Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uithoorn: ´Groei Schiphol zonder afname overlast onacceptabel´

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 188 
|
 witteweekbladuithoorn.nl - 11-12-2018 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

UITHOORN - Sombere gezichten dinsdag 11 december tijdens het persgesprek. Wethouder Hans Bouma en raadsleden Els Gasseling en Herman Bezuijen mogen de media het slechte nieuws brengen: het verleggen van de vliegroute boven Uithoorn voor opstijgend verkeer van de Aalsmeerbaan zorgt vooral voor het verleggen van problemen. In plaats van De Legmeer zouden inwoners van Meerwijk en De Kwakel de geluidsoverlast op hun bordje gepresenteerd krijgen. En daarmee is het wensballonnetje van de gemeente leeggelopen. Uithoorn zet nu vol in op een andere koers: Schiphol mag niet groeien als de overlast niet verminderd.

Lange tijd moest Uithoorn zich diplomatiek opstellen. Voor een eigen onderzoek naar het verleggen van de vliegroutes boven de gemeente, had Uithoorn cijfers nodig uit de MER (Milieu Effect Rapportage), die 28 november gepresenteerd werd. Ruim twee jaar heeft de gemeente op deze cijfers moeten wachten. "We wilden dat onze cijfers te vergelijken waren met de cijfers uit de MER, anders zouden de resultaten van ons onderzoek makkelijk terzijde geschoven worden." aldus wethouder Hans Bouma.

Nu blijkt dat een verplaatsing van de vliegroute voor Uithoorn niet genoeg oplevert. De gemiddelde geluidsoverlast gaat weliswaar naar beneden, en enkele wijken krijgen het minder zwaar te verduren. Dit geldt vooral voor De Legmeer en Zijdelwaard. Daar staat echter tegenover dat Meerwijk en De Kwakel (in het onderzoek gerekend tot één wijk), veel meer geluidshinder krijgen. Zelfs boven het huidige overlastniveau van De Legmeer. En daarmee is routeverlegging onacceptabel. Helemaal omdat Aalsmeer en andere gemeenten meer overlast zullen krijgen. Onverkoopbaar is tevens de extra belasting van het milieu. De alternatieve route is langer, dat betekent meer CO2 uitstoot en meer fijnstof.

Daarom gooit Uithoorn het nu over een andere boeg. Groei van Schiphol is onacceptabel, zolang de overlast voor Uithoorn niet verminderd. Bovendien moeten eerst belangrijke onderzoeken worden afgerond over bijvoorbeeld veiligheid en de effecten van fijnstof, voordat de groei van Schiphol überhaupt moet worden overwogen, vindt Uithoorn. In de concept MER die eind november werd gepresenteerd, wordt gesteld dat de luchthaven kan groeien tot 540 duizend vluchten per jaar (dit zijn er nu 500 duizend). De 40 duizend extra vluchten zouden grotendeels ten laste komen van de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan. "Dat betekent nog meer overlast voor Uithoorn," aldus raadslid Gasseling. Hiervoor is een verruiming van de 4e baan regel (Aldersakkoord) nodig. De 4e baan regel beschermt omwonenden en stelt een maximum aan het tegelijk gebruiken van vier banen. "Deze regel kan wat ons betreft niet worden losgelaten," aldus Bouma.

De concept MER is nodig om het Nieuwe Normen- en Handhaving Stelsel (NNHS) wettelijk vast te kunnen leggen in het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) Schiphol. "Nu bestaat het idee dat Schiphol maar wat doet. Er wordt namelijk niet gehandhaafd. Dat kan straks met de NNHS wel," aldus Bouma.

Over de ontwikkeling van de luchthaven na 2020 moeten geen overhaaste beslissingen worden genomen, vindt Uithoorn. Eerst moet een aantal belangrijke onderzoeken afgerond worden. Daarnaast is een brede visie nodig op de toekomst van de luchtvaart op langere termijn. Volgens de wethouder wordt de mening van Uithoorn steeds breder gedeeld. Of dit iets uithaalt, is de vraag. Enige positieve is dat Uithoorn dankzij het onderzoek nu precies weet welke overlast inwoners ervaren. Daarmee gaat het niet langer alleen om het gevoel dat de overlast toe is genomen, maar kan dit ook worden bewezen.

Naomi Heidinga

Bekijk bericht op "witteweekbladuithoorn.nl - 11-12-2018"

Reacties op dit bericht