Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Twijfel blijft over vlieghoogte

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 682 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Twijfel blijft over vlieghoogte

Door Henk-Jan den Ouden

Duizenden bewoners van onze regio kijken regelmatig omhoog als er een vliegtuig overkomt, met bijbehorend lawaai. De reflex is dan al snel: die vliegt veel te laag. Haalt hij Schiphol wel?

Gelukkig valt dat laatste mee, want het aantal vliegtuigen dat de landingsbaan niet haalt is beperkt tot een enkel geval per decennium. Maar vliegen de vliegtuigen boven dit druk bewoonde gebied wel boven het wettelijk minimum van 2000 voet (zo’n 600 meter)?

De beste openbare informatie daarover wordt verstrekt door de posten van meetbedrijf Nomos, die in onze regio in Castricum, Limmen en Heiloo staan. Daaruit blijkt telkens weer, dat een substantieel percentage van het aantal gemeten vliegtuigen in de hoogtecategorie ’1000 tot 2000 voet’ valt. Het gaat grofweg om een derde van alle gemeten vliegtuigen.

Verstoord
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zeggen dat lang niet alle vliegtuigen gemeten worden. De meetpunten registreren namelijk alleen vliegtuigen die meer lawaai produceren dan 60 decibel, omdat de metingen anders verstoord kunnen worden door geluiden vanaf de grond.

Het percentage van het aantal vliegtuigen dat te laag gemeten wordt kan dus lager liggen, maar het gaat per meetpunt wel om honderden vliegtuigen per maand.

We weten echter niet of deze vliegtuigen nou op 1010 voet (300 meter) overkomen, of tegen de 2000 voet aanzitten. LVNL, dat gaat over het instrueren van de piloten, heeft die gegevens waarschijnlijk wel, want het wist voor juni en juli over de drie meetpunten te melden ’dat er geen enkel vliegtuig lager dan 1900 voet werd gemeten’. De vraag is dan, waarom zij deze niet met het publiek willen delen. Het is dus niet te controleren of het statement juist is. Ook Nomos kan of wil de gegevens niet overleggen.

Dat geldt ook voor de verklaring van Schiphol en de LVNL dat de onderschrijding (lager dan 2000 voet) voor een deel te wijten kan zijn aan meetfouten. Ten eerste is dat een beetje flauw, want meetfouten kunnen naar beide kanten optreden. Een vliegtuig dat op 1990 voet wordt gemeten kan best op 2010 voet vliegen, maar omgekeerd kan natuurlijk ook. Ten tweede is ook deze verklaring niet te controleren, omdat er geen gegevens publiek worden gemaakt.

Twijfel
Hoe dan ook, zolang Nomos, de LVNL en/of Schiphol blijven bij het rapporteren per categorie en geen specificatie geven hoe hoog de vliegtuigen nou precies zitten, zal er twijfel blijven of LVNL, de piloten en de luchthaven zich aan de wettelijke voorschriften voor de vlieghoogtes houden.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ alleen vliegtuigen die meer lawaai produceren dan 60 decibel, @

Dat zijn dus vrijwel alle verkeersvliegtuigen..........
Er is eerder sprake van minimaal 80 dB(A) en hoger.
(denk maar aan de begeleider op de grond die de vliegtuigen naar de gate begeleiden, die hebben altijd gehoorbescherming op terwijl de motoren stationair draaien)

Waar haalt de LVLN de arrogantie vandaan om geen open kaart te spelen?
Open die beerput, de wet van openbaarheid op het bestuur van de LVLN dient geen geheim te zijn voor al die duizenden mensen die dag en nacht in de herrie en vervuiling worden gezet door deze lieden.
Afbreken dat ivoren torentje van 110 meter hoog.


Geplaatst door Jaap

"We (Schiphol en LVLN) weten echter niet of deze vliegtuigen nou op 1010 voet (300 meter) overkomen, of tegen de 2000 voet aanzitten." Wat een ongeloofwaardige uitspraak; je kunt de vlieghoogten nota bene op "Vliegverkeer in zicht" zien en dan zou de LVLN niet weten hoe hoog een toestel zit?

Geplaatst door webbeheer

Als je vlieghoogtes wilt weten, kijk op http://streams.vlieghinder.nl/reports/events.php
Vul in bij postcode: nm32 of nm28 . (Castricum. resp Limmen)
vink aan ‘nautical’
vul gewenste tijdvak in
en zoek

door op een kolomkop in de resultaattabel te klikken sorteer je de betreffende kolom

De hoogtes zijn dezelfde als die LVNL hanteert: uitgezonden door transponder van het vliegtuig (de radar van Schiphol kan de hoogte niet meten) . De op deze pagina weergegeven hoogtes zij gecorrigeerd voor de heersende barometrische druk op dezelfde wijze als LVNL dat ook doet.
De weergegeven waarden komen dus in hoge mate overeen met de waarden die LVNL intern heeft.

Het blijkt dat het leeuwendeel inderdaad gewoon op 2000 voet of hoger vliegt. Met een maar kleine marge.

Geplaatst door Thijs

Zelfs al vliegen ze allemaal op 2000 voet, dat is nog steeds maar 600 meter. En die hoogte veroorzaakt overlast, onnodige overlast aangezien ze nog ruim 30 km verder moeten vliegen. Ze kunnen zeker boven Heiloo, Limmen en Castricum (en ook Alkmaar en Bergen) makkelijk hoger overvliegen, een aantal doen dat zelfs al. Dus prima dat ze zich "aan de wet" houden maar dan klopt die hele wet gewoon niet.

Geplaatst door Jaap

Ook uit vliegveiligheid is iets tegen laag vliegen te zeggen. Hoe lager een toestel vliegt, hoe minder tijd de piloten hebben om plotselinge problemen op te lossen.

Geplaatst door Winfried

Beste,

Het zou interessant zijn als een groep of advocaat een procedure zou starten bij het Europees hof. Zolang de gemeente en of de provincie niets doen aan het stelselmatig overtreden van de wetgeving. Met name de KLM spant hierbij de kroon, vandaag om 11:29 vloog een KLM vliegtuig op 220 meter hoogte over heiloo. De VLNL is primair verantwoordelijk voor het neerzetten van de juiste hoogtes. Wie gaat dit eens goed uitzoeken?

Geplaatst door Thijs

Het zou inderdaad fijn zijn als iemand met de juiste juridische kennis zich hier voor zou willen inzetten. Er zal toch wel iemand met deze kennis ook op deze website lezen wat er speelt?

Geplaatst door A noniem

Via de app " planes live " kan u de vluchten gewoon live volgen incl. hoogte snelheid, vliegrichting, maatschappij en vlucht nmr. Zowel aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Kijk ook even op site van de OD ( omgevingsdienst ) vroeger de milieudienst, die heeft inmiddels het maximale toelaatbare DB,s verhoogd.