering van de sector al lang achterhaald is.