Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tweede Kamer steunt vrachtpool Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1040 
|
 nieuwsbladtransport.nl - 25-06-2020 
vrachtvliegtuig-landend.jpg
Boeing 747 van Cargolux Italië landend op Schiphol

Door John Versleijen

De Tweede Kamer heeft een motie de VVD, SP en CDA aangenomen voor het borgen van het strategische belang van vrachtvluchten op Schiphol. Daarbij wordt het kabinet nadrukkelijk verzocht om dit belang op Europees niveau via het alloceren van aparte vrachtslots, de zogeheten vrachtpool, mogelijk te maken.

Dit najaar gaan de EU-lidstaten met de Europese Commissie onderhandelen over een nieuwe Europese slotverordening. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft daarbij in de nieuwe luchtvaartnota al toegezegd ‘zich sterk te maken’ voor de belangen van de Nederlandse luchtvrachtsector, die sinds 2017 structureel ruim een vijfde van de vrachtvluchten zag verdwijnen op Schiphol door een tekort aan slots.

Sterk signaal
Voor de transportwoordvoerders Cem Laçin (SP) en Remco Dijkstra (VVD) van de Tweede Kamer was die belofte te vrijblijvend. Via een motie, die mede was ondertekend door het CDA, willen zij een duidelijk en sterk signaal afgeven dat er binnen de nieuwe EU-slotverordening ruimte moet komen voor lidstaten om aan de vrachtsector op slotgecoördineerde luchthavens als Schiphol extra vrachtvluchten toe te kennen.

Het tweetal had eind vorig jaar tijdens het jaarlijkse luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport over een toekomstige ‘status aparte’ voor vrachtvluchten op Schiphol al toegezegd in de bres te springen voor de sector. Zij zijn die toezegging nagekomen tijdens de behandeling van de luchtvaartnota.

Meerjarig traject
De komende jaren zal de Europese slotverordening worden herzien en is er ruimte voor aanpassingen om daarmee de positie van vrachtvluchten beter te beschermen. Het toewijzen van slots kan een goed instrument zijn voor lidstaten om onderscheid te maken tussen typen vluchten.

Probleem voor de Nederlandse vrachtsector is wel dat het bij de herziening gaat om een meerjarig traject. Daarnaast is voldoende steun van overige lidstaten voor de Nederlandse wensen allerminst zeker.

Coronacrisis
Zowel Evofenedex als luchtvrachtkoepel ACN begroeten de stap van de Tweede Kamer om de vrachtvluchten op Schiphol te borgen. Zij wijzen er daarbij op dat tijdens de eerste maanden van de coronacrisis is gebleken dat vrachtvluchten essentieel zijn voor het snel vervoeren van noodzakelijke medische goederen. ‘Daarmee hebben de vluchten hun economisch en maatschappelijke belang aangetoond’, aldus de belangenbehartigers.

Door de coronacrisis is het aantal vrachtvluchten op Schiphol der laatste maanden sterk gestegen. Over de maand mei werden er ruim 2.500 uitgevoerd, een stijging van 107% vergeleken met dezelfde maand in 2019.

Bekijk bericht op "nieuwsbladtransport.nl - 25-06-2020 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Voor deze ellendige herriebakken zou een drijvend vliegveld ver uit de kust een optie moeten zijn!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Hoever ligt Uitgeest bij schiphol vandaan? Ik schat 25 a 30 km.........herrie genoeg dus in Uitgeest!
Laten we het uitgeestermeer dempen en daar die vrachtvliegtuigen te keer laten gaan!
Begrijpt u wat ik bedoel? Zomaar even een vergelijking hoor..........

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Even ter verduidelijking Michiel, ik ben absoluut geen voorstander van verplaatsing van de herrie en ellende naar anderen, zo was mijn opmerking niet bedoeld! Zo'n vliegveld, wat een aantal mensen bepleiten en er waarschijnlijk nooit komt, zou natuurlijk niet ten koste mogen gaan van de kustbewoners.

Nederland wordt al genoeg verziekt door steeds meer toenemende (lucht)verkeerstromen. Beter is om na te gaan of dit soort vrachtvervoer wel echt nodig is. Gaat het niet vaak om goedkope rotzooi, die we vanuit China hierheen halen (bv. via AliBaba), omdat men hier te besodemieterd is om naar een winkel te gaan, of er nog meer winst uit te halen als 'internetondernemer'?

Geplaatst door am uit velserbroek

Fijn dat U de herrie rond Schiphol niet wil verplaatsen naar anderen. Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens, maar het is toch wel goed om te bedenken dat de mensen in de WIJDE omgeving van Lelystad daar toch beslist anders over denken en ze zijn er daar nog in geslaagd ook om de herrie rond Schiphol te houden. En ze komen dan wél met de trein of auto naar Schiphol en vliegen van daar over mijn huis naar hun vakantiebestemmingen. Het is fijn als er een eerlijkere verdeling van de herrie komt. Andere vliegvelden in Nederland mogen (moeten) hun deel nemen. Eén vijfde voor elk vliegveld.
De omgeving van Schiphol heeft er zat van!

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

U heeft hiermee een punt, niets is frustrerender dan erachter te komen dat juist jouw locatie maximaal wordt overvlogen. Dit wekt terecht woede op en het gevoel van rechtsongelijkheid. In die zin zou men de opening van Lelystad als een eerlijker verdeling kunnen zien, vooral als men uit die omgeving zijn vlieggedrag op Schiphol totaal niet aanpast.

Toch wil ik u erop wijzen, dat dit voordeel voor onze regio slechts beperkt zal zijn, want de vluchten die naar Lelystad zouden gaan worden binnen no-time hier opgevuld met nieuwe (intercontinentale) vliegbewegingen met zwaardere, grotere en dus lawaaiiger toestellen. Zo werden de inwoners van Amsterdam, Amstelveen en Aalsmeer uiteindelijk ook weer de dupe omdat de Polderbaan (die bedoeld was om hen te ontlasten) de groei verder mogelijk maakte.

De enige echte remedie is het vliegen in zijn totaal terugbrengen en ervoor te zorgen dat de werkelijke kosten worden betaald, wat wil zeggen dat de prijs ervoor veel hoger zal moeten worden. Het voorstel van WTL van 386000 vtb’s zie ik als een eerste stap hiertoe.

Het ziet er echter naar uit dat men totaal niets heeft geleerd van de corona-crisis, het kabinet niet en ook de vliegconsument niet!

Dat wij het hier totaal zat zijn kan ik slechts beamen!