Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Uitbreiding Lelystad Airport een jaar uitgesteld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 357 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Uitbreiding Lelystad Airport een jaar uitgesteld

ANP - De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld. Tegen de uitbreiding van het vliegveld bestaat veel weerstand. Burgers vrezen geluidsoverlast door de gekozen vliegroutes.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft woensdag het uitstel bevestigd. Onder maximale druk de luchthaven in 2019 openen voor vakantievluchten is niet verantwoord, zei Van Nieuwenhuizen op een persconferentie.

,,Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020'', stelt Van Nieuwenhuizen.

Schiphol
Het uitstel betekent niet dat het maximumaantal vluchten op Schiphol tot 2020 omhoog gaat.

De luchthaven van Lelystad moet vakantieverkeer van Schiphol gaan overnemen. Lelystad zou op 1 april 2019 in uitgebreide vorm open gaan, maar dat wordt dus zeker een jaar later. Het zou in eerste instantie gaan om 10.000 vliegbewegingen tot 2023.

Tegen de uitbreiding van het vliegveld bestaat veel weerstand. Burgers vrezen geluidsoverlast door de gekozen vliegroutes. Eerder bleek al dat er fouten waren gemaakt met de geluidsberekeningen voor Lelystad Airport. ,,Ik span me in om het vertrouwen terug te winnen'', aldus de minister woensdag.

Na gesprekken met betrokkenen heeft Van Nieuwenhuizen besloten de tijdelijke aanvliegroutes voor Lelystad aan te passen, zodat toestellen minder over woonwijken zullen vliegen en de geluidsoverlast in algemene zin wordt beperkt.

Minister van Nieuwenhuizen: 'Zorgvuldigheid bepaalt het tempo en niet andersom'. Uitstel opening Lelystad Airport. Spreektekst: lees hier .

Coalitiepartijen ChristenUnie en D66 hadden al aangegeven te twijfelen aan invoeringsdatum. ,,Een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak is veel belangrijker dan april 2019 als datum'', zei Tweede Kamerlid Eppo Bruins (ChristenUnie) in januari. Er was al een kink in de kabel gekomen omdat vorig jaar bleek dat er onvolkomenheden zaten in de geluidsberekening van het milieueffectrapport (MER) dat voor de luchthaven is opgesteld. Daarop moest de MER worden geactualiseerd.

Er is in het oosten en noorden van het land veel onrust over de uitbreiding van Lelystad. Burgers vinden dat ze onvoldoende zijn betrokken in het proces. Zij zouden onder meer onvoldoende zijn geïnformeerd door de overheid.

Fouten
Dat er fouten in de MER zaten, was een ontdekking van actiegroep HoogOverijssel. Dat zorgde ervoor dat het vertrouwen van de burgers een nieuwe deuk opliep. Daarop besloot het kabinet vorig jaar nog tot een extra inspraakronde.

Vorig jaar september zei toenmalig verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dat er uiterlijk in november 2017 een besluit moest worden genomen over de vliegroutes omdat de openingsdatum van de vernieuwde luchthaven anders in gevaar zou komen.

Het is de tweede keer dat de uitbreiding wordt vertraagd. Oorspronkelijk was 1 april dit jaar de streefdatum. Die vertraging in 2016 ontstond omdat een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes langer duurde dan verwacht.

Reacties
- Cem Laçin, Tweede Kamerlid voor de SP: ,,Dit is de eerste stap om het vertrouwen van de mensen uit Overijssel, Friesland, Gelderland en Flevoland in de overheid te herstellen. Wat de SP betreft komt van uitstel straks afstel."

- Jan Paternotte, Tweede Kamerlid van D66: ,,Goed bestuur is de basis van het vertrouwen van de mensen in de overheid. Vliegveld Lelystad kan niet worden geopend op basis van rammelend onderzoek. D66 vindt dat het vliegveld pas open kan als er goed onderzoek aan ten grondslag ligt.”

