Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitbreiding Schiphol op lange baan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2024 
|
 telegraaf.nl 
hv_vliegveld_2758.jpeg

Door Yteke de Jong

Luchthaven Schiphol schuift de uitbreiding van een nieuwe terminal met pier op de lange baan. Dat stellen meerdere bronnen bij Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de terminal in 2018 open zou gaan, dat wordt nu pas 2021. Het plan is nu zover naar achter geschoven, dat van uitstel makkelijk afstel kan komen. Schiphol bevestigt dat de ingebruikname van het duurzame paradepaardje ‘na 2018’ zal plaatsvinden. Na de zomer wordt er een besluit genomen.
De investering van een half miljard moet Schiphol als ‘mainport’ versterken. Het uitstel is slecht voor de concurrentiepositie van Schiphol, want het betekent dat de nationale luchthaven de komende jaren minder hard zal groeien dan men aanvankelijk dacht. Dit heeft gevolgen voor de Nederlandse economie.

Schiphol ontkent uitstellen uitbreidingsplannen. Lees hier in Het Parool.....

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Het toekomst scenario wordt onder invloed van de niet te ontkennen realiteit aangepast. Verstandig!!!.
Het compromis dat de bewoners aan de Alderstafel ( Kees van Ojik, Theo Geudeke en Gerard Geerding) hebben gesloten voor het toestaan van een 4e baangebruik blijkt hiermee voorgoed een fopspeen. Als tegenprestatie werd door hen geëist dat het max. aantal vliegtuigbewegingen t/m 2020 zou worden verlaagd van 510 naar 500 k. Een offer (???) dat de sector met een knipoog naar elkaar toe graag heeft gebracht voor het benutten van een 4e baan met alle gevolgen van dien m.b.t. een toename van geluidshinder voor de omwonenden van Schiphol. Hoe dom kun je zijn. En dan nog van jezelf vinden dat je een luis in de pels bent.

Geplaatst door polderbewoner uit biddinghuizen

Het is al heel lang duidelijk dat schiphol in vliegtuigbewegingen niet meer groeit, alleen wordt dit al jaren genegeerd door schiphol en het ministerie. Oogkleppen voor ontwikkelingen in de luchtvaart, mede door korte termijn analyse van Hans Alders, nodig om besluit Lelystad Airport door te drukken.

Ook geen toeval dat het bevriezen van investeringen op schiphol nu pas naar buiten komt nadat het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport is genomen. Een vooropgezet plan, net als het verlagen van de cap op schiphol, om bewoners Schiphol een fopspeen voor te houden en om Lelystad Airport dichterbij te brengen.

Ambtenaren zijn verantwoordelijk voor dit falende luchtvaartbeleid. Te laf om met bewoners en luchtvaartsector een nieuw plan te bedenken. Bedrijfscultuur bij het ministerie wordt dan ook gedomineerd door angst en jaknikkers. Geen visie op de toekomst, maar wel vasthouden aan verouderde plannen. En dan schiphol directeur Nijhuis die zijn bonus belangrijker vindt dan de toekomst en het welzijn van omwonenden. Met deze figuren blijft het helaas vechten tegen de bierkaai en is er van vernieuwing geen sprake.