Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitbreiding vliegveld Lelystad dringt nu pas door tot de Veluwe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1272 
|
 omroepgelderland.nl 
hv_natuur_2562.jpeg

HET HARDE - Inwoners van de Veluwe lijken nu pas te zijn wakkergeschud door de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Dat bleek tijdens een bijeenkomst in 't Harde, die was georganiseerd door de Gelderse Statenfractie van het CDA.

'Het dringt na pas door wat ons letterlijk en figuurlijk boven het hoofd hangt', zei een vrouw uit Elburg na de presentatie door directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport.

Lelystad wil naar 120 vliegtuigen per dag
Het vliegveld in Lelystad wil in 2033 zijn gegroeid naar 45.000 starts en landingen, per dag komen en vertrekken er dan zo'n 120 vliegtuigen. 'Dat is rijksbeleid', aldus Lagerweij. 'In 2008 heeft de regering vastgelegd dat we in Nederland willen uitbreiden. Ze koos ervoor niet te kijken naar vliegvelden in België of Duitsland.'

Het merendeel van de vliegroutes loopt over Flevoland, maar een van de routes loopt langs het Veluwemeer om vervolgens af te buigen over Elburg en Oldebroek.

Verslaggever Ruben van der Scheer maakte de volgende reportage: luister hier .

Niet iedereen is kritisch: 'We hebben meer wakker gelegen van pretpark Walibi, dan dat we ooit last van de vliegtuigen krijgen. Als het goed is voor de BV Nederland, is het goed voor de Veluwe', merkte een oudere man op tijdens de discussie.

Economische voordelen
Lagerweij wijst op de economische voordelen van de uitbreiding van het vliegveld. 'Het levert niet alleen bij de bouwwerkzaamheden in een straal van 30 kilometer om Lelystad werkgelegenheid op, dus ook voor een deel van Gelderland, maar ook in 15 jaar erna.'

Hij doelt onder meer op onderhoudstechnici, beveiligers, schoonmakers en winkelpersoneel. Bewoners van de Noord- en West-Veluwe merken volgens Lagerweij al vanaf volgend jaar dat het vliegveld wordt uitgebreid.

Provincie: doe zelf ook mee
Volgens de aanwezige gedeputeerde van Gelderland Bea Schouten (CDA) moeten bedrijven en inwoners zelf ook iets doen.als ze willen profiteren van het vliegveld. 'Je moet zelf kansen willen pakken.' De provincie praat namens de Veluwse gemeenten mee in het overleg over de uitbreiding.

Coen van der Zwaag die zich al eerder kritisch uitliet over de route boven uit Elburg nam de mogelijkheid te baat zichzelf uit te nodigen op de koffie bij Schouten. 'Ik wil graag met u een uurtje in gesprek om te vertellen wat er leeft onder de mensen.' De Gelderse bestuurder ging afspraak. Van der Zwaag daarover: 'Een gesprek is beter dan zo'n grote bijeenkomst. Ik denk dat de provincie niet weet wat hier leeft.'

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Als het goed is voor de BV Nederland, is het goed voor de Veluwe'

Tsja,als mensen met dit sort argumenten overtuigd kunnen worden dan is er weinig hoop.
Of het goed is voor de bv Nederland dat is bijzonder arbitrair. En wat goed is voor Nederland hoeft ook helemaal niet goed te zijn voor de veluwe. Neem bijvoorbeeld het groningse aardgas. Goed voor Nederland maar niet zo goed voor een groot deel van Groningen.

Je kan ook een extra windpark bouwen. Levert ook veel werkgelegenheid op. Niet alleen bij de bouw maar ook in de 15 jaar erna met onderhoud. Elke grote publieke investering levert werkgelegenheid op dus eigelijk is het een non argument.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

BV Nederland bestaat niet. Het is een term die gebruikt wordt door rechtse asocialen zoals vvd-ers en pvv-ers en daarmee uw welzijn te verkrachten om er zelf materieel beter van te worden.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Ja, Peter Treurige zaak ! Een hele goeie ! De BV Nederland bestaat niet !. Maar ik begrijp die bewoners bij Elburg en Omsteken ook niet. Men is er al zolang mee bezig .en nu beseffen ze pas wat er staat te gebeuren? Leest men dan geen kranten? De grote contouren van de routes zijn ook al bekend. Mocht er fiks gevlogen gaan worden, dan: Arme Veluwe, Met zoveel toerisme en Natuurschoon .. Schande. Meer herrie en nog meer druk op het Leefklimaat van de gemiddelde burger. Nu wordt wel de vraag : Laten maatschappijen die op schiphol vliegen , zich naar Lelystad sturen? Ik hoorde er nog niet een maatschappij over. Er zijn, dan 2 mogelijkheden: Of er gaat nauwelijks gevlogen worden, waar oud CDA Kamerlid Sander de Rouwe al voor waarschuwde, te veel Geld weggegooid , en een ongebruikte infrastructuur, of er komen veel maatschappijtjes , die wat winst willen meegraaien, die helemaal niet van origine op schiphol vlogen, zodat we straks én Schiphol én Lelysted krijgen,
Dat gaat nog de nodig eheisa geven vermoed ik.


Geplaatst door de Vries

Ik ga voor de optie dat er niet of nauwelijks gevlogen gaat worden, want de routes naar Lelystad hinderen de routes naar Schiphol, "foutje" hier, "foutje" daar, etc, etc.

Men wekt de schijn dat er routes verplaatst gaan worden. Dat is tegen die tijd zeker niet zo, er zal alleen maar EXTRA gevlogen gaan worden (mits bovenstaand scenario niet werkelijkheid wordt).

Schiphol is helemaal niet geïnteresseerd in Lelystad. Lelystad draagt voor de buitenwereld niet bij aan de grootte van Schiphol, en dat is het enige dat telt bij de directie en de BV Nederland.



Geplaatst door Paul

@De Vries

Mee eens. Lelystad is een fopspeen voor de bewoners rondom Schiphol. De investeringen van Schiphol zijn minimaal. Door conflicten in het luchtruim kan er maar beperkt gevlogen worden op Lelystad. En inderdaad. Schiphol wil hoog scoren op de ranglijstjes met grootste vliegvelden en wil de EasyJets helemaal niet kwijt (nou ja Ok, een paar vakantievluchten). De vele vluchten naar Londen en andere Europese steden door de prijsvechters blijven op Schiphol.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Beste mensen op de Veluwe, neem eens een vakantie in de Kempen bij Bladel/Hapert en ervaar wat je dadelijk over je hoofd krijgt. Dit prachtige, rustieke gebied wordt steeds meer verpest door laagvliegende prijsvechters als Ryanair.
Maar geef toe, hoeveel keer per jaar vliegt u zelf? Alleen wanneer wij als consumenten anders gaan denken, handelen en consumeren is er een kans de groei van de luchtvaart een halt toe te roepen. Want een betere wereld begint bij Uzelf!

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Dag Michiel , Dat is een oude en ware Tegelwijsheid: Begin bij je zelf . Erg belangrijk
Maar er is m.i. ook een andere wijsheid: Er zijn bosjes mensen, die van alles willen : Scheuren op de snelweg met 130 of 160 km en meer p uur, Ook zijner velen, die op elke hoek een koffieshop willen.. en ja : ook 4x p jaar met vakantie willen, voor € 80,- retour . Moet dat allemaal maar kunnen? Nee is mijn antwoord. Dat een arme student gebruik maakt van een retourtje Barcelona voor € 80,- begrijp ik nog, Maar aan Onderwonenden is dat niet meer uit te leggen..
Apropos van welk vliegveld komen die Ryanairs vandaan of gaan ze naar toe? Ik ben nu 75 en de laatste keer dat ik vloog was in 1974. En mensen die de oceaan overmoeten , familie bezoek etc
of b.v naar Australië , dat moet mogelijk blijven, Maar binnen Europa: Neem de HSL trein. (Die rijden er nog te weinig ja.. MAAR Het kabinet beloofde alin 1995: Europese vluchten worden overgenomen door de HSL lijnen (PKB 1995) (Verantwoordelijk minister Kaatje Jorritsma VVD Daar is ook al te weinig van terecht gekomen... nu 21 jaar geleden .


Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Inderdaad!
Het gros van de Nederlanders krijgt ook een verkeerd signaal vanuit de politiek. Minister Melanie Schultz is wat dat betreft een totaal verkeerde persoon geweest op I&M. Je kon er gewoon op wachten als zo'n strontarrogante VVD'er daar aan de touwtjes gaat trekken dat het milieu ondergeschikt wordt. Dit Zen verslaafde dametje is gewoon een klimaatverandering ontkenner, dat kun je uit haar woorden opmaken.
Wanneer je bijna 700 km asfalt aanlegt in 5 jaar, 130 km/uur als norm op de snelweg toelaat, de kust bijna laat volbouwen door projectontwikkelaars, de PM en NOx normen tot aan de rand opzoekt bij snelweg inpassingen toelaat, dan is het plaatje duidelijk.
Natuurlijk geldt dat ook voor de luchtvaart en Schiphol. Rutte II heeft alleen maar groei en uitbreiding gefaciliteerd. De omwonenden "profiteren" z.g. mee in de werkgelegenheid en economische groei.
Om mij heen zie ik vele mensen gewoon een weekeindje naar London, Nice, Boedapest etc. vliegen met een prijsvechters. Die laatsten bombarderen met tweets, facebook en andere sociale media het consumentenvolk plat. En de meesten kunnen de verleiding niet weerstaan.
Alleen een zware economische crisis, die ik op niet te lange termijn onder het regime Trump, May, Draghi, Merkel zeker niet uitsluit, schulden, schulden, schulden, Ponzi economieën, zal deze decadentie doen verdwijnen.