Platform Vlieghinder Kennemerland
 

TUI verwacht duurdere tickets

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 867 
|
 .telegraaf.nl 
TUI_DSC_3271.JPG

Door Yteke de Jong

RIJSWIJK - TUI, de grootste reisorganisatie van Nederland, wordt op kosten gejaagd door falend overheidsbeleid, vindt het bedrijf.Dat zegt directeur Arjan Kers in gesprek met De Telegraaf. "De vakantieganger wordt gedupeerd. De vliegtickets zullen duurder worden in plaats van goedkoper", zegt Kers.

TUI vindt zichzelf de dupe van een drietal onzekerheden in de Nederlandse luchtvaart, die de bedrijfsvoering van de reisgigant raken. Dit zijn de krapte van de capaciteit op Schiphol, de onzekerheid rond landingsslots en dreigende uitplaatsing van verkeer naar de luchthaven van Lelystad.

Schiphol is op gunstige landingsmomenten vrijwel vol. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Milieu in hoeverre vakantieverkeer verdeeld kan worden tussenSchiphol en Lelystad.
Door de verdeling bestaat de kans dat TUI noodgedwongen een opgesplitste bedrijfsvoering krijgt met alle extra kosten van dien, vreest het bedrijf. Hoewel Schipholen het ministerie eerder hebben gezegd dat er geen sprake is van dwang bij de verdeling, is TUI er niet gerust op.

"Waarom onderzoekt het ministerie dit dan", vraagt Kers zich af. "Dat is dan niet nodig. Het geeft onzekerheid. Een verplicht begin van de vakantie vanaf Lelystad gaat de prijs van deze vakantie tientallen procenten duurder maken, vanwege onder andere beperkte beschikbaarheid van vluchten en duurdere kerosine."

Op Lelystad kan in de nacht niet gevlogen worden, waardoor TUI haar eigen vloot niet optimaal kan inzetten. Integendeel, de reisorganisatie moet juist extra vliegtuigen inhuren. Misschien maakt TUI zich onnodig zorgen. Prijsvechters Ryanair en Transavia hebben al gezegd dat ze Lelystad wel willen 'volvliegen'.

Aan toezeggingen van anderen heeft Kers echter geen boodschap. De grootste reisorganisatie van Nederland wil zekerheid. Kers: "Mocht het komen tot gedwongen verdeling, dan zullen we dit tot aan de hoogste rechter uitvechten."
In 2008 is afgesproken dat Schiphol na 2020 kan groeien, mits er stillere toestellen komen. Aan die voorwaarde wordt volgens directeur operations Michiel Meijer nu al voldaan.

"Door de nieuwe Dreamliner-toestellen van TUI en KLM is de vloot op Schiphol met 6% gegroeid, maar is tegelijkertijd de geluidsoverlast afgenomen met 4%. Dus Schiphol zou nu al verder kunnen groeien in plaats van te wachten tot 2020", zegt Meijer. Volgens TUI wordt er echter niet geschakeld door het ministerie en Schiphol. Een verzoek tot overleg van TUI was aan dovemansoren gericht.

Het bedrijf heeft deze zomer meegemaakt dat zonder overleg nachtelijke landingsslots ingetrokken werden, omdat een ander ze al had opgebruikt. Hierdoor moest de reisorganisatie extra vliegtuigen inhuren om zo'n 30.000 vakantiegangers op een ander moment terugvliegen dan de bedoeling was. "Dit heeft onze klanten hun vakantieplezier ontnomen", zegt Kers.

Volgens TUI heeft Schiphol hiermee het belang van klanten terzijde geschoven en historische rechten genegeerd. "Dat was wel een wake-up call. We zijn eigenlijk aan de goden overgeleverd", vult Meijer. "Schiphol houdt zich niet aan de Europese regel dat eenmaal gegeven landingsrechten niet afgenomen kunnen worden".
"Het is het samenspel van deze drie dingen dat alles onzeker maakt", zegt Kers. "Dat is toch eigenlijk niet wat we zouden moeten willen met een bedrijf met een omzet van €1,8 miljard, dat jaarlijks 1,5 miljoen passagiers vervoert."

Bekijk bericht op ".telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Paul

Als je niet op onmogelijke tijden in de nacht wil vliegen dan moet je in ieder geval TUI mijden. Weinig vakantieplezier voor de toerist en omwonenden die uit hun slaap worden gehouden. Meijer vertelt verder niet dat op andere Europese luchthavens nachtbeperkingen zijn ingevoerd.