Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitstootvrije luchtvaart in 2050 is race tegen de klok

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 849 
|
 nos.nl - 12-01-2023 
hvs-Ballon

Vliegen wordt duurder, want de belasting gaat omhoog en vliegtuigmaatschappijen gaan meer betalen voor hun CO2-uitstoot op Europese vluchten. En dus is er werk aan de winkel voor luchtvaartbedrijven, die in 2050 emissievrij willen zijn. Een flinke opgave volgens deskundigen.

"De maatschappij zal uitstoot op termijn niet meer accepteren", zegt Jan Willem Heinen van Maeve Aerospace, een bedrijf dat werkt aan volledig elektrische vliegtuigen.

Toestellen zonder uitstoot. Dat kan, maar er is nog wel een lange weg te gaan, denkt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme en vervoer van de Breda University of Applied Sciences. "Op korte termijn is het gebruiken van andere brandstoffen, zoals biobrandstof een oplossing. Dat is een eerste stap. Maar dan hebben we het over procentjes."

Elektrisch vliegen

Het bijmengen van biobrandstof gebeurt steeds meer, maar dat gaat niet snel genoeg om de uitstoot op korte termijn te verlagen. "Als je dat wil doen moet je ongeveer de helft van de lange vluchten schrappen", zegt Peeters.

Aan oplossingen voor de lange termijn wordt ondertussen volop gewerkt. Zo is het bedrijf van Heinen bezig een elektrisch passagiersvliegtuig te ontwikkelen waarmee 44 personen vervoerd kunnen worden over een afstand van 400 kilometer. Voor 2030 moet dit vliegtuig in gebruik zijn.

Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat, omdat het voorlopig alleen gaat om korte vluchten en kleine toestellen, maar Heinen is het daar niet mee eens. Hij denkt dat de batterijtechnologie zal zorgen voor steeds meer mogelijkheden. "Je begint met korte afstanden, maar het wordt steeds verder. Misschien tot wel duizenden kilometers."

zie hier het elektrische vliegtuig van Maeve Aerospace

Roelof Vos, luchtvaartdeskundige van de TU Delft, denkt dat elektrische vliegtuigen voor de regionale markt een oplossing kunnen zijn, maar voor grotere afstanden kijkt hij naar waterstof of zogeheten syntetische kerosine. Bij deze kerosine maak je brandstof met behulp van CO2 uit lucht of water.

Peeters gelooft dat waterstof een optie is, maar denkt niet dat de volledige vloot hier voor 2050 op vliegt. "Het kan, maar we moeten het wel willen en het zal pas ver in deze eeuw worden dat dit lukt." .

Overigens zijn ook waterstof en syntetische kerosine prijzig, dus energiezuinigheid blijft een thema in de toekomst, denkt Vos. Zelf werkt hij op de TU Delft aan een toestel dat de vorm van een V heeft en vliegt op waterstof.

'Alles duurt lang'

Dit model is nog niet klimaatneutraal, maar wel 20 procent energiezuiniger dan de huidige modellen. Vos hoopt dat dit vliegtuig voor 2050 daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen.

Eerder kan bijna niet, is zijn stellige overtuiging. "Alles in de luchtvaart duurt best wel lang. Veiligheid is extreem belangrijk en de ontwikkelingstijd is zo'n tien jaar."

Zie hier: Roelof Vos (r.) tijdens de presentatie van het energiezuinige vliegtuigontwerp Flying-V

Lector duurzaam toerisme en vervoer Peeters ziet steeds meer ontwikkelingen. "De interesse in e-fuels (zoals syntetische kerosine, red.) en biobrandstof neemt toe", daarnaast wordt er ook steeds meer gekeken naar het gewicht dat meegaat op vluchten en hoe vol de toestellen zitten.

Volgens luchtvaartdeskundige Vos helpt het duurder worden van vliegtickets bij het versnellen van het duurzamer maken van de luchtvaart. "Airlines willen niet dat prijzen hoger worden. Dus zullen ze vragen om vliegtuigen die minder energie verbruiken en minder uitstoten."

Bekijk bericht op "nos.nl - 12-01-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Probleem van electrisch vliegen is het gebrek aan stuwkracht.
Electrisch vliegtuig voor 50 passagiers met een range van een paar honderd kilometer bij een kruissnelheid van 300 km/uur. En vervolgens 24 uur opladen op de luchthaven.

Geen maatschappij die daar mee gaat vliegen.

Goed dat men er onderzoek naar doet maar voor de sector is het vooral een pr verhaal. Dit gaat de vluchten op kerosine niet vervangen. Niet deze eeuw en ook niet in de volgende eeuw.

Dus blijft over "bio" brandstof. Wat eigenlijk neerkomt op het compenseren van de uitstoot van de luchtvaart door een negatieve uitstoot elders. Op papier tenminste,de praktijk is vaak anders.


Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het ontwikkelen en in gebruik nemen van een nieuw conventioneel toestel kost jaren. Hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat de dreamliner luchtwaardig verklaard werd? Mij komt 2030 dan ook als zeer optimistisch over. Maar we zullen het zien. Overigens wordt er wel hard aan gewerkt om batterijen lichter en krachtiger te maken.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Eigenlijk zie ik dit verhaal als een poging om aan krimp van luchtvaart te ontkomen, maar op korte termijn zou dat uiteraard het snelste de uitstoot doen afnemen! Dat vliegen duurder zal worden staat buiten kijf, maar voorlopig is de prijsstijging nog veel te gering om de vraag af te remmen. Een uitstootvrije luchtvaart in 2050 zal er niet komen. Ik verwacht een verdere stijging van de luchtvaartemissies mondiaal, terwijl andere sectoren, en de belastingbetaler, ervoor moeten gaan opdraven.

SAF zou wat kunnen helpen, maar lijkt me eerder ervoor te zorgen dat emissies vertragen, dan verminderen. De Flying-V is een mooi idee, maar een besparing van 20% is al achterhaald door de groei voordat dit toestel klaar is. Elektrische vliegtuigen voor de korte afstand zouden ook kunnen helpen de groei van intercontinentale vluchten op basis van kerosine verder door te zetten, want hiermee kun je de hubfunctie nog beter bedienen, onder het mom van duurzaamheid. Het resultaat zou dan ook hierdoor zelfs negatief kunnen uitpakken.

Dat financieel belanghebbenden het milieu niet voorop hebben staan illustreert het nieuws over de klimaatvoorspellingen van Exxonmobil met de daaraan gekoppelde voortdurende klimaatontkenning door dat bedrijf. Shell deed hetzelfde en zelfs AF/KLM betaalde mee om Nederlandse klimaatdeskundigen hun boodschap te laten afvlakken.

Zo werkt macht, arrogantie en inhaligheid blijkbaar.

En weet u, uit recente contacten met (ex-)piloten blijkt, dat men er zelfs nog niet aan toe is om het effect van de mens op de opwarming van de atmosfeer te erkennen. Een zeer laakbaar gedrag getuige het ExxonMobilverhaal!

Trouwens, wat voor het klimaat geldt, is ook heel duidelijk zichtbaar in de discussie over geluidhinder. Ook hier zie ik een slinkse wijze van bagatelliseren, normen naar de hand zetten, wetgeving beïnvloeden ten gunste van ongebreidelde groei, handhaving volledig tegenwerken, verdoezelen en ontkenning. Ja, zelfs mensen die eronder lijden, neerbuigend behandelen en afdoen als zeurpieten, die niet moeten klagen. Overigens dit allemaal van harte gesteund door de Nederlandse overheid.

Ik vraag me af hoelang men dit soort handelen buiten het strafrecht weet te houden.