Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitslag Stelling: ’Nieuw vliegveld is nodig’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 974 
|
 De Telegraaf 
gh_vliegtuig_b030504_1902GNDSC02124.JPG

De plannen voor een extra vliegveld in de Haarlemmermeer om het huidige Schiphol vanaf 2030 te ontlasten, zien twee derde van de stellingdeelnemers wel zitten. Goed voor de werkgelegenheid en de economie, zeggen de voorstanders. Lelystad Airport als ’overloopluchthaven’ en een nieuwe A-terminal met pier op het huidige Schiphol kunnen naar verwachting de groei van het luchtvaartverkeer niet aan en daarom is er een dependance gepland in de Haarlemmermeer. Het nieuwe vliegveld, Schiphol-West, zou zich vooral moeten richten op de Metropool Amsterdam.

De overgrote meerderheid van de respondenten verwacht dat het luchtvaartverkeer de komende 30 jaar flink zal groeien en daarom vinden de meesten uitbreiding van de nationale luchthaven noodzakelijk. Schiphol is een belangrijk knooppunt en logistiek is het samen met de haven van Rotterdam van groot economisch belang, benadrukken deze stemmers. „Nederland is groot geworden door handel, ook vliegen is een belangrijk deel daarin. Als we niet langzaam economisch willen versloffen moeten we daar sterk in blijven”, verklaart een deelnemer. Ruim 30 procent is tegen uitbreiding. Er is geen ruimte voor en het geeft te veel overlast, zijn de argumenten van de tegenstanders. „Ze moeten eens stoppen met alles te concentreren in de randstad. Het is daar niet meer leefbaar. Er is voldoende ruimte elders in dit land.”

De groei zou meer verdeeld moeten worden over verschillende kleine vliegvelden in Nederland zodat elke regio meer werkgelegenheid krijgt, opperen verschillende stemmers. Ook hoeven mensen dan niet meer het hele land door te reizen. Een zuiderling zegt: „Wij vinden luchthaven Rotterdam veel fijner, het is kleiner en overzichtelijker.” Er zijn meer respondenten die de voorkeur geven aan de kleinere luchthavens omdat ze die veel klant- en verkeersvriendelijker vinden dan Schiphol. Een vliegveld op een nieuw te creëren eiland voor de kust kent ook aardig wat voorstanders. „Een mooi representatief project. Minder gevaarlijk ook en minder overlast.” Wat overlast betreft snapt bijna 60 procent de plannen niet van de provincie Noord-Holland om de komende twintig jaar 210.000 woningen te bouwen in het zuidelijk deel van Noord-Holland, waarvan een aantal in de directe omgeving van start- en landingsbanen.

„Krankzinnig”, reageert er een. „Het zou verboden moeten worden om in zo’n druk luchtverkeersgebied huizen te bouwen.” Anderen vinden het oké, als je de woningen maar goed isoleert en de bewoners duidelijk informeert. Velen vragen zich echter af of er veel mensen interesse zullen hebben om daar te gaan wonen ’met al die herrie in je achtertuin’. Een respondent zegt: „Wij wonen in Egmond aan Zee, toch 35 kilometer van Schiphol af. Het is hier al een ongelooflijke herrie van dalende vliegtuigen.” Iemand die al zijn hele leven in de buurt van de Kaagbaan woont beaamt dat je vooral zomers op bepaalde dagen buiten geen gesprek kunt voeren. „Maar dat je de vliegtuigen hoort, wist ik toen ik hier 50 jaar terug ging wonen.”

Mensen die er voor kiezen om vlakbij Schiphol te gaan wonen, hebben dan ook geen recht van klagen, vindt bijna 80 procent. „Geluidsoverlast? Kom op zeg, ga dan fijn in Drenthe wonen.”

