Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tweede startbaan voor Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1621 
|
 telegraaf.nl 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

LELYSTAD - Het gekissebis over de opening van Lelystad Airport als vakantieluchthaven is nog volop bezig en nu wordt er achter de schermen al gesproken over de aanleg van een tweede startbaan van omstreden polderluchthaven. De verlengde hoofdbaan voor Europese toeristenvliegers is klaar, maar de bestaande ’kleine luchtvaart’ op het poldervliegveld eist ook haar aandeel op.

Die tweede baan is volgens een dertigtal vliegbedrijven in Lelystad concreet door de luchthaven in het vooruitzicht gesteld om bijvoorbeeld lesvluchten voor beroepspiloten te kunnen blijven uitvoeren. Dat gaat jaarlijks om ruim 100.000 starts en landingen. Het vakantieverkeer moet in de polder op termijn 45.000 vluchten krijgen. Met één gedeelde baan is die capaciteit volgens woordvoerder Reinoud van Wijk veel te krap.

In Den Haag moet de minister de lastige Lelystad-knoop nog steeds doorhakken in overleg met de Kamer, terwijl voor- en tegenstanders van de uitbreiding elkaar te vuur en te zwaard bestrijden.

Kraamkamer
Lelystad als ’vakantie-overloop’ van het volle Schiphol is ook volgens KLM echter noodzakelijk om de positie van Nederland als luchtvaartland en banenmotor veilig te stellen. Volgens Van Wijk is de ’kleine luchtvaart’ in Lelystad de kraamkamer van de Nederlandse vliegerij. „Er zijn 400 banen mee gemoeid. Wij leiden bijvoorbeeld als enige ook piloten op voor trauma- en politiehelikopters en windparken op zee”, aldus Van Wijk.

Volgens hem betekent de nieuwe luchtverkeersleiding op Lelystad Airport dat slechts de helft van de huidige 100.000 vluchten uitgevoerd kan worden. „Wij kunnen heel goed op zicht vliegen. Daarom is het prima dat de luchthaven ons een eigen baan belooft, parallel aan de verlengde hoofdbaan. Het RDW-testterrein is daarvoor aangewezen. Dat staat zwart op wit.”

Het vliegveld geeft toe dat er serieus gesproken wordt over die tweede baan. „We kunnen pas besluiten over de aankoop van die RDW-grond, als er politiek groen licht is”, aldus een woordvoerster.

Deze maand wordt er een beslissing verwacht of Lelystad Airport in 2020 geopend wordt voor vakantievluchten. De hele luchtvaart wacht in spanning af hoe het advies van de stikstofcommissie Remkes uitwerkt in de groeiplannen voor Nederland.

Petitie
KLM-personeel biedt dinsdag een petitie aan in Den Haag om de politiek op te roepen spijkers met koppen te slaan. „De KLM-groep staat nu stil, dat kan niet langer”, stelt een ingewijde vast.

De opening van Lelystad Airport is al drie keer verdaagd onder druk van actiegroepen in Gelderland en Overijssel die hun rust willen bewaren. Het voor 250 miljoen euro uitgebreide Lelystad Airport is volgens directeur Hanne Buis klaar voor de nieuwe start. „We voldoen aan alle voorwaarden, dus we kunnen beginnen.” Wethouder Jurgen Nobel van Schiphol-gemeente Haarlemmermeer is het met haar eens. „Lelystad zorgt voor een eerlijker verdeling van hinder in Nederland. Dat is de afspraak.”

Opmerking redactie vlieghinder.nl. In het originele Telegraafartikel staat een plaatje met daarop de tweede startbaan ingetekend. Zie via onderstaande link............

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Kan niet waar zijn.

Geplaatst door wim uit Castricum

In Nederland is alles waar, behalve de verstandige dingen.
Wel zo makkelijk een tweede (gevaarlijke) parallelle baan, voor het geval dat ze tekort komen. Nu ze toch bezig gaan, stel ik het waanzinnige idee voor om er nog twintig naast te leggen.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Behoud van de kleine (in de toekomst) elektrische luchtvaart op Lelystad is een sterk argument om de vakantie- en prijsvechtersvluchten niet toe te laten. Vakantievluchten kunnen op Schiphol blijven, de prijsvechters gaan maar wat anders dorm. Bv goedkope internationale treinen exploiteren.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Typfoutje: dorm = doen.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

De echte banenmotor is (zoals iedereen weet) niet Schiphol, maar de KLM. Niet van werk maar van twee nieuwe banen op Schiphol, nu ook nog een op Lelystad en wie weet nog een paar op Rotterdam en Eindhoven. De KLM leidt onze Nederlandse economie in goede banen, namelijk zijn eigen groei

Maar nu even serieus: wordt geen tijd dat de KLM aan reputatieherstel gaat werken? Want met dit soort initiatieven loopt het slecht voor ze af.

