Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ultrafijn stof rondom Schiphol heeft effect op gezondheid

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 873 
|
 RIVM 
hv_natuur_2560_2.jpeg

Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, staan regelmatig bloot aan verhoogde concentraties ultrafijn stof. Dit kan een effect hebben op de gezondheid. Op zulke dagen hebben kinderen met luchtwegaandoeningen meer last en gebruiken ze meer medicijnen. Klachten zijn kortademigheid en piepende ademhaling. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , in samenwerking met de Universiteit van Utrecht en het Academisch Medisch Centrum (AMC Academic Medical Center ). Nog niet eerder is er zo’n uitgebreid onderzoek gedaan naar ultrafijnstof van vliegverkeer en gezondheid.

Bij kinderen en gezonde volwassenen zijn verminderingen in de longfunctie gemeten. Bij gezonde volwassen zijn ook verandering van de hartfunctie gemeten door de kortdurende hogere blootstelling. Gemiddeld genomen zijn deze veranderingen klein en hoeven ze niet tot gezondheidsklachten te leiden. Deze veranderingen kunnen groter zijn voor mensen die hiervoor gevoelig zijn, bijvoorbeeld omdat ze astma of hartaandoeningen hebben.

Ultrafijn stof


De effecten treden zowel op bij ultrafijn stof afkomstig van vliegverkeer als bij andere bronnen, zoals wegverkeer. Er zijn geen aanwijzingen dat de gezondheidseffecten van het vliegverkeer anders zijn dan die van het wegverkeer. Ultrafijn stof is het aantal zeer kleine deeltjes in de lucht (kleiner dan 0,1 micrometer).

Breed onderzoeksprogramma


De conclusies zijn gebaseerd op drie studies: een studie met 191 basisschoolkinderen in woonkernen vlakbij Schiphol, een studie met 21 gezonde volwassenen in een mobiel laboratorium direct naast Schiphol en een laboratoriumstudie met longcellen. De resultaten van dit onderzoek geven nog geen inzicht in mogelijke gezondheidseffecten van ultrafijnstof over een lange periode.

Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is nu gestart met onderzoek naar de effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijn stof van vliegverkeer. Dit onderzoek maakt gebruik van de resultaten van het onderzoek ‘meten en berekenen’ naar de hoeveelheid ultrafijn stof rond Schiphol en de resultaten van het onderzoek naar directe effecten op de gezondheid. De resultaten hiervan worden in 2021 verwacht.

Bekijk bericht op "RIVM"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er zijn geen aanwijzingen dat de gezondheidseffecten van het vliegverkeer anders zijn dan die van het wegverkeer. Ultrafijn stof is het aantal zeer kleine deeltjes in de lucht (kleiner dan 0,1 micrometer).

Voor degene die het nog niet wisten of blijven verheerlijken: het blijven verbrandingsmotoren.
En bij verbranding van (bepaalde) stoffen, komt nu eenmaal een hoop smerigheid vrij.
Vooral bij straalmotoren, het grote vermogen dat zij dienen te leveren en het ontbreken van filters op straalmotoren zorgt er voor dat er veel meer smerigheid de atmosfeer in wordt gepompt dan alleen ultrafijnstof.

Wat gaan we er aan doen?
Het aantal vliegbewegingen halveren?

Of kiest men voor gematigde groei?

Kakkerlak Benschop zal wel gaan pleiten om 'gematigde groei' er door te drukken.
En de achterlijke politiek in Nederland?
De achterlijke politiek zal wel weer bezwijken onder de druk die de sector ongetwijfeld blijft uitvoeren, om vooral in te zetten op expansie.



Geplaatst door M. uit Heemskerk

Als die gematigde groei door gaat, dan hebben Dick Benschop, Cora van Nieuwenhuizen en Wopke Hoekstra echt poep op hun hoofd.

V.O.S. kakkerlakken, zijn het allemaal die de luchtvaart zo laten toenemen.

Geplaatst door Wim


Geplaatst door anoniem1

Die link werkt niet wim,ik kan hem in elk geval niet openen. (melding:de taak die u wilde uitvoeren is ongeldig).

Op termijn hogere premie zorgkosten voor hen die in buurt Schiphol wonen.
Ook 1 jaar eerder aow en met pensioen. Pensioen en aow zijn gebaseerd op levensverwachting. Piloten gaan ook eerder met pensioen omdat hun levensverwachting lager is.

Geplaatst door Wim

Bovenstaande link werkt helaas niet. Excuus daarvoor.
Voor meer informatie over de lange termijn risico's, vul ultrafijnstof in op het zoekschermpje rechts bijna bovenaan op de frontpage van deze site.

Geplaatst door Gerard uit Lelystad

Tijd voor een krimp van Schiphol met de volgende maatregelen:
- een verbod op vluchten tussen 23 en 7 uur. In die periode vliegen vooral de vakantievluchten. Die kunnen prima naar Lelystad, en nee, ook daar niet 's nachts. Ja, minder uren om te stwrten en te landen maakt het vliegen duurder, maar dat is ook prima.
- inzet op krimp van de transferpassagiers (38% van alle passagiers). Die voegen niets toe, anders dan meer herrie en vervuiling. De sterke groei van Schiphol de afgelopen 10 jaar maakt duidelijk dat reizigers met herkomst of bestemming in Nederland de vliegtuigen ook prima vol krijgen. Het aantal bestemmingen van Schiphol is bovendien de afgelopen 10 jaar ook niet heel erg meegegroeid met het aantal passagiers.nveel transferpassagiers vliegen intercontinentaal, met de lawaaiigste toestellen.
- en dat is dan het volgende punt. Het wordt tijd dat de lawaaiigste en meest vervuilende toestellen als de 747, 777 en A380 op Schiphol verboden worden.

Met deze maatregelen kan Schiphol op korte termijn terug naar 400.000 vliegbewegingen. Met 400.000 was Amsterdam in het verleden ook prima bereikbaar. Ook geen groei op Rotterdam en Eindhoven toestaan, en Maastricht beperkt niet meer dan het huidige maximum). Lelystad en Eelde kunnen de overloop van Schiphol opvangen.