,,Daarom maken we nu een pas op de plaats en is het goed dat de opening wordt uitgesteld. Eerst moet een onafhankelijke commissie beoordelen of er nú wel een deugdelijk onderzoek ligt over de gevolgen voor omwonenden en de leefomgeving, nu de fouten in de milieueffectrapportage zijn hersteld. Daar hebben de omwonenden recht op."

- Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks (via Twitter): ,,Door de geweldige inzet van bewoners maakt de minister nu eindelijk een pas op de plaats. Alleen lost een jaar uitstel niets op. Het luchtruim is té vol en groei luchtvaart staat haaks op klimaatdoelen. Wat GroenLinks betreft wordt uitstel afstel."

- Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid van het CDA: ,,Zorgvuldigheid in het proces staat voorop. Goed dat de minister dit ook inziet en daarom de opening uitstelt tot 2020. Hierin komt zij tegemoet aan de zorgen van de inwoners en dat onderstreept het CDA van harte. De extra tijd is van groot belang om het vertrouwen van onze inwoners te herstellen."

- Voorzitter Jan Rooijakkers van Stichting HoogOverijssel: ,,We zijn er blij mee, maar we zitten er ook niet op te wachten dat de omwonenden van Schiphol nu meer last krijgen. Het voordeel van het uitstel is om nu eens goed na te denken om bijvoorbeeld korte afstanden alleen met de trein te laten doen en niet per vliegtuig. Dan heb je Lelystad helemaal niet meer nodig en het is ook veel beter voor het milieu.''

- Coos Paulusma, Stichting Red de Veluwe: ,,Leuk dat de opening van Lelystad Airport met een jaar wordt uitgesteld, maar dat is niet voldoende. Wij willen uitstel tot na de herindeling van het luchtruim en er zekerheid is dat de aan- en uitvliegroutes aanmerkelijk hoger komen te liggen.''

- Dirk Jan Verdoorn, initiatiefgroep Lelystad Airport moet door!: ,,Hoe moet je in dit land ondernemen als je er niet op kunt vertrouwen dat de overheid zijn afspraken nakomt? Tal van ondernemingen hebben investeringen gedaan. Die leveren niet de verwachte omzet op.''

- Dion Graus, Tweede Kamerlid voor de PVV: ,,Als langstzittende woordvoerder luchtvaart zeg ik jaar in jaar uit dat we moeten stoppen met de ontwikkeling van Lelystad. Laat Schiphol verder groeien. Dan voorkom je voorts dat miljoenen mensen die er niet voor hebben gekozen in de buurt van een luchthaven te wonen enige overlast ondervinden. Het is een dossier dat een parlementaire enquête waardig is."

- PvdA-Tweede Kamerlid Gijs van Dijk: ,,De PvdA vindt het een verstandig besluit om de uitbreiding van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen.”

,,De PvdA vindt dat eerst het luchtruim op orde moet zijn, met minder overlast voor bewoners en duidelijkheid over de aanvliegroutes, voordat er tot uitbreiding van luchthaven Lelystad kan worden besloten.”

,,De PvdA verwacht dus dat dit uitstel ook betekent dat het luchtruim op orde wordt gebracht. Er is nu te veel onzekerheid over de veiligheid en over geluidsoverlast voor bewoners. Bewoners moet er zeker van kunnen zijn dat ze veilig en rustig kunnen wonen.''

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Dit is pure winst voor de luchtvaartmaffia.
Zij zullen bij ons rechtse subsidiekabinet een gewillig oor vinden voor vrijwel directe ophoging van het vliegplafond naar 550k vluchten. Dit alles gemotiveerd met #fakeargumentatie zoals schoner, zuiniger etc. blabla
In 2020 gaat Lelystad open en kan men ook daar spoedig oprukken naar 45k vluchten.

Het lijkt voor de leek een verlies voor Schiphol Group, In wezen is het gewoon een tactische overwinning.

