Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitnodiging: “Samen de luchtvaartgroei stoppen”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 585 
|
 eerlijkovervliegen.nl 
eerlijk_over_vliegen.jpg

Bewonersorganisaties rond de zes Nederlandse luchthavens hebben het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) opgericht. Eerlijk over Vliegen ondersteunt dit initiatief en stelt u graag op de hoogte van de bijeenkomst 'Samen de luchtvaartgroei stoppen' op zaterdag 6 oktober georganiseerd door LBBL.

Uitnodiging ‘Samen de luchtvaartgroei stoppen’
LBBL nodigt u uit om samen te werken aan een duurzame en gezonde luchtvaart in Nederland. De negatieve gevolgen van luchtvaart voor klimaat, mens en milieu moeten drastisch verminderen. Als er geen ander beleid komt, zal de luchtvaart blijven groeien.

Op zaterdag 6 oktober gaan we als bewoners uit het hele land de krachten bundelen en kijken hoe u zich kunt inzetten voor een duurzame en betere luchtvaart. We beginnen 's ochtends met de landelijke ontwikkelingen rond de luchtvaart en de rol van het LBBL. Daarna vertellen bewonersgroepen rond de zes luchthavens kort iets over hun ervaringen en waarom samenwerken zo belangrijk is.

Na de lunch houden we zes workshops, waarvan u er aan twee kunt deelnemen. U kunt uw voorkeuren op het aanmeldformulier opgeven.

Meten is weten (Citizen Science)
We willen een onafhankelijk meetnetwerk van bewoners op het gebied van geluid en fijnstof. De vraag is of u mee wilt doen om de luchtvaartsector en overheid te laten zien wat de daadwerkelijke overlast is.

Organiseren van lokale acties
We gaan nadenken over verschillende acties die we landelijk en lokaal kunnen uitvoeren. Bent u helemaal klaar met de vliegtuigen boven uw hoofd en wilt u iets actiefs doen? Mooi, dan bent u hier op de goede plek.

Beïnvloeden van politiek en pers
Het afgelopen jaar is er toenemende aandacht in de pers geweest voor de nadelige gevolgen van vliegverkeer. Hoe houden we dit momentum vast en bevorderen we een verdere kanteling richting politiek?

Jeugd, onderwijs en toerisme
De stijgende welvaart en de dalende prijzen van vliegtickets zorgen voor een golf aan vakantievluchten. Hoe gaan we naar een duurzamere vorm van reizen toe? Wat is de toekomst van toerisme met jongeren die uitvliegen?

De zin en onzin van klimaatcompensatie
Hoezo compenseren van uw vliegreis? Het kost alleen wat muisklikken en een paar tientjes. Lost dat iets op of is het slechts een illusie?

Duurzame brandstoffen?
Wat we kunnen verwachten van meer duurzame brandstoffen als bio-kerosine en synthetische varianten?


Resultaten van de dag

We wisselen kennis uit om nog betere argumenten te geven tegen de groei van de luchtvaart en voor alternatieven.

Het wordt duidelijk hoe u praktisch kunt bijdragen aan een meer duurzame luchtvaart.

We komen tot persklare uitspraken per workshop.

Uit de workshops komen werkgroepen voort om de thema's met de deelnemers verder uit te werken.



Wilt u erbij zijn? Schrijf u dan hier in!


Programma

10.30 - 11.00
Inloop met koffie en thee

11.00 - 11.45
Landelijke ontwikkelingen rond luchtvaart en de rol van het LBBL

11.45 - 12.15
Presentatie van bewonersgroepen rond de zes luchthavens

12.15 - 13.00
Lunch

13.00 - 13.15
Peptalk Loesje

13.15 - 14.15

Werkgroepen ronde 1
14.15 - 14.30

Wisselen met thee en koffie
14.30 - 15.30

Werkgroepen ronde 2
15.30 - 16.00

Afsluiting met conclusies om verder te gaan
16.00

Borrel met gedachtewisseling



Plaats en tijd

Zaterdag 6 oktober, 11.00 – 16.00 uur

Greenpeace

NDSM-Plein 32

1033 WB Amsterdam Noord


Bij 120 aanmeldingen zullen we de inschrijving moeten stoppen. In dat geval zullen we een tweede bijeenkomst overwegen.


