Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Twente Airport als alternatief voor overvol Schiphol? ‘Nee hè’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 976 
|
 Tubantia 
tb_vliegtuig_Vueling.Com_EC-LZE.jpg

De PVV in de provincie Overijssel ziet Twente Airport als het alternatief voor het uitpuilende Schiphol en plaatst dat idee op de politieke agenda. Het voorstel kan niet op veel applaus rekenen.

Met een veelzeggend 'nee hè' verwijst luchtvaarteconoom Hans Heerkens de suggestie onmiddellijk naar de prullenmand. ,,Het lijkt me dat we deze discussie niet weer moeten voeren", zegt hij.

Uitwijkmogelijkheid


De aan de Universiteit Twente werkzame Heerkens reageert daarmee kort en bondig op het voorstel van de PVV om Twente Airport aan te bieden als uitwijkmogelijkheid voor het overvolle Schiphol. Nu nog geldt het op te waarderen Lelystad Airport als alternatieve luchthaven.

De optie Lelystad ligt echter politiek-bestuurlijk gevoelig, omdat de beoogde aanvliegroute pal over het vliegveld Teuge gaat en om die reden de doodsteek zou betekenen voor de recreatieve luchtvaart en het parachutespringen op deze nabij Apeldoorn gelegen luchthaven.

Beste landingsbaan


De PVV in de Overijsselse staten meent daarom dat Twente met een start- en landingsbaan van 3 kilometer - 'de beste landingsbaan van Nederland' - het ideale alternatief vormt voor het uitpuilende Schiphol. De PVV roept het provinciebestuur dan ook op werk te maken van het opwaarderen van de Twentse luchthaven en wil die mogelijkheid morgen aan de orde stellen tijdens een commissievergadering van Provinciale Staten.

Het persbericht van die strekking dat de oppositiepartij zondagavond liet uitgaan, was ondertekend door Jordi Rietman, burgerlid en in het verleden voorvechter van de doorstart van de commerciële burgerluchthaven.

Luchtvaarteconoom Heerkens ziet echter geen heil in weer een nieuwe discussie over de luchthaven Twente. ,,De situatie van het vliegveld zelf is namelijk niet echt veranderd", zegt hij over de PVV-suggestie. ,,Nog steeds zitten we hier in Twente in een relatief dunbevolkt gebied en een veel te kleine thuismarkt aan passagiers. Daarbij laten chartermaatschappijen zich niet zomaar naar Twente dirigeren. Naar Lelystad willen ze misschien nog wel een keer, maar voor Twente voelen de meeste niets. En dan nog: stel dat er twee of drie maatschappijen wel op Twente willen vliegen; die stellen alleen maar eisen en kleden je helemaal uit. Als regio heb je er niets aan."

Ontwikkeling drones


De huidige situatie rond Twente Airport is daarom ideaal, denkt Heerkens. ,,De start- en landingsbaan is behouden gebleven en dat is het belangrijkste. De aanwezigheid van de baan biedt de mogelijkheid om de ontwikkeling van drones de ruimte te geven. Ik ben daar optimistisch over. Ik denk dat vooral de ontwikkeling van vrachtdrones een flinke vlucht zal nemen. Als Twente er over vijftig jaar achter komt dat het wenselijk is weer een grote luchthaven moeten optuigen, dan kan dat alsnog. Daarom moet je het gebied ook niet volbouwen. Maar het is nu niet aan de orde. Het zou alleen maar onzekerheid creëren, bij inwoners en investeerders."

En als er al een alternatief in het oosten van Nederland gevonden moet worden voor Schiphol, dan kan beter worden gekeken naar de luchthaven FMO bij Münster. Heerkens: ,,Ik zie niet in waarom bij alternatieven alleen naar binnenlandse luchthaven wordt gekeken. Er ligt op steenworp afstand van Twente een prima luchthaven. Richt je met Twente voorlopig op de ontwikkelingen met drones en zakelijk vliegverkeer."

Bekijk bericht op "Tubantia"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

Wijze woorden van Econoom Heerkens. Nee PVV , Burgers, zoals Henk en Ingrid zitten echt niet op al jullie herrie te wachten.