Margo Stols

Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

Vraagstelling van de Telegraaf was incompleet. Dat veel mensen het nodig vinden om tegemoet te komen aan de vraag naar vliegverkeer is begrijpelijk. Echter er was alleen de keuze voor een uitbreiding van Schiphol op lokatie (een betere benaming is overigens een extra terminal en niet een extra vliegveld). De vraag is niet gesteld of de extra capaciteit niet beter op een andere lokatie ontwikkeld kan worden. Respondenten geven in meerderheid aan om niet te bouwen rondom Schiphol. Een drukke luchthaven in een dichtbevolkt gaat nu eenmaal niet goed samen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Wat mij nog het meeste stoort in dit soort berichtgeving, is dat het vrijwel altijd zo pro Schiphol is.
Opmerkingen van mensen die zo eenzijdig zijn: isoleer de huizen maar, of: moet je maar niet bij Schiphol gaan wonen, enzovoort.
Het besef dat je de mensen huis-arrest geeft komt niet in ze op, of het interesseert ze niet.
Informeren? Helpt dat tegen de herrie?
Wat willen ze daar mee bereiken? Kunnen zeggen: dat hebben we toch duidelijk gezegd, dat er elke minuut een herriebak over uw woning heen dendert?
Het besef dat Schiphol het hinder-gebied steeds groter maakt, komt ook niet bij ze op.
Dat de luchtvervuiling steeds erger wordt door het exorbitante luchtverkeer, interesseert ze blijkbaar ook niet.
Dat de kans groter wordt, dat er een toestel naar beneden stort op een woonwijk, beseffen ze blijkbaar ook niet.
Het zijn vast opmerkingen van mensen die niet onder een vliegroute terecht zijn gekomen.
Prijs jezelf gelukkig, maar gun een ander ook rust.

De luchtvaartsector in Nederland en de Nederlandse politiek, schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.


Geplaatst door molletje met de vijf poten

Na het lezen van het artikel hebben we thuis heel hard gelachen vanwege de bizarre en absurde inhoud. Als het verhaal niet zo van de waanzin getuigt van deze deelnemende partijen die opgewonden in het laboratoria en de vergader- en schrijftafel, zou men het kunnen verwijzen naar de hel van Jeroen Bosch, jammer genoeg is het vele malen erger dan de hel want hier zo miljoenen mensenlevens mee gemoeid samen met dier en natuur. Die gaan eerder dood en hebben een onaangenaam leven. Het BNP wordt er weer bijgehaald. Schiphol levert een minimale bijdrage aan het BNP en met het nieuwe vliegveld en verkeerstorens ( zal ongetwijfeld niet via toestemming van de wet, toch worden aangelegd, ( zie geschiedenis Polderbaan ). Het schandalige huwelijk met de Politiek en de belanghebbenden van deze clubs staat veraf van de Trias Politica. Even dichter bij huis in Castricum bv er is een strandhuisjeseigenaar die continue uitbreidt met toestemming van de politiek, de vorige keer onder wethouder Meyer, nu is het weer onwettelijk op dezelfde manier gebeurd met smoezen, brabbelen en elkaar klappen op de schouders geven. Weer uitbreiding zonder wettelijk toestemming, zo ook met degenen genoemd in het artikel. Zowel de ijdeltuiten van Schiphol, als de superijdeltuiten in dorpjes pompen zich op tot ze knappen als een ballon en dit land zal eindelijk verlost zijn van het kwaadaardige onbenul om wel in schone groene gemeenschappen te wonen, tevreden met die Umwelt. Het wordt tijd om ook kleine schaduwcommissies vanuit de burgerij te organiseren.De MP op de TV in Zomergasten, een hele goede EU voorzitter, de media helpen lekker mee en de verkiezingsstrijd is allang begonnen.

Geplaatst door de Vries

Het is nog harder lachen als je nu naar het live debat kijkt. Nou ja, lachen, meer huilen. Dat dat zooitje ons land regeert is echt wonderbaarlijk. Er zit werkelijk niemand bij met gedegen kennis. Ik denk dat op deze site meer mensen zitten met goede kennis van Schiphol en de overlast.

Geplaatst door Wim

Stelling van de dag: De Telegraaf wordt door de luchtvaart lobby betaald om artikelen te plaatesen zoals genoemd in dit nieuwsbericht. Waar of niet waar?

Geplaatst door molletje met 5 poten

de Vries, u heeft heeft gelijk, dit alles is om te huilen of te wel snikkend neder te zinken. Wim
inderdaad men wordt betaald en de Telegraaf plaatst het eveneen,s het Noord Hollands dagblad ook Telegraaf ook de blaadjes in de dorpen worden betaald en in sommige dorpen worden vooral sportclubs ondersteund met een kleine bijdrage van het Sodom en Gomorra Schiphol en de sportclubs zijn blij, hoe dom kun je zijn als club.


Geplaatst door Wobbe

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen vormen de Rotterdamse haven en Schiphol niet de motor van de Nederlandse economie. Dat stelt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies dat vandaag werd gepresenteerd. De overheid moet stoppen met het stimuleren van Schiphol en de haven van Rotterdam. Verdere groei van die twee legt te veel druk op het milieu. In plaats daarvan zou de overheid geld moeten steken in digitale infrastructuur, technologische innovatie, de kwaliteit van de leefomgeving en het voorzieningenniveau.

‘Haven en Schiphol niet meer zo belangrijk voor economie, dat apart beleid nodig is’
'Schiphol en Rotterdam niet meer motor economie'

Geplaatst door Anoniem

Gewoon niet meer op reageren, wat de telegraaf allemaal plaatst. Dat is de beste manier om met hun eenzijdige berichtgeving om te gaan.
Snap niet goed waarom alles van de telegraaf hier overgenomen wordt. Zou op deze site helemaal niks meer plaatsen wat van de telegraaf komt. Het is met grote afstand de slechtste landelijke krant. (en dat waren ze al lang voordat ik me aan hun Schiphol berichtgeving begon te ergeren)

Geplaatst door marianne

De Telegraaf moet je juist wel lezen alleen al vanwege het feit ? dat deze krant net iets eerder nieuws heeft over de Luchtvaart omdat er eenstevige relatie is met Politiek, Bestuur en kranten. De Telegraaf, het Noord- Hollands Dagblad, de dorpskranten behoren allemaal tot dit mediaconcern. Chavannnes heeft al eens eerder vermeld dat de lokale democratie een lachertje is geworden vanwege de schifting van het nieuws door een moloch die inderdaad niet om te lezen is want dan krijg je werkelijk verschijnselen van migraine. De Volkskrant volgtvooral de heersende kastes, behalve in het weekend etc.

Geplaatst door anoniem

De telegraaf heeft ook wel goede kanten,het financiele deel is redelijk goed.
En de volkskrant is ook niet zaligmakend.

Aan berichtgeving in de kranten heb ik mij eigelijk nooit gestoord, todat ik de extreem eenzijdige berichtgeving van de telegraaf over schiphol zag, Dat het noord hollands dagblad van hetzelfde concern is dat wist ik niet en het verbaast me ook wel. Er staan op deze site regelmatig artikelen van het noordhollands dagblad die meer kritisch zijn.

Dat de telegraaf het nieuws eerder heeft dat klopt echter niet, Het enige nieuws wat ze eerder hebben is positief nieuws over de luchtvaart sector.
Negatief nieuws zoals het raport dat Schiphol niet meer de motor is van de economie wordt gewoon helemaal niet geplaats. Kan ook niet meer als je zelf om de dag zegt dat het wel de motor is van de economie.

Geplaatst door marianne

Anoniem, u heeft grotendeels gelijk. Lees altijd elders de financiele bijlage ( helder, concreet etc ) en de Vrouw, altijd weer nieuwe weetjes over het vrouw zijn. In de VK staat soms alleen maar foto's van mannen, geteld ( 1x week ). Ook een mooie afspiegeling van de maatschappij. Soms kritisch over Schiphol, meestal door ingezonden brieven van mensen met grote deskundigheid. Redactioneel vaak een aanfluiting met de mitsen en maren en geen herhaling van het nieuws, voor dagblag eigenlijk een moeten herhalen.Want hoe staat het met vermoorden van ganzen? Bij dageraad hoor ik soms ganzen afschuwelijk loeien in de lucht terwijl het groepsdieren zijn en intelligent.Worden ze nu door jagers doodgeschoten midden in een groep ganzen en de jager sleept het dierlijk lijf over de grond ? Over de bio- industrie hebben we het even niet, ze kunnen ook wel gezwellen hebben in hun longen, vanwege het fijnstof ? etc. Houd op ben weer `" petit" nihilistisch terwijl er ook zoveel aardige mensen en mooie dingen zijn zoals kunst, muziek etc.