Tweede startbaan voor Lelystad Airport
Door Paul Eldering en Yteke de Jong
LELYSTAD - Het gekissebis over de opening van Lelystad Airport als vakantieluchthaven is nog volop bezig en nu wordt er achter de schermen al gesproken over de aanleg van een tweede startbaan van omstreden polderluchthaven. De verlengde hoofdbaan voor Europese toeristenvliegers is klaar, maar de bestaande ’kleine luchtvaart’ op het poldervliegveld eist ook haar aandeel op.
Die tweede baan is volgens een dertigtal vliegbedrijven in Lelystad concreet door de luchthaven in het vooruitzicht gesteld om bijvoorbeeld lesvluchten voor beroepspiloten te kunnen blijven uitvoeren. Dat gaat jaarlijks om ruim 100.000 starts en landingen. Het vakantieverkeer moet in de polder op termijn 45.000 vluchten krijgen. Met één gedeelde baan is die capaciteit volgens woordvoerder Reinoud van Wijk veel te krap.
In Den Haag moet de minister de lastige Lelystad-knoop nog steeds doorhakken in overleg met de Kamer, terwijl voor- en tegenstanders van de uitbreiding elkaar te vuur en te zwaard bestrijden.
Kraamkamer
Lelystad als ’vakantie-overloop’ van het volle Schiphol is ook volgens KLM echter noodzakelijk om de positie van Nederland als luchtvaartland en banenmotor veilig te stellen. Volgens Van Wijk is de ’kleine luchtvaart’ in Lelystad de kraamkamer van de Nederlandse vliegerij. „Er zijn 400 banen mee gemoeid. Wij leiden bijvoorbeeld als enige ook piloten op voor trauma- en politiehelikopters en windparken op zee”, aldus Van Wijk.
Volgens hem betekent de nieuwe luchtverkeersleiding op Lelystad Airport dat slechts de helft van de huidige 100.000 vluchten uitgevoerd kan worden. „Wij kunnen heel goed op zicht vliegen. Daarom is het prima dat de luchthaven ons een eigen baan belooft, parallel aan de verlengde hoofdbaan. Het RDW-testterrein is daarvoor aangewezen. Dat staat zwart op wit.”
Het vliegveld geeft toe dat er serieus gesproken wordt over die tweede baan. „We kunnen pas besluiten over de aankoop van die RDW-grond, als er politiek groen licht is”, aldus een woordvoerster.
Deze maand wordt er een beslissing verwacht of Lelystad Airport in 2020 geopend wordt voor vakantievluchten. De hele luchtvaart wacht in spanning af hoe het advies van de stikstofcommissie Remkes uitwerkt in de groeiplannen voor Nederland.
Petitie
KLM-personeel biedt dinsdag een petitie aan in Den Haag om de politiek op te roepen spijkers met koppen te slaan. „De KLM-groep staat nu stil, dat kan niet langer”, stelt een ingewijde vast.
De opening van Lelystad Airport is al drie keer verdaagd onder druk van actiegroepen in Gelderland en Overijssel die hun rust willen bewaren. Het voor 250 miljoen euro uitgebreide Lelystad Airport is volgens directeur Hanne Buis klaar voor de nieuwe start. „We voldoen aan alle voorwaarden, dus we kunnen beginnen.” Wethouder Jurgen Nobel van Schiphol-gemeente Haarlemmermeer is het met haar eens. „Lelystad zorgt voor een eerlijker verdeling van hinder in Nederland. Dat is de afspraak.”
Opmerking redactie vlieghinder.nl. In het originele Telegraafartikel staat een plaatje met daarop de tweede startbaan ingetekend. Zie via onderstaande link............
Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer