Uithoorn niet blij met uitspraken over groei Schiphol
UITHOORN - Minister Cora van Nieuwenhuizen liet onlangs in een interview met de Volkskrant weten dat ze zich niet kan voorstellen dat het bij 500 duizend vluchten voor Schiphol blijft. Dat betekent dat de luchthaven na 2020 zal blijven groeien, als het aan de minister ligt. Met hoeveel, wanneer en hoe: daar moet nog over nagedacht worden. Daarmee gaat ze tegen de wens in van omwonenden en milieuorganisaties.
Wat Uithoorn betreft is een groei van de luchthaven op dit moment nicht im frage. "Schiphol moet zich eerst maar eens aan de afspraken houden," aldus wethouder Hans Bouma. Hij was op z'n zachts gezegd niet blij met de uitspraken van de minister. "Tenenkrommend, vond ik het, vooral omdat hierbij volledig voorbij wordt gegaan aan de omwonenden."
AFSPRAKEN - "Er is afgelopen maanden en jaren veel gesproken over groei, zonder dat gemaakte afspraken over het beperken van overlast tot serieuze maatregelen hebben geleid. Daarom willen wij dat hinderbeperking eerst concreet wordt. Als omgeving hebben we niet het gevoel dat we daarin door de sector serieus zijn genomen."
Ook andere gemeenten hebben het gevoel dat er nu iets moet gebeuren. De Amstelveense wethouder Herbert Raat riep onlangs op een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een luchthaven in zee. Hoe kijkt Bouma aan tegen dit voorstel? "Dit zou mogelijk een van de oplossingen zijn, maar daar heb ik geen verstand van. Er zijn wellicht nog meer mogelijkheden te onderzoeken, zoals een deel van het vliegverkeer vervangen door treinreizen, of het vliegverkeer meer te spreiden over het land. In plaats van een complete luchthaven, kunnen ook twee banen in zee worden aangelegd. Daar moeten experts naar kijken."
GELUIDSOVERLAST - Wat Bouma wel weet, is dat groei op de huidige luchthaven geen optie is wat betreft Uithoorn, als er niets wordt gedaan aan de hinder. Vooral de Legmeer en De Kwakel worden getroffen: zij hebben het meest te verduren wat betreft geluidsoverlast. Maar ook in de rest van de gemeente zijn de vliegtuigen te horen. De geluidsoverlast neemt de komende tijd alleen maar toe: tussen zondag 24 februari en maandagochtend 11 maart is de Kaagbaan dicht voor onderhoud. Dat betekent meer vliegverkeer via de Aalsmeerbaan.
Uithoorn bewandelde in eerste instantie de weg van stille diplomatie. Dat had te maken met het wachten op de uitkomsten van een Milieu Effect Rapportage. Deze gegevens had Uithoorn nodig voor een eigen onderzoek, waarbij gekeken werd naar het verleggen van de vliegroutes over de gemeente. In deze positie wilde de gemeente de Haagse politici niet tegen de haren in strijken.
GEEN GOED NIEUWS - Het onderzoek leverde echter geen goed nieuws op: het verleggen van de vliegroutes is geen goede optie. De overlast wordt daarmee slechts verplaatst. "Alle politici die zich bezig houden met dit dossier, weten inmiddels waar Uithoorn ligt," aldus Bouma. De weg van stille diplomatie ligt achter ons. "Overigens hoeft Schiphol van ons niet weg. De luchthaven zorgt voor veel werkgelegenheid; alleen de overlast moet minder."