Met vriendelijke groet,
Namens Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart
Eerlijk over Vliegen, een initiatief van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland

Bekijk bericht op "eerlijkovervliegen.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door JeeWee

Afgelopen zondag heb ik geluisterd naar onze nieuwe minister Cora van Nieuwenhuizen, aanwezig bij het programma BUITENHOF, en daar ook al weer met verbazing kennis genomen van niet de Vliegkunsten maar de Liegkunsten waar deze dame over beschikt. Want ook deze dame vind het nodig te beweren, om het belang van Schiphol er maar goed in te wrijven, dat iedereen vliegt (en het woord "bijna" mompelt ze er voorzichtig achteraan). Mijn vraag hier aan iemand die daar kennis van heeft is.... hoeveel mensen vliegen er nou daadwerkelijk? Hoeveel Nederlanders stappen er jaarlijks in een vliegtuig of anders wereldwijd. Als je beweert dat elke Nederlander vliegt, dan weet ik zeker dat onze minister liegt en daar moeten misschien maar eens kamer vragen op los gelaten worden. Zo zou ik o.a. de strijd met eerlijk over vliegen eens aanpakken!

Geplaatst door Jos

Met name GroenLinks stemmers reizen vaak met het vliegtuig volgens deskundige Paul Peeters, Geen verwijt, wel een constatering. Dat zijn vaak de stedentrips en niet de jaarlijkse vakantie van de hardwerkende Nederlander van Mark Rutte. En GroenLinks wil juist de heffingen flink opschroeven en het vliegen verminderen, dat komt dus goed uit.

Geplaatst door Peter Lof

Ik vind het allemaal best dat die laffe VVD-ers en asielzoekers omhelzende Groen Linksers met het vliegtuig op vakantie gaan. Maar betaal er AUB zelf voor, stop gewoon de subsidie.
Daarbij zijn er grofweg 5x zoveel passagiers op schiphol dan inwoners in NL, dus ja dat overstap gedrag kan ook wel 80% minder..

Heeft u aandacht voor het milieu, de mensheid, de natuur en een gezonde economie en bent u niet extreem links/pro europa/ pro moslim/pro asielzoeker zoals Jesse Klaver en zijn vrienden stem dan gewoon Partij Voor De Dieren..PVDD

Geplaatst door Wim


Geplaatst door Henk Meijer

Wie over Schiphol leest en aan den lijve heeft ervaren, hoe ernstig alles uit de hand is gelopen,
en graag ziet dat de Randstad z'n leefbaarheid terugkrijgt, kan niet anders dan pleiten voor een zeer vèr gaande vermindering van het vliegverkeer.
Decennia lang zijn de belangen van bewoners genegeerd. Dat heeft een hoge tol.
Rondom en op Schiphol en andere luchthavens is de luchtkwaliteit dramátisch verslechterd. Als gevolg daarvan hebben veel mensen ernstige aandoeningen opgelopen aan de luchtwegen en zijn na jaren overleden aan longkanker. De KLM wil niet dat het KWF iets doet aan bestrijding van longkanker als gevolg van het inademen van ultrafijnstof en roet uit vliegtuigmotoren. Ik heb zelf navraag gedaan bij het KWF-Fonds Kankerbestrijding en ze hebben me meegedeeld dat ze zich niet bezighouden met bestrijding van longkanker die voortkomt uit het inademen van ultrafijnstof uit vliegtuigmotoren.
Een ander groot probleem wordt ervaren in het onderwijs. Op het Blog Vlieghinder.nl, update Omgevingslawaai, kun je lezen wat langdurige blootstelling aan vliegtuig-lawaai teweegbrengt. Zie punt 14 C.
Het is een hele waslijst aan ellende. Het wordt duidelijk dat veel problemen in het onderwijs te maken hebben met de totaal verziekte leefomgeving.
Hoe kun je, hoe durf je van bewoners te verlangen dat ze kunnen leven met duizenden nachtvluchen?
Veel mensen raken erdoor verzwakt en worden vatbaar voor enge ziektes.
Kinderen raken achterop in hun leerproces, waardoor ze hun leven lang naast hun kansen grijpen.
Het moet afgelopen zijn met het stelselmatig negeren van het belang van schone lucht en onderbroken nachtrust.
Onderwijs vraagt rust, reinheid en regelmaat.
Met de gezondheid en het onderwijs valt niet te sjoemelen.
Als 'staken-tot-het-stil-wordt' de oplossing biedt, kan de broodnodige rust weerkeren.

Geplaatst door M uit U

Avondrondje met de hond. Onbewolkte hemel. De helft van de sterren knippert? En ze maken geluid? De avondhemel lijkt wel één knipperende kerstverlichting! Heb in 5 minuten zo'n 10 vliegtuigen geteld die onze wijk overvliegen, waarvan enkele pal achter elkaar aan in een rechte lijn over onze buurt.........

Waar zijn we in godsnaam mee bezig.......

Geplaatst door Henk Meijer

Het moet natuurlijk zijn

HET BELANG VAN ONONDERBROKEN NACHTRUST