Geplaatst door Michel

De arrogantie ten top van Schiphol! Deze pedante organisatie die letterlijk over lijken gaat durft te stellen dat Schiphol MOET uitbreiden!
Deze brutaliteit kunnen en mogen we nooit maar dan ook nooit accepteren!
Genoeg is genoeg, 100.000den worden ziek van geluid en uitstoot!

Geplaatst door roel

genoeg is genoeg en afspraak is afspraak. Maar dat geldt niet voor Schiphol. Het wordt de hoogste tijd om eens keiharde acties te gaan uithalen. Om te laten zien dat de buurtbewoners van schiphol het helemaal zat zijn, dat gedraai van Schiphol. IK ben bereid tot keiharde actie en kan mij niet schelen of ik hiervoor in de gevangenis kom. Ben het helemaal zat.

Geplaatst door dorp

Helemaal mee eens Roel . Ik doe mee ! . Helaas zijn er maar weinig mensen écht bereid om actie te voeren. Met 5000 laserpennen komen we een heel eind . En misschien nog een honderdtal drones erbij op 625 meter ! . Het zal heus het nieuws halen .

Geplaatst door Janna

Willens en wetens de omwonenden opzettelijk misleiden, ziek en knettergek maken met nog eens meer vluchten op Schiphol vraagt dat niet om vervolging? Ik denk hierbij ook even aan de aanklacht tegen de sigaretten industrie...echter sigaretten roken is een keuze...Schiphol met al z'n stank, stof en herrie is niet te vermijden! Meteen die achterlijke goedkope tickets afschaffen, en kerosine belasten om te beginnen.





Geplaatst door Ieb


Geplaatst door roel

Ja Michel, en wat dacht je van de infrastructuur plat gooien rondom Schiphol, cyberaanvallen organiseren en start/landingsbanen gaan bezetten. Fakkels gaan aansteken met honderden mensen, etc. etc. Ik heb wel ideeen hierover en ga mij eens bezinnen hoe we dit het beste anoniem en ondergronds kunnen gaan aanpakken.

Geplaatst door Bob

Laten we beginnen om de verantwoordelijken af te straffen. De eerstvolgende mogelijkheid is de aanstaande verkiezing van de gemeenteraden. Alle grotere partijen hebben in het Schipholdossier steeds gekozen voor ongebreidelde groei en de omwonenden besodemieterd en in de steek gelaten.
Onthoud:
VVD staat voor Veel Vliegtuig Dreun. Van deze partij is in dit dossier NIETS goeds te verwachten, niet op stemmen dus.
PVDA staat voor Partij Van Die Alders. De bestuurder Hans Alders, ja van de Alders tafel heeft een zeer discutabele rol gespeeld. Straf ze af voor hun bijdrage. Denk ook aan wat Tineke Netelenbos in de PKB Schiphol 1995 en met de Commissie Berkhout heeft gedaan!
CDA staat voor Continuous Descent Approach, glijvluchten dus, die we nooit hebben gekregen, want het zou caPaciteit kosten, dus afvoeren deze lieden!
Geef dit zoveel mogelijk door en stem alleen op partijen die de groei van de luchtvaart in Nederland willen stoppen.

Geplaatst door gerard

Bob: Je vergeet de Partij van Veel Vliegen...

Geplaatst door Peter

PVV en FVD zijn nog erger dan VVD en CDA als het gaat om ruim baan geven en doodsubsidieren van Schiphol en de luchtvaart.
Feitelijk zijn de enige 2 partijen die kritisch zijn op Schiphol en de luchtvaart Groen Links en de Dierenpartij. Ik stem zelf al vele jaren consequent op de laatste. Niet alleen vind ik de vervuiling en subsidiering van Schiphol dramatisch, hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de intensieve veeteelt die het milieu kapot maakt, inferieur voedsel oplevert en zeer veel EU subsidie opstrijkt.