Geplaatst door Iep uit Almere

Ach ja, ze waren even vergeten dat Lelystad nu al goed is voor 135.000 vliegbewegingen (!) ten behoeve van de General Aviation. Ze komen er nu ook achter dat die niet zomaar even kunnen worden uitgeplaatst. Baantje ernaast? Dat lost het “separatie” probleem niet op wat op Schiphol geeft dat de nodige problemen met de polderbaan en zwanenburg ( en die liggen een behoorlijk eind uit elkaar). De verkeersleiders gaan peentjes zweten , groot verkeer oost van het veld en klein verkeer west ervan. En dat lesverkeer gaat echt niet ergens in een holding zitten maar wil lekker ( liefst zonder verkeersleiding ) zelf ( op zicht ) bepalen wanneer ze nog een keertje rondgaan of een full stop maken.. en al dat lesverkeer moet dan ook nog eens de taxibaan en grote baan voor handelsverkeer kruisen want de hangars voor deze groep staan allemaal oost van het veld. Stoppen met die onzin! Op Schiphol vinden er ongeveer 18.000 General Aviation vluchten plaats. Laat er daarvan 10.000 naar lelystad gaan en je kan de 10.000 handelsverkeersvluchten van Lelystad naar Schiphol sturen.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Over reputatie van de KLM gesproken: Elbers doet niet anders dan zeuren om groei en nu gelooft een personeelsdelegatie dat de KLM "stil staat" terwijl het bedrijf prima draait. Vreemde framing.

Intussen heeft een steeds grotere meerderheid van de bevolking zich tegen luchtvaartgroei gekeerd. KLM's thuismarkt aan het woord. Ga door met zeuren en die thuismarkt keert zich ook tegen de KLM. Dan mag mede-aandeelhouder het Rijk de scherven oprapen.

Wanneer komen deze mensen er achter dat de Rli gelijk had? Dat het eeuwig groeiende hubmodel een gepasseerd station is? Dat groei niet meer kan? En voor internationaal vervoer van de kleine thuismarkt ook helemaal niet nodig is? Dat je de enorme impact van Schiphol niet oplost met het naar Lelystad verplaatsen van 25.000 vakantievluchten en daar 20.000 vluchten van prijsvechters aan laten toevoegen? Terwijl dit op Schiphol geen enkele hinderreductie geeft omdat de KLM die vrijvallende slots inzet voor meer intercontinentale vluchten,dus meer CO2-uitstoot? Is dit nu het luchtvaartbeleid van een regering die zich sterk zegt te maken voor de omgevingskwaliteit, de volksgezondheid en het klimaat? Kunnen minister en KLM niets beters verzinnen dan "de sector moet groei verdienen"? Word eens echt slim en duurzaam; kom met een beter plan dat echt inspeelt op de talloze veranderingen die we nu en in de toekomst moeten doorvoeren. Een plan dat niet de reputatie van de KLM en luchtvaart te gronde richt!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De zo gewenste minimaal 750.000 vluchten per jaar van VVD, CDA, FVD en PVV komen snel in zicht.
Ik was sceptisch, want de echte vraag naar zoveel belachelijk vliegen, ruim 2.000 vluchten per dag is er niet.
Maar als je continue de belastingen verhoogt en dat geld weggeeft aan de luchtvaart, dan ontstaat die vraag blijkbaar toch.
Luchtvaart is de parasiet van de economie..

Geplaatst door Jan met de korte achternaam uit Almere

Lelystad was helemaal niet nodig geweest ze hebben op Groningen Airport Eelde genoeg ruimte voor grote vliegtuigen en die wilde dit ook graag hebben, persoonlijk had ik het geld in een hogesnelheidslijn Amsterdam Groningen gestopt en alle problemen hadden opgelost en voorkomen kunnen worden.

Maar ja wie in Den Haag luistert er nu nog wel naar de burger, het zijn net kabouters maar in plaats van een hengel hebben ze allemaal een grote hark gekregen om het geld van de burger binnen te harken.

Daarnaast hebben deze mensen allemaal last van hoogmoedswaanzin, het zijn net kleine kinderen ze willen altijd hun zin doordrijven koste wat het kost, maar u als burger mag hiervoor opdraaien.

Helaas ik heb me roeping gemist ik had ook de politiek in moeten gaan, mijn vader zei altijd als je niets meer anders kunt dan kun je nog altijd de politiek in gaan en gelijk had hij wijsheid komt met de jaren...had ik maar naar hem geluisterd...