Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Trein 3x duurder dan vliegtuig om ’oneerlijke’ taks

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2560 
|
 telegraaf.nl 
hs+vt.png

Door Paul Eldering

NS en ANVR willen maatregelen Brussel

AMSTERDAM - Reisbrancheorganisatie ANVR en de Nederlandse Spoorwegen willen snel Europese maatregelen om de oneerlijke concurrentie tussen trein- en vliegreizen op te heffen. Ook moeten zeer kostbare grensbarrières voor het spoor worden geslecht.

Aan een treinreis ben je (vaak veel) meer geld én tijd kwijt dan aan een vliegreis.
Zij reageren op een onderzoek van reissite WeFlyCheap, die de basisreiskosten naar tien populaire steden in Europa vergeleek. Daaruit blijkt dat de trein gemiddeld drie keer zo duur is als het vliegtuig.

Vandaag worden de schokkende resultaten gepresenteerd. Het prijsverschil loopt bijvoorbeeld voor een retourtje Barcelona op tot een factor zeven: 379 euro voor de trein en 53 euro voor het vliegtuig. De reistijd is respectievelijk twaalf en twee uur. Alleen naar Kopenhagen is de trein iets goedkoper, maar duurt het tien keer zo lang.

Oneerlijk
„We hebben de voordeligste tarieven gepakt die komend halfjaar worden gepubliceerd door vlieg- en treinmaatschappijen, zodat er geen ruis ontstaat door fluctuerende prijzen in bepaalde perioden”, zegt onderzoeker Eelko van Drongelen.

ANVR-topman Frank Oostdam bevestigt de enorme prijsverschillen. „Dat is bijna niet uit te leggen aan reizigers die liever de duurzame trein willen nemen binnen Europa. Brussel moet ingrijpen om de belasting van trein en vliegtuig gelijk te trekken en meer prijsconcurrentie op het spoor mogelijk te maken. De treinreis moet ook veel sneller kunnen”, vindt hij.

Volle pond
NS is het daarmee eens. „Wij hebben te kampen met vliegverkeer dat ontzien wordt door overheden, terwijl wij het volle pond moeten betalen. Bovendien mogen we vaak niet onze eigen tarieven bepalen. Daarvoor zijn we afhankelijk van spoorbedrijven in het buitenland. Prijzen worden daardoor opgeteld buiten onze wil veel te hoog”, aldus een woordvoerder.

Ook Van Drongelen is voorstander van hogere vliegprijzen en lagere treinprijzen in Europa om reizigers een transparante keuze te bieden tussen beide vervoermiddelen. „Het is onbegrijpelijk dat Brussel niks doet in het kader van het klimaatakkoord. Ook in Den Haag zijn er heftige discussies over, merken wij.”

Een massale inzet van de internationale trein is volgens hem en Oostdam onhaalbaar zolang de verschillen in prijs en reisduur zo groot blijven. „Het goedkoopste treinkaartje naar Praag is bijvoorbeeld 120 euro. Prijsvechters in de lucht rekenen vanaf 20 euro. Nice is 240 tegen 50 euro en Londen 118 tegen 20 euro. Alleen Parijs begint redelijk gelijk te trekken: 70 om 62 euro. Datzelfde geldt voor Berlijn, 78 om 54 euro, maar dat duurt weer zes uur met de trein. Daarvoor laat niemand het vliegtuig staan”, meent Van Drongelen.

Grenzeloos
Reden voor NS om met de Duitse spoorcollega’s te proberen de reistijd van Amsterdam naar Berlijn te beperken tot vier uur door een grenzeloze doorgang met minder stations en snelle treinen. Maar dat is door alle belangen en bureaucratie voorlopig nog niet voor elkaar.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Is het dat de vliegtuigmaatschappijen een slimmere (betere) lobby hebben dan de NS. We blijven het milieu belangrijke vinden, echter onze portemonnee is nog (steeds) belangrijker. Deze zwakke instelling is waar de slimme vliegtuig cowboys handig gebruikt van maken. Dus...……..het probleem ligt bij de mens. Onze domme politici in Den Haag en Brussel kunnen we niets kwalijk nemