Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitgeest wil einddatum voor extra nachtvluchten via het ‘westen’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1541 
|
 NHD.nl 
onb_vliegtuig_2.JPG


UITGEEST - Luchtverkeersleiding Nederland moet een harde einddatum noemen voor de extra nachtvluchten die vanaf volgende week donderdag ’s nachts vanuit het westen op de Polderbaan worden uitgevoerd
.
Door Bart Vuijk - 21-5-2015, 16:00 (Update 21-5-2015, 16:00)

Dat eist het college van b en w van Uitgeest van de Luchtverkeersleiding (LVNL). Die besloot onlangs om de oostelijke aanvliegroute in de nachtelijke uren te schrappen voor zeker een jaar.

Dat is Uitgeest te vaag. Het college eist dat er een einddatum wordt genoemd, wanneer de extra overlast voor de inwoners van het dorp weer voorbij is. De aanvliegroute via de Noordzee naar de Polderbaan levert het dorp iets meer overlast op dan de oostelijke aanvliegroute, die niet over Koog-Noord voert. Straks komen alle vliegtuigen, zo’n zeventig per nacht, via de westelijke route over het dorp.

Eerder protesteerden de gemeentebesturen van Castricum, Bergen en Heiloo al tegen de koerswijziging van LVNL. Een flinke stijging van vliegherrie wordt verwacht. LVNL heeft de oostelijke route tijdelijk opgeheven - Uitgeest spreekt liever van ’min of meer permanent’ - om veiligheidsredenen. De computers van de luchtverkeersleiders kunnen ’s nachts de verplichte onderlinge afstand tussen de vliegtuigen niet meer garanderen, als de vliegtuigen van twee kanten komen aanvliegen.

Het college van Uitgeest stoort zich erg aan de gevolgde procedure: LVNL neemt een besluit en deelt dat plompverloren mee. Het gemeentebestuur maakt ’ernstig bezwaar tegen zowel de inhoud van het besluit als tegen de gevolgde procedure.’ Er wordt op aangedrongen dat de nieuwe vliegprocedure zo min mogelijk overlast oplevert, en Uitgeest wil ook dat voortaan netjes van tevoren overleg wordt gevoerd.

Bekijk bericht op "NHD.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door v

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Mijn inziens valt er met een ondersteunende groep, zoals de LVLN niet te onderhandelen.
Zij zullen zich steeds verschuilen achter hun opperhoofd en stellen dat ze slechts de regels toepassen.
Beter lijkt het mij om een zeer krachtig signaal af te geven richting politiek, die dit soort terreur
toestaat / faciliteert
De Staat is immers een groot-deelaanhouder van de terreurgroep, genaamd Schiphol-group.

Geplaatst door JH Griese

@ Zo is dat VOS ... Gelijk hebben die gemeentebesturen van Castricum, Bergen en Heiloo al tegen de koerswijziging van LVNL. Een flinke stijging van vliegherrie wordt verwacht.Wat mij betreft is het Schipholdossier al veel langer rijp voor een Parlementaire enquête. Bij een onderzoek naar de disproportionele toename van het aantal vluchten via de Buitenv. baan , waarvan Alders beweerde dat dat door het slechte weer kwam.. (2 jaar achter elkaar in 2011 en 2012 terwijl het KNMI ons bevestigde : Dat waren gemiddelde jaren en Heloios UK kwam slechts tot 79 % verklaarbaarheid ) begon hij zijn brief met : De onafhankelijke buros To-70 en LVNL hebben dat onderzocht .. ONAFHANKELIJK ..Een lachertje : To 70 , dat alleen schiphol als klant heeft en nb zelf dit nieuwe stelsel bedacht... en LVNL , dat het uitvoert... Brutaler kan je dit niet verzinnen.

Geplaatst door polderbewoner

Beste JH Griese, de term onafhankelijk bij Hans Alders is een contractictio in terminis. Zoals hij zijn brief begint met onafhankelijke bureaus, zo begon hij ook al zijn informatie-avonden over Lelystad Airport. Een door Alders ingehuurde moderator maakte bij iedere avond als eerste de grap dat hij onafhankelijk was. Zodat de onafhankelijkheid van Alders niet meer ter discussie zou worden gesteld. Net zoals bij iedere avond de vraag moest worden gesteld 'wie van u gaat wel eens met het vliegtuig op vakantie?'. Hans Alders is een door het Ministerie ingehuurde Machiavellist die recht praat wat krom is. Misselijkmakend hoe hij de weg vrij maakt voor Schiphol en het Ministerie en er voor zorgt dat omwonenden het nakijken hebben. Bah.

Om de business case van Lelystad Airport onafhankelijk te toetsen heeft het Ministerie ook gebruik gemaakt van een volgens het Ministerie zeer onafhankelijk bureau, Stratagem. Laat dit bureau nu ook meegewerkt hebben aan de business case en door de gemeente Lelystad eerder te zijn ingehuurd voor een werkgelegenheidsonderzoek voor de luchthaven. Het bureau was zo onafhankelijk om op advies en in opdracht van de gemeente Lelystad belangrijke risico's uit het rapport te verwijderen. Het Ministerie was hier van op de hoogte en heeft willens en wetens dit bureau gevraagd om naar de business case te kijken. Het schept geen verbazing dat de business case volgens dit bureau heel plausibel was en het Ministerie dit uiteraard heeft overgenomen. Schandalig en iets dat bij de parlementaire enquete over Lelystad Airport zeker moet worden uitgezocht.

Geplaatst door JH Griese

Dank Je ! Geheel mee eens, Bedenk dat Alders als hulpje van nb oud PM Kok om hoog klom. (NB Kok die ook nu weer blijkt een rare rol te hebben gespeeld , door Niet naar zijn oud Min. Netelenbos geluistered te hebben. Zij maakte ook menig blunder bij de vorige stelselwijziging, maar hier had ze gelijk ! Alders zou autodidactische kwaliteiten hebben ..? Essentieel is wel, dat de man nooit een universiteit bezocht... Daar leer je in ieder geval wat onafhankelijkheid betekent .. Als je dit mocht lezen Hans, Sommige universiteiten geven nog wel eens een titel weg .. :--))

Maar treurig is het allemaal wel . In menig groot dossier opereert onze regering en parlement tegenwoordig als een bananenrepubliek .. En..Poldebewoner . De Eerste kamer was tussen 2002 en2003 dicht bij een P enquête ! Ik was er bij !

Geplaatst door polderbewoner

Ik ben zeer benieuwd waarom men toen niet heeft doorgepakt en welke partijen daarvoor verantwoordelijk waren. Rapport van de Rekenkamer was al voldoende aanleiding zou je zeggen. Vliegtuigbewegingen jarenlang bewust onderschat vanwege dubbeldoelstelling. Nu vanaf Alders, vliegtuigbewegingen juist overschat om groei mogelijk te maken. En, hoe bedenk je het om hoge groei recht te praten, met verwijzing naar het bewuste Rekenkamer rapport! In termen van Mansveld 'we moeten ons niet laten verrassen'. Dat zal wel zo zijn, maar als omwonende wil ik me ook niet laten vergassen! Gezondheid omwonenden is voor de luchtvaart net zoals veiligheid in Groningen ondergeschikt aan economische motieven. Dat weet Alders als voormalig milieuminister als geen ander.