Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Tweede Kamer houdt vast aan reservering parallelle Kaagbaan Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 497 
|
 nhnieuws.nl - 23-03-2022 
wp_politiek_3707.JPG

Door Doron Sajet

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil niet af van de reservering voor een parallelle Kaagbaan op Schiphol. Coalitiepartij D66 diende een motie in om plannen voor de aanleg van de start- en landingsbaan voorgoed te schrappen. Vanwege de reservering kunnen er nauwelijks nieuwe woningen worden gebouwd in het Haarlemmermeerse dorp Rijsenhout. De gemeente en de dorpsraad zijn erg teleurgesteld.

Een eventuele tweede Kaagbaan zou in plaats van een of meerdere bestaande start- en landingsbanen aangelegd kunnen worden. De baan zou onder meer de vliegveiligheid op Schiphol ten goede komen, denkt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Een meerderheid van de Tweede Kamer was het met Harbers eens om de reservering daarom niet te schrappen.

Voor Rijsenhout hangt die reservering van de baan als een donkere wolk boven het dorp. Rijsenhout vergrijst en door geluidsregels van Schiphol mag er bijna niet gebouwd worden.

Hans van der Meulen, voorzitter van de dorpsraad in Rijsenhout reageert op het besluit van de Tweede Kamer: "Ik ben uiterst teleurgesteld want dat betekent dat de reservering voorlopig nog de schaduw over de leefbaarheid in Rijsenhout zal blijven werpen. Maar we blijven strijden!"

Vergrijzing
Uit onderzoek van de dorpsraad blijkt dat het gemiddelde inkomen ten opzichte van vergelijkbare dorpen snel daalt. De woningwaarde zakte de afgelopen vijf jaar met ruim 100 miljoen euro, en door de vergrijzing verdwijnen essentiële voorzieningen zoals scholen en sportverenigingen. Het onderzoek werd gisteren nog door de dorpsraad aangeboden aan de Tweede Kamer.

Teleurgesteld
Ook een woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer laat aan NH Nieuws weten teleurgesteld te zijn: "Wij pleiten al jaren voor het weghalen van deze reservering van een extra landingsbaan bij Rijsenhout. Deze baan is echt onnodig. Maar het houdt vooral allerlei broodnodige ontwikkelingen in Rijsenhout tegen. Dus dit is wel teleurstellend."

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 23-03-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"Bewonersgroepen en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland zijn tegen de plannen om nieuwe start- en landingsbanen op Schiphol te openen. Onderzoeksbureau To70 publiceerde een presentatie met eventuele nieuwe startbanenstelsels, waaronder een variant met een tweede Kaagbaan én parallelle Polderbaan. Schiphol onderzoekt de mogelijkheden om meer vliegbewegingen te kunnen afhandelen." Aldus een verklaring in 2019.

In de nagestreefde "Holland Metropool" worden de regio's in het verlengde van de parallelle Kaag- en Polderbanen straks opgezadeld met een totaal aangetaste woon- en leefomgeving.
Willens en wetens drukt de politiek dit door, waarbij ook de Omgevingswet genegeerd en omzeild gaat worden. Geen wonder dat het vertrouwen in de politiek het nulpunt begint te naderen.




Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik sluit me geheel bij deze visie aan. Weer worden Schiphol en AF/KLM kritiekloos op hun wenken bediend. Weer staan de gevestigde partijen achter deze beperkte belangen, gesteund door teveel kiezers die geen enkele solidariteit met slachtoffers laten zien. Weer wordt de rekening naar de belastingbetaler en toekomstige generaties doorgeschoven. En weer zijn omwonenden pertinent de klos!

Een gang naar de rechter blijft nodig om af te dwingen dat mensen in een gezonde lefomgeving kunnen wonen. En dan mar hopen dat de Raad van State zich niet achter de belanghebbenden van de luchtvaartsector schaart.

We kunnen niet doorgaan met deze idiote groei, die alles naar de verdommenis brengt.

Geplaatst door Rien van der Laan uit Kudelstaart

Typische #Elite66 motie voor de bühne, wetende dat een ruime meerderheid vóór ruimtereservering van een 2e Kaagbaan zal stemmen en zelf eigenlijk ook liever de grond vrijhoudt voor de toekomst omdat men zelf ook graag veel vliegt.