Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

TUI: vliegtaks is schadelijk voor de economie

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 131 
|
 Luchtvaartnieuws 
TUI: vliegtaks is schadelijk voor de economie

Het kabinet wil in 2021 een vliegtaks invoeren van maximaal 40 euro per vlucht. Dat is schadelijk voor de economie en zal het milieu niet helpen, zo waarschuwt TUI. “In een sector die zo internationaal opereert is het niet slim om op lokaal niveau eenzijdig een dergelijke belasting in te voeren”, zegt Bas Liebeek, director public affairs TUI Nederland.

Eerst wilde het kabinet nog proberen een Europese vliegtaks in te voeren, maar door gebrek aan draagvlak in andere EU-lidstaten wordt dat nu waarschijnlijk een nationale vliegtaks. Die moet 7 euro per passagier bedragen op korte vluchten, 22 euro op middellange vluchten en 40 euro op verre vluchten. De taks kan volgens het regeerakkoord bijdragen aan een beter milieu.

“Die vliegtaks gaat naar ons idee duurzaamheid of hinderbeperking niet stimuleren en is bovendien schadelijk voor de Nederlandse economie. Je kunt er gif op innemen dat veel mensen de auto pakken en straks vluchten gaan boeken vanaf luchthavens net over de grens, om zo te ontkomen aan de belasting”, aldus Liebeek in een interview met DuurzaamBedrijfsleven.nl.

Volgens de TUI-directeur zijn er betere manieren om de luchtvaart milieuvriendelijker te maken. “Waar we voor pleiten is om bij de verdeling van nieuwe slots ook het criterium duurzaamheid goed mee te laten wegen”. Moderne vliegtuigen, die relatief weinig CO2-uitstoot en geluidshinder veroorzaken, moeten dan voorrang krijgen.

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Misschien kan meneer Liebeek i.p.v. deze opmerkingen te maken een ander baantje gaan zoeken i.p.v. in deze Moeder Aarde slopende business te blijven werken.

Geplaatst door anoniem1

Voor die 40 euro korting op mijn ticket naar de states van 400 euro ga ik straks zeker de auto pakken naar Frankfurt of brussel. Kost je minstens 4-6 uur heen en terug. De meeste mensen die waarderen hun vakantie tijd hoger denk ik.
En als de nabijheid van Schiphol ten opzichte van brussel of dusseldorf een waarde heeft die kleiner is dan 40 euro (wat het moet zijn om mensen hun keuze te laten veranderen) hoe kan dan de waarde van Schiphol om de hoek zo groot zijn?
Met 40 euro per passagier en 40 miljoen mensen die naar Nederland komen is de toegevoegde waarde van Schiphol ten opzichte van brussel of Frankfurt 1.6 miljard.

Geplaatst door anoniem1

Andere luchthavens zijn nu al meer dan 40 euro goedkoper voor intercontinentale tickets. kan me nog artikel herinneren in de krant "nederlandse reiziger betaald hoofdprijs voor vlucht new York"
Amsterdam is iets van 400 euro,vanaf denemarken kan het vanaf rond de 200 euro,is nog verder vliegen ook.

Geplaatst door anoniem1

naar brussel of dusseldorf met de auto is trouwens ook niet gratis,dat gaat dan weer af van je voordeel van 40 euro. kost je al met al misschien wel meer. Auto km kost toch al snel 20 cent of meer denk ik. 200km heen en terug (minstens) is dan ook al weer 40 euro.
De objectiviteit is volledig zoek,mensen die op zichzelf toch niet dom zijn die roepen de grootste onzin daar waar het om Schiphol gaat.

Geplaatst door Frans S.

Moderne vliegtuigen , die relatief weinig CO2- uitstoot en geluidshinder veroorzaken , moeten dan voorrang krijgen. Relatief betekent niet meer dan dat moderne vliegtuigen t.o.v. oudere vliegtuigen misschien iets minder smerig zijn en iets minder herrie maken , maar het blijven gewoon vieze herriebakken waar we doodziek van worden.

Geplaatst door Bob

Die vliegtax komt er natuurlijk niet, zoals de bedoeling is. De tegenstanders roeren zich al sterk, zodat straks gezegd kan worden dat het (te) veel banen kost. In principe zou zoiets mondiaal moeten worden geregeld, maar zelfs op Europees niveau lukt het niet. Overigens, ondanks dat de emissies niet achteruitgaan, is vliegen via het buitenland wel gunstig voor Nederlandse omwonenden, die immers minder vliegtuigen over zich heenkrijgen. Conclusie: alles blijft bij het oude en we gaan gewoon door met de groei! Na ons de 'zondvloed' .

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.