Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitstoot broeikasgassen steeg in 2015 met vijf procent

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 934 
|
 nu.nl 
me_vliegtuig_IMG_0712.jpg

De uitstoot van broeikasgassen lag vorig jaar in Nederland 5 procent hoger dan in 2014.

In 2030 moet de uitstoot volgens de Europese klimaatdoelen met 40 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van 1990. De uitstoot kwam vorig jaar 12 procent lager uit vergeleken met 1990, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De stijging in 2015 werd onder meer veroorzaakt doordat elektriciteitscentrales meer vervuilende steenkool en minder aardgas verstookten. Ook werd er in 2015 meer gas verstookt voor de verwarming van woningen en kantoren dan in het jaar ervoor.

Als CO2 (koolstofdioxide) buiten beschouwing wordt gelaten, is de uitstoot van broeikasgassen sinds 1990 met 50 procent afgenomen. Op 2014 na is er elk jaar meer CO2 uitgestoten dan in 1990.

Urgenda-zaak
Behalve met de Europese klimaatdoelen heeft de regering ook rekening te houden met de gerechtelijke uitspraak in de Urgenda-zaak van vorig jaar. De rechter in die zaak oordeelde dat Nederland te weinig doet om de uitstoot van koolstofdioxide tegen te gaan en dat de uitstoot in 2020 met 25 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990.

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma

@redactie. "De uitstoot kwam vorig jaar 12 procent lager uit vergeleken met 1990, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag." Moet dat niet hoger zijn?

Geplaatst door Wim


Geplaatst door Wim

De vliegtuigsector breidt jaarlijks uit, tegen de stroom in, met 5%.

Geplaatst door anoniem

zodra er een plafond komt aan de emissies,dan moeten er keuzes gemaakt worden.
Het is niet meer en en, het wordt of Schiphol of auto kilometers. Dat wat Schiphol uitstoot,dat kan de rest van de economie niet meer uitstoten.
Zelfs de meest optimistische schattingen geven Schiphol niet meer dan 5% van onze economie. Dit terwijl de uitstoot 6.4% van de co2 uitstoot is.
Dit betekend dat als we naar co2 kijken Schiphol minder rendabel is dan het gemiddelde van economie,en dus een van de eerste keuze zpu moeten zijn als we de uitstoot zouden willen terugdringen. Dit zuiver en alleen al op economische gronden. Voor Schiphol kiezen ipv voor de rest van de economie is groei laten liggen. Het gaat toch allemaal om de groet? nu wees dan consequent. Of gaat het toch om Eigen belang.

Geplaatst door anoniem

zodra er een plafond komt aan de emissies moeten er keuzes gemaakt worden.
Het is niet meer en en, het wordt of Schiphol of auto kilometers. Dat wat Schiphol uitstoot,dat kan de rest van de economie niet meer uitstoten.
Zelfs de meest optimistische schattingen geven Schiphol niet meer dan 5% van onze economie. Dit terwijl de uitstoot 6.4% van de co2 uitstoot is.
Dit betekend dat als we naar co2 kijken Schiphol minder rendabel is dan het gemiddelde van economie,en dus een van de eerste keuze zou moeten zijn als we de uitstoot zouden willen terugdringen. Dit zuiver en alleen al op economische gronden. Voor Schiphol kiezen ipv voor de rest van de economie is groei laten liggen. Het gaat toch allemaal om de groei?

Geplaatst door Hans Buurma

@ Wim: je hebt gelijk. Excuus
@ Anoniem. De Werkgroep Toekomst Luchtvaart werkt aan de afronding van een onderzoek naar een mogelijke ontwikkeling van Schiphol die reductie van de klimaatimpact mogelijk maakt (zij het voorlopig nog niet zoveel als de rest van Nederland moet bereiken) en tegelijk de niet te verwaarlozen betekenis van Schiphol voor de Nederlandse economie net zoveel recht blijft doen als het huidige groeibeleid van het kabinet. Ik zal zorgen voor een artikeltje hierover op Vlieghinder bij verschijnen van dit onderzoek.