Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

UIthoorn wil openbaarmaking MER Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 286 
|
 rtvrondevenen.nl 
UIthoorn wil openbaarmaking MER Schiphol

Uithoorn - De gemeente Uithoorn wil dat de nieuwe Milieu Effect Rapportage (MER) voor Schiphol openbaar wordt gemaakt. De gemeente is boos omdat Schiphol vorige week selectief gegevens uit die nieuwe MER lekte.

Op woensdag 27 september 2017 lekte (Lees hier)Schiphol gegevens uit de nieuwe (MER). Uit die gegevens zou blijken dat het aantal mensen dat last heeft van vliegtuighinder in de omgeving van Schiphol, ‘veel lager ligt dan altijd gedacht’.

Het college van B&W en de gemeenteraad van Uithoorn zijn ontstemd over deze handelswijze. Los van bovenstaande conclusie – die totaal niet strookt met de waarneming en de beleving in Uithoorn - vindt de gemeente Uithoorn het zeer betreurenswaardig dat Schiphol selectief informatie heeft gelekt uit een niet openbaar en zodoende niet controleerbaar stuk.

Wat de gelekte MER verder voor Uithoorn betekent is nog moeilijk te zeggen, omdat de gegevens die Schiphol heeft gelekt, niet de definitieve gegevens zijn.

De gemeente Uithoorn zal zich tot het uiterste inspannen voor openbaarmaking van de MER. De discussies en besluitvormingsprocessen waar gemeenten en belanghebbenden bij betrokken en medeverantwoordelijk voor zijn, kunnen wat Uithoorn betreft niet plaatsvinden zonder open, transparante en betrouwbare informatievoorziening.

De gemeente Uithoorn is een van de gemeenten die het meeste last heeft van de groei van Schiphol. Vanaf de Aalsmeerbaan, de baan waarvan inwoners van Uithoorn de meeste hinder ondervinden, startten in 2016 bijna 60.000 vliegtuigen. Dat zijn meer starts dan vanaf de Polderbaan, die in principe de voorkeur heeft boven de Aalsmeerbaan, omdat daar veel minder mensen onder wonen.

Vliegtuigen komen sinds twee jaar ook nog eens veel lager over vanwege een nieuwe startprocedure. Dit alles zorgt ervoor dat er voor de 30.000 inwoners van Uithoorn en De Kwakel nauwelijks meer momenten van rust zijn.

Bekijk bericht op "rtvrondevenen.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Meer starts op aalsmeerbaan dan op polderbaan,dat is een beetje vraamde vergelijking want het zijn banen die bij verschillend baangebruik worden ingezet. De aalsmeerbaan bij starten naar het zuiden en de polderbaan bij starten naar het noorden.
De juiste baan om de aalsmeerbaan mee te vergelijken voor zowel startend als landend verkeer is de kaagbaan, Ook dat zal wel een intressant cijfer opleveren maar de kaagbaan is dit jaar bij elkaar bijna 4 maanden dicht geweest voor onderhoud (3 maanden voor werkzaamheden verlichten en dan gemiddeld nog een dag per week wederom voor werkzaamheden verlichten of andere werkzaamheden)

Maar dat de aalsmeer baan erg veel gebruikt word dat is wel duidelijk,ook hier ter plaatse helaas. Heb het al eerder gezegd,het lijkt wel of in de praktijk de aalsmeerbaan de hoofd landingsbaan/startbaan is en niet de kaagbaan.

Geplaatst door anoniem

De nieuwe startprocedure is inderdaad absurd,enige voordeel lijkt een zeer kleine brandstof besparing voor de luchtvaart, Het is echt idioot dat men toestemming heeft gekregen voor nog meer overlast om de klm en cs een klein financieel voordeel te verschaffen. Heel veel mensen hebben nadeel van deze nieuwe procedure.
Volgens de luchtvaart zouden er ook mensen zijn die voordeel hebben hiervan al vraag ik mij af waar die dan wonen en of de overlast voor hen nu ook daadwerkelijk gedaald is of dat zij nog steeds dezelfde overlast ervaren.

Geplaatst door anoniem

Misschien Is de mer op te vragen met de wet openbaarheid bestuur. Vroeg of laat zal het toch openbaar moeten worden al hoef je van de mer niet te veel te verwachten denk ik.alles is voorgekookt.

Geplaatst door anoniem

Hoe meer Schiphol zegt dat het met de geluidsoverlast wel meevalt en dat de overlast de laatste jaren een stuk minder is geworden hoe beter het is eigelijk.
Want de burger in de betrokken gebieden die weet gewoon dat het niet klopt en daarmee komt de manipulatie van Schiphol cs steeds beter in beeld bij steeds meer burgers.

Dit is toch eigelijk een enorme pr blunder van Schiphol,veroorzaakt door de honger naar groei.
De overlast erkennen zou een stuk beter zijn voor het draagvlak denk ik. Ja de overlast is iets toegenomen maar we zijn ook flink gegroeid en hebben meer werkgelegenheid. Dat is makkelijker te verteren als je bijvoorbeeld in reeuwijk woont dan keer op keer de uitspraak "de overlast is minder geworden"
Eigelijk verbijsterend dat men dit zo aanpakt maar wel een meevaller voor de omwonenden denk ik.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.