Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitstoot stikstof door luchtvaart is relatief gering

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1205 
|
 trouw.nl - 27-09-2019 
hv_overig_2692.jpeg


Wie zich druk maakt over ultrafijnstof, CO2 of geluidsoverlast wijst al gauw met een beschuldigende vinger naar de luchtvaart. Maar als het gaat om de stikstofproblematiek zit de luchtvaart niet automatisch in de beklaagdenbank.

Waarom niet? Dat heeft te ­maken met de hoeveelheid stikstofoxiden die vliegtuigen uitstoten, stelt het RIVM. ‘Alles bij elkaar is dat relatief weinig in vergelijking tot het wegverkeer en de scheepvaart’, zegt een woordvoerder. Slechts 2 procent van de stikstofoxiden die het verkeer in totaal uitstoot, is ­afkomstig van landende en opstijgende vliegtuigen. En als de totale emissie van stikstofoxiden in Nederland wordt ­bekeken, is de sector slechts verantwoordelijk voor 1 procent.

Vandaar dat de luchtvaart als het gaat over stikstofdepositie in de categorie ‘overig verkeer’ terecht komt, samen met ­mobiele werktuigen en dieseltreinen. ‘Het debat over de uitstoot van de luchtvaart draait vooral om CO2 en ultrafijnstof’, zegt de woordvoerder van het RIVM.

In het originele artikel, te bereiken via onderstaande link, staat beeldmateriaal en %.


Bekijk bericht op "trouw.nl - 27-09-2019"

Reacties op dit bericht


Geplaatst door Bas van den Born

Landende en startende vliegtuigen, dit is een subjectieve uitspraak. Vanaf welke hoogte stopt de telling dan, 100 meter?
Zullen we nog eens rekenen als alle vliegtuigen die onder de 2 km hoogte worden
Meegerekend

Geplaatst door Madelon

Dit kan niet waar zijn, we worden weer eens geschiphold. Allerlei onderzoeken hebben allang uitgewezen hoe smerig het hier is (RIVM) en dat komt gewoon door al afgrijselijke domme toeristen die ons hier volsproeien. Dat ruimte geven aan de lobbies iedere keer weer moet nu eens stoppen. Ons land wordt verziekt door de luchtvaart, punt.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Volgens gesprekken in de tweede kamer tellen ze voor de luchtvaart in Nederland tot 3000 ft (ca. 900m). Dit is dus waanzin. Om een vergelijking te maken dan moeten we ook al het overige verkeer maar meetellen voor de start en voor het gemak maar alle snelwegen maar niet meetellen, daar kunnen tenslotte ook buitenlandse auto’s rijden. Wie bedenkt dat voor de luchtvaart? Dit gaat ze duur komen te staan deze uitzonderingen die geen stand zullen houden.

Geplaatst door Hendrik

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bedraagt de stikstof uitstoot van het vliegverkeer in Nederland 14% van de totale economie en GEEN 1 % zoals het RIVM ons tracht wijs te maken. Het is niet de eerste keer dat deze organisatie de zaak bewust anders voorstelt dan dat zij is en als roeptoeter voor de overheid fungeert die de luchtvaart met al zijn vervuiling ten koste van alles uit de wind wil houden. Wat Co2 aangaat vervuild deze sector meer dan al het overige verkeer samen (!)

Geplaatst door Ewout

Geloven jullie zelf dat we invloed hebben op de 'democratie' van het geld ?

Geplaatst door nico


DE WARE VERVUILERS
Vanaf 2016 zal de scheepvaart rondom Europa de uitstoot van alle lucht vervuilende bronnen op land overtreffen.
Maritieme brandstof is nauwelijks geraffineerd en wordt vaak vermengd met afvalolie.en andere vuiligheid waar men van af wil"MAAR HET KAN NOG ERGER.Uit onderzoek van TNO blijkt dat opstijgende vliegtuigen
evenveel ultra fijnstof uitstoten als 1 miljoen vrachtwagens.en ten slotte kerosiene is veredelde dieselolie
Ultra fijnstof is heel slecht voor onze gezondheid. Het zijn zeer kleine deeltjes (kleiner dan 100 nanometer) die via de
longblaasjes rechtstreeks de bloedbaan in kunnen. Ter vergelijking: een mensenhaar is 1000 keer zo dik. Eenmaal in het
lichaam kunnen de deeltjes leiden tot ontstekingen, longziekten en hart- en vaatziekten.en dat met het zicht op luchthaven Lelystad.Noord Holland trek u conclusie
wat betreft stikstof dat zal in verhouding staan.hoe groter de motoren hoe meer deze uitstoten
voor dit waarschuwde al een jaar geleden 25-5-2018 ingezonden stukken noord hollands dagblad





Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.