Trein ideaal voor korte afstanden
Lezersbrief
Het vliegtuig wint het nog steeds van de trein omdat de trein drie keer zo duur is. (Tel. 17/10). Toch zitten er veel voordelen aan de trein, betoogt Ben Muller.
Het prijsverschil tussen een retour Berlijn-Schiphol met het vliegtuig (54 euro) en de trein (78 euro) valt nog mee, maar met het vliegtuig ben je binnen een uur in Berlijn, terwijl het met de trein zes uur duurt.
Jammer dat de onderzoekers vergeten te vermelden dat je minimaal twee uur van tevoren op Schiphol moet zijn, wat bij de trein aanzienlijk korter is. Bovendien ben je bij vliegen meestal een uur uur kwijt voor het uitstappen en ophalen van de bagage.
Met de trein sta je buiten het station meteen midden in de stad. De taxikosten naar het vliegveld zijn minimaal 30 euro en dat ben je voor de terugreis ook kwijt.
Bij chartervluchten zit je met drie personen stijf naast en tegen elkaar aan gedrukt, met je knieën stijf tegen de rugleuning van de stoelenrij voor je. Wat betreft comfort moet het vliegtuig het beslist afleggen tegen de trein. Je zoekt zelf je zitplaats in de coupé uit en komt nooit naast dat jonge gezin met (krijsende) baby. Wie heeft het dan nog over prijs- en tijdverschil? Alleen het vliegtuig voor de langere vluchten en de trein voor de kortere afstand.
Ben Muller,
Rojales/Alicante (Spanje)
Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam
Dat heeft Silvia Witteman inmiddels ook in de gaten.
Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van de trein.
’T loopt storm bij de Eurostar. Nu rijdt–ie iedere dag nog maar twee keer tussen Amsterdam en Londen, vanaf juni wordt dat drie maal. In de jaren daarna wordt gerekend op een verdubbeling naar minstens vier à vijf diensten per dag.
Helaas zal het aantal vliegbewegingen op Schiphol daardoor niet afnemen. Er wordt alleen maar ruimte gemaakt voor andere vluchten.