Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Tweede Kamerleden voelen zich overvallen door nieuw besluit Van Nieuwenhuizen over Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 219 
|
 rtvoost.nl - 15-12-2018 
Kamercommissie2_hvs.PNG

Door Oscar Siep Oscar Siep
Journalist

De aankondiging van het nieuwe luchthavenbesluit door Cora van Nieuwenhuizen komt voor Kamerleden als een mokerslag. Ook zij hadden niet verwacht dat de minister deze wending zou geven aan de discussie over Lelystad Airport.

De nieuwe koers wordt in de Tweede Kamer niet goed begrepen. "De minister is vorige week door de Europese Commissie op de vingers getikt en nu maakt ze een draai om tegemoet te komen aan de Europese wensen. Maar ze lijkt te vergeten dat de Kamer de keiharde voorwaarde stelde dat Lelystad alleen kan uitbreiden als overloophaven voor het overvolle Schiphol." Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks dacht dat de minister het vertrouwen wilde herstellen in dit dossier, "maar nu doet ze het tegenovergestelde."

Overvallen

Eppo Bruins van coalitiepartij ChristenUnie voelt zich overvallen door de brief en het nieuwe besluit van de minister. "Ik ben erg verbaasd over de brief, de timing en de inhoud ervan. Het uitgangspunt is en blijft voor ons dat Lelystad overloophaven van Schiphol moet zijn. We hebben geen behoefte aan een extra vliegveld dat autonoom moet kunnen groeien. Voorwaarde is dat vliegtuigen van Schiphol naar Lelystad verplaatst moeten kunnen worden en de minister heeft zelf ook gezegd dat dat voor haar een keiharde voorwaarde is."

'Dikke middelvinger'


Kamerlid Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren denkt: "dat de ChristenUnie en D66 nu de kans hebben om de goeie kant van de geschiedenis te kiezen. De luchtvaartsector heeft jarenlang z'n kansen gehad. Die deed wat ze wilde, met een dikke middelvinger naar de maatschappij. Die race is nu gelopen, het is klaar." Volgens Van Raan is het "einde oefening voor de groei, vanaf nu gaan we naar krimp van de luchtvaartsector, zodanig dat de CO2 uitstoot binnen de normen blijft."

"Het is volstrekt belachelijk wat hier gebeurt", zegt SP Kamerlid Cem Laçin. "De minister zet de deur open voor autonome groei, terwijl ze weet dat we dat met z'n allen niet willen. Om nu ineens een ander pad in te slaan is te gek voor woorden."

Broddelwerk

"Het is een slecht plan en gebaseerd op juridisch broddelwerk. Het is heel vreemd om een nieuw besluit in te brengen terwijl de randvoorwaarden nog niet eens geregeld zijn", gaat Suzanne Kröger verder. "De Tweede Kamer wil al langer inzicht in wat Brussel eigenlijk wil. Het is heel vreemd dat de minister dat niet wil geven. Wij willen transparantie, we willen inzage in de mails en andere stukken die van en naar Brussel zijn gestuurd. Waarom we die niet krijgen is ons niet duidelijk."

Kamerlid Van Raan denkt "dat de luchtvaartsector heeft meegeschreven aan dit nieuwe ontwerpbesluit. Dat verbaast misschien niet, maar dat moeten we nu wel keihard gaan aanpakken."

Laçin ziet dat de afstand tussen bevolking en politiek kilometers groot is en denkt dat die afstand nu alleen maar groter wordt. "De minister wilde juist de andere kant op, dus waarom dit? Belachelijk en onbegrijpelijk."

'Juristen moeten duidelijkheid geven'

Volgens VVD Kamerlid Remco Dijkstra volgt binnenkort een nieuwe VVR die opnieuw voor akkoord naar Europa moet. "En de juristen in Europa moeten dan maar aangeven hoe we dan wel voldoende vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad krijgen. Die intentie staat nog steeds om zo weer ruimte te krijgen voor intercontinentaal vliegverkeer op Schiphol."

Dijkstra zegt dat er in het nieuwe ontwerpbesluit geen vracht komt, "ook niet in de nacht. Dus goed dat de minister alles transparant deelt zodat er een einde kan komen aan spookverhalen."

'Lastig debat'

Aanstaande dinsdag was al een plenair kamerdebat gepland over de luchtvaart. Maar dat debat krijgt volgens Dijkstra, Kröger, Bruins, Laçin en Van Raan nu een heel andere wending.

"Voor ons blijft het belangrijk dat de mer over Lelystad Airport moet kloppen. Daarnaast willen we dat de luchtruimherziening meer duidelijkheid geeft over de laagvliegroutes. De Verkeersverdelingsregel (VVR) moet natuurlijk ook helder zijn", benadrukt Eppo Bruins. "Het debat zal anders verlopen dan we hadden gedacht, maar dit roept de minister nu over zichzelf af. Deze brief is in dat verband verbazend en het bemoeilijkt de discussie."

Rug recht houden

Suzanne Kröger zegt dat ze hoopt: "dat de ChristenUnie en D66 als coalitiepartijen de rug recht houden. Datzelfde geldt voor de brede oppositie. Het wordt een lastig debat voor de minister want ze wil iets dat de Kamer niet wil."

Cem Laçin denkt dat het debat zich zal focussen op de gevolgen van dit besluit. "Het gaat er nu om of Lelystad nog open zal gaan of niet."

De SP wil geen verdere groei van de luchtvaart. "Uitbreiding van Lelystad moet er niet komen, welk doel het ook moet dienen."

De Kamerleden van D66 en CDA waren niet bereikbaar voor commentaar.

Bekijk bericht op "rtvoost.nl - 15-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Wat een SOAP..... ONGEKEND . Het ministerie ën de sector staan nu flink te kijk !