Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Uitbreiding Lelystad Airport moet Schiphol ontlasten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1509 
|
 trouw.nl 
hv_geluidshinder_2928.jpeg

Lelystad Airport mag definitief uitbreiden. Dat wordt volgende week officieel bekend, zo bevestigen bronnen na berichtgeving van die strekking bij de NOS.

Het definitieve besluit over uitbreiding van de luchthaven werd vorig jaar uitgesteld omdat er nog allerlei procedures doorlopen moesten worden.

Het is de bedoeling dat Lelystad vanaf 2018 in stappen wordt uitgebreid en vakantievluchten van Schiphol overneemt, dat zich dan vooral richt op intercontinentale vluchten en overstappers. Lelystad moet kunnen groeien tot 45.000 vluchten en 6,7 miljoen passagiers per jaar. Daarvoor moet een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter worden gebouwd en een passagiersterminal. Schiphol steekt daar 90 miljoen euro in. Het kabinet stak eerder al 50 miljoen euro in de verbetering van de bereikbaarheid van Lelystad Airport. De regio legt daar 20 miljoen euro bij.

Mordicus tegen
De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland zijn in principe altijd voorstander geweest van de uitbreiding van de luchthaven. Natuur- en Milieu- en dierenwelzijnsorganisaties zijn mordicus tegen.
Vogelbescherming Nederland en de Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland roepen de Tweede Kamer op een beslissing voor uitbreiding van Lelystad Airport op dit moment te voorkomen. De natuurorganisaties vinden dat nu besluiten tot uitbreiding van het vliegveld onverantwoord is. "Er is een te groot risico voor de vliegveiligheid en de omringende natuurgebieden. De kans op vogelaanvaringen is niet goed onderzocht en lijkt groot te zijn", stellen de organisaties .

Uitbreiding Schiphol
Schiphol zit tegen de grens van de groei aan. Het aantal starts en landingen op Schiphol steeg met het afgelopen jaar met 3 procent naar 438.000. De komende jaren verwacht de luchthaven een groei van 10.000 vliegbewegingen. Binnen vijf à zeven jaar moet het maximum van 500.000 starts en landingen zijn bereikt.

Schiphol streeft groei na, maar anderen groeien harder. Luchthaven Istanbul Atatürk streefde Schiphol vorig jaar op aantallen passagiers voorbij. Ook vanuit Dubai neemt de concurrentie toe. "We moeten reëel zijn", zegt Schiphol-topman Jos Nijhuis. "West-Europese luchthavens spelen een minder prominente rol dan vroeger. China en het Midden-Oosten domineren."

Schiphol heeft de ambitie om over vijftien jaar de favoriete luchthaven van Europa te zijn, Europe's preferred airport in Nijhuis' woorden. Verder wil Schiphol voor Chinezen de toegang - gateway, zegt Nijhuis - tot Europa zijn. De luchthaven hoopt dat maatschappijen meer gaan vliegen op Mumbai zodat Schiphol profiteert van de Indiase markt.

Om die ambitie te verwezenlijken, is de uitbreiding van vliegveld Lelystad volgens Nijhuis noodzakelijk. De extra capaciteit van Lelystad moet over drie jaar beschikbaar zijn.

Bekijk bericht op "trouw.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Vervoer door de lucht is voor het klimaat de meest schadelijke manier van vervoer. De komende decennia zullen vliegtuigen nauwelijks minder milieubelastend worden. In ieder geval zal groei van de luchtvaart elke milieuwinst ruimschoots te niet doen. De klimaatverandering, waarin de luchtvaart een steeds groter aandeel krijgt, gaat onze economie schaden; veel meer dan de luchtvaart aan de economie bij kan dragen. Daar zou de heer Nijhuis ook eens reëel in moeten zijn.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

LAAT DE POLITIEK OOK DE SCHIPHOL GROUP AANPAKKEN!

Net als de "Staatsbank" ABN/AMRO heeft de Schiphol Group zeer nauwe relaties met de Staat als aandeelhouder. De grootste krant van Nederland wist onlangs opmerkelijke zaken te melden:
Zo werd openlijk de rol van CEO Nijhuis betwijfeld en gewaarschuwd voor pogingen om de afdrachten aan het Rijk (en dus uiteindelijk de samenleving) danig te beperken.

Al lang voor CEO Nijhuis de lakens ging uitdelen bouwde de luchthaven al een waar machtsmonopolie op, getuige ook de uitkomsten van een in Noord Holland uitgevoerde Operatie Schoon Schip. Maar deze werd nooit voltooid en i.s.m. I&M werden projecten als SMASH!, "Maak ruimte!" en "Sprintstad" ontwikkeld om een Megametropool met de thuisbasis Schiphol en satellieten Rotterdam, Eindhoven en binnenkort Lelystad als basisstructuur te realiseren. Nu al kan men groeien tot in totaal ca. 680.000 vluchten per jaar.

Maar de luchtvaart verandert in razend tempo en door de louter kwantitatieve benadering raken zowel de woon- en leefomgeving als resterend erfgoed, natuur en landschap danig aangetast.
Om over de klimaatdoelen maar te zwijgen, daar schijnt de internationale luchtvaart als grootste vervuiler weer eens van vrijgesteld te zijn.

Al met al reden genoeg om net als bij de Staatsbank hard in te grijpen en een veel betere balans in genoemde zaken aan te brengen, ook de toekomst van onze regio staat of valt met de bereidheid bij de politiek om in actie te komen.