Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitgeest moet inzetten op vermindering van vlieghinder

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1076 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

Door Ton de Lange

'Door coronacrisis is het stil in het luchtruim’

UITGEEST - Het college van Uitgeest moet via de Bestuurlijke Regie Schipholpleiten voor maatregelen die de vlieghinder ’echt’ verminderen. Bovendien dient het gemeentebestuur aan te dringen op strenge en duidelijke normen voor geluidhinder en milieuvervuiling.

Dit stelde Uitgeest Lokaal (UL) donderdag in een motie vreemd aan de orde van de dag. CDA en Progressief Uitgeest ondersteunden de indiener. De raad ging unaniem akkoord.

Het aantal ’vliegbewegingen’ op Schiphol groeit mogelijk tot 700.000 per jaar. Uit de Luchtvaartnota maakt UL op ’dat er voorlopig geen normen komen om de gezondheid van omwonenden en het milieu voldoende te beschermen’. Dit terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie ’dringend adviseert dit wel te doen’. B en W van Uitgeest zouden moeten ijveren voor een verbod op nachtvluchten (23.00-07.00 uur). En voor stillere landingsprocedures, door het invoeren van glijvluchten.

Enkele andere eisen zijn: hoger aanvliegen tijdens landen, altijd starten vanaf het begin van de baan (vliegtuigen kunnen dan eerder stijgen) en de trein als alternatief aantrekkelijk maken. Daarnaast wil UL dat het college moeite doet om het Rijk en Schiphol te bewegen tot ’echte’ burgerparticipatie.

Verademing

Bert Weijers (UL) verzuchtte: „Door de coronacrisis is het stil geworden in het luchtruim boven Uitgeest en dat is voor veel inwoners een verademing. Kon dat maar zo blijven.” De 33 Schiphol-gemeenten spraken vrijdag in Omgevingsraad Schiphol over maatregelen om de overlast te beperken.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Tja, als het kalf verdronken is, dempt men de put.
Uitgeest is helaas al lang 1 van de meest gehinderde gemeenten vanwege vliegtuigterreur.
Sinds de ingebruikname van de onder valse voorwendselen aangelegde Polderbaan, hierna te noemen ''Kolderbaan'', is het leven in Uitgeest niet meer wat het ooit was: stil en de lucht was veel schoner.
Corona gaf enige tijd een verlichting (helaas wel met doden), en nu Corona enigszins in kracht afneemt, word je wederom weer in de herrie en vervuiling gestort.
Want de sector is absoluut niet zelf-reflecterend, ze gaat stomweg op de oude voet verder en langzaam zijn we weer terug bij af.
Dezelfde situatie of nog erger is deze omgeving ten deel gevallen en nu pas denkt de gemeente Uitgeest dat de sector zich er ook maar iets van aantrekt?
Het is en blijft een ASOCIALE bedrijfstak, zwaar gesteund door dat al even ASOCIALE kabinet van Rutte.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

MOTIE BEVAT VOOR UITGEEST DESASTREUS PUNT!

Door te pleiten voor "Absolute beperking op secundaire banen" haalt Uitgeest zich een super preferente Polderbaan op de hals. Samen met het nieuwe LVNL vliegsysteem met urenlang super hoge frequenties van laagvliegende toestellen over vaste routes dreigt dit voor de volksgezondheid en veiligheid aldaar desastreus uit te pakken.

Alleen sanering van Schiphol en krimp zullen de balans tussen wonen en vliegen kunnen herstellen.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit is inderdaad het plan om zgn. hinder te verminderen, veel meer op de Polderbaan en de Kaagbaan gaan vliegen op vaste routes, omdat deze minder hinder zouden geven. Met de nieuwe navigatietechniek kan dit dan om de 70 s, wat een hel gaat opleveren voor de onderwonenden, niet alleen rond Uitgeest, maar ook rond Castricum, Limmen, Heiloo, enz..

Deze mensen worden de nieuwe tweederangsburgers, van wie het leven wordt verziekt ten gunste van het domme en egoïstische vliegvee, de rijke aandeelhouders, politici en CEO’s.

Zullen we dit gaan accepteren? Ik hoop van niet!

Geplaatst door Josje uit Amsterdam

De truc is kennelijk om 'hinder te verminderen' door het aantal ernstig gehinderden te verminderen, waarbij de mate van hinder voor deze nu al zwaar belaste groep onderwonenden niet telt. Het toont aan waarom hinderbeperking zonder strikte normen en op basis van meetgegevens ondeugdelijk en verraderlijk is: op die manier geniet een individuele burger geen enkele wettelijke bescherming. Burgers mogen niet misbruikt worden door de overlast bij hen te concentreren zodat de rekensom beter uitkomt. Dat is een aperte schande. Politici hebben de morele plicht om zich hier rekenschap van te geven.
Als de politiek het tij niet kan keren rest niets anders dan met de WHO-normen in de hand naar het Europese Hof van Justitie stappen. Maar je mag toch verwachten dat de politici die zich sterk maken voor het het belang van de inwoners, onder alle publieke druk en met alle informatie die wordt aangedragen, een einde maken aan dit soort smerige trucs en nu gezamenlijk eindelijk afdwingen dat de minister echte normen gaat stellen en handhaven.