Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Tweede Kamer steigert om advies over groei Eindhoven Airport: steun regio essentieel

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 966 
|
 ed.nl 
wp_politiek_3697b.JPG

Door Menno Boon

EINDHOVEN - Het advies van Hans Alders over de groei van Eindhoven Airport heeft onvoldoende draagvlak. Dat vinden de fractiespecialisten van PvdA, CDA, D66 en SP, goed voor een meerderheid in de Tweede Kamer.

Dat regiogemeenten zich alsnog achter de plannen scharen, is essentieel. De kamerleden willen dat alles op alles wordt gezet om gemeenten alsnog achter het Airport-plan te krijgen.

Bal bij staatssecretaris

De vier partijen in de Tweede Kamer vinden het Aldersadvies nog niet rijp voor behandeling en leggen de bal nadrukkelijk bij staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA). Ze vinden dat zij een besluit moet nemen over het verdere proces. Dat kan zijn: Alders alsnog de opdracht geven om partijen in de regio op één lijn te krijgen. Of een externe deskundige laten kijken hoe de 12 gemeenten en de voorstanders elkaar kunnen vinden.

'Akkoord zat er niet in'

Hans Alders liet dinsdag weten dat wat hem betreft alles is gedaan en dat een akkoord met de 12 regiogemeenten er niet in zat. Wat coalitiepartij PvdA en oppositiepartij D66 betreft, is Mansveld de enige die nu een stap kan zetten. Kamerlid Henk Leenders van de PvdA signaleert dat de partijen helemaal niet zover uit elkaar liggen. Mansveld moet maar beoordelen of er ruimte is.

'Ondermaats advies'

De SP heeft geen goed woord over voor het werk van Hans Alders: "Het advies is ondermaats en niet serieus te nemen. Alders was gewoon niet de juiste man op de juiste plek. Hij is al veel te lang verbonden aan de adviezen over Schiphol waardoor hij teveel 'mister Luchtvaart' is geworden om onafhankelijk te zijn."


Bekijk ook...

Persbericht Tafel van Alders 21 juli 2015. Lees hier meer ...

Brabantse Milieufederatie: ’Meer geluidhinder en verstoorde slaap’ Lees hier meer...

Eindhoven Airport: 3500 vluchten per jaar erbij; ruimte voor groei in avonduren en weekend (poll). Lees hier meer...

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

De staat is grotendeels eigenaar van Schiphol en daarmee ook Eindhoven en Leliestad. Dat betekent dat de wetgever, handhaver en eigenaar van deze bedrijfsactiviteit in één hand zijn, hetgeen in Nederland een uitzonderlijke situatie is in vergelijking tot de rest van het bedrijfsleven.
Dat is dan ook de reden dat Schiphol een staat in een staat is geworden. De belangenverstrengeling werkt in het voordeel van het bedrijf Schiphol (winstoptimalisering) en duidelijk in het nadeel van de burger (ondergaan geluidshinder). De vliegerij in Nederland moet groeien, daar wordt immers door de overheid geld aan verdiend en dat heeft de hoogste prioriteit.
Elk ander bedrijf moet aan geldende wetgeving voldoen, voor Schiphol wordt wetgeving indien nodig aangepast dan wel Hans Alders masseert een eventueel probleem glad.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

EU DOCUMENT WAARSCHUWT VOOR LEVENSGEVAARLIJKE EMISSIES

Zeer recent is een officieel EU rapport gepubliceerd omtrent de levensgevaarlijk emissies door het intensieve vliegverkeer rond luchthavens:

Long-term exposure to aircraft emissions causes premature death
As well as contributing to the greenhouse effect, aircraft emissions have an important impact on air quality and human health. This study, which quantified the effect of civil aviation emissions across the globe, suggests they could be responsible for 16 000 premature deaths every year, at an annual cost of over €18 billion. The air quality costs of aviation were similar to its climate costs, and over 10 times larger than accident and noise costs.
(more...) Download article (PDF)

De "önderminister luchtvaart" Hans Alders ontkende tot nu toe pertinent dat dit een factor van belang is, zoals b.v. tijdens een besloten bijeenkomst bij de RUD IJmond voor regionale raadsleden en bestuurders. Discussie was door de organisatoren niet toegestaan, hetgeen iets zegt over de rol van de voormalige milieudiensten.

Het zou de politiek dus sieren wanneer niet langer regio's en gemeenten zwaar onder druk worden gezet om de luchtvaartsector telkenmale tegemoet te komen. Omgekeerd zou op de "onderminister" Alders druk moeten worden uitgeoefend om zich op zijn andere dertigtal bijbanen te concentreren en het speelveld luchtvaart en omgeving zo spoedig mogelijk te verlaten. Deze man vormt helaas een direct gevaar voor de gezondheid en veiligheid van tienduizenden bewoners tot in de verre omgeving van luchthavens.

En wat de SP betreft: eindelijk een ferme uitspraak, goed voorbeeld doet volgen?

Geplaatst door anoniem

Geen steun voor Eindhoven en dus is 2e kamer tegen.
Kan in plaats daarvan Schiphol weer wat extra groeien.
Let maar op.

Geplaatst door anoniem

En hoe staat het met dat onderzoek naar de fijnstof emissie dat was aangekondigd?
Heb daar al een tijd lang niks over gehoord.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@ Anoniem: Zo is het ! De Stas zou voor deze zomer komen met de uitslag van RIVM onderzoek!

WAAR BLIJFT DAT ! Maart 2015: Prof Lucas Reijnders (UVA) liet weten: We weten hier al veel van, dus kan een onderzoek er snel zijn!

Geplaatst door Anoniem

Dat onderzoek gaat er niet komen ben ik bang,althans niet door een erkende universiteit.
Als een opstijgend vliegtuig 10 miljoen keer het ultra fijnstof van een vrachtwagen uitstoot, dan kan je wel nagaan dat als er onderzoek wordt gedaan dat dan blijkt dat vliegen veel en veel schadelijker is voor de volksgezondheid dan tot nu toe was aangenomen. Zon onderzoek zou het draagvlak voor Schiphol zeer ernstig kunnen schaden.

Op sommige dagen komen hier meer veel meer dan 100 vliegtuigen langs op lage hoogte.
Ik stel mij dat altijd voor als dat er dan een miljard vrachtwagens elke dag over een weg daar rijden. Dat kan niet gezond zijn.