Uitbreiding Schiphol op lange baan

Door Yteke de Jong
Luchthaven Schiphol schuift de uitbreiding van een nieuwe terminal met pier op de lange baan. Dat stellen meerdere bronnen bij Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de terminal in 2018 open zou gaan, dat wordt nu pas 2021. Het plan is nu zover naar achter geschoven, dat van uitstel makkelijk afstel kan komen. Schiphol bevestigt dat de ingebruikname van het duurzame paradepaardje ‘na 2018’ zal plaatsvinden. Na de zomer wordt er een besluit genomen.
De investering van een half miljard moet Schiphol als ‘mainport’ versterken. Het uitstel is slecht voor de concurrentiepositie van Schiphol, want het betekent dat de nationale luchthaven de komende jaren minder hard zal groeien dan men aanvankelijk dacht. Dit heeft gevolgen voor de Nederlandse economie.
Schiphol ontkent uitstellen uitbreidingsplannen. Lees hier in Het Parool.....
Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum
Het compromis dat de bewoners aan de Alderstafel ( Kees van Ojik, Theo Geudeke en Gerard Geerding) hebben gesloten voor het toestaan van een 4e baangebruik blijkt hiermee voorgoed een fopspeen. Als tegenprestatie werd door hen geëist dat het max. aantal vliegtuigbewegingen t/m 2020 zou worden verlaagd van 510 naar 500 k. Een offer (???) dat de sector met een knipoog naar elkaar toe graag heeft gebracht voor het benutten van een 4e baan met alle gevolgen van dien m.b.t. een toename van geluidshinder voor de omwonenden van Schiphol. Hoe dom kun je zijn. En dan nog van jezelf vinden dat je een luis in de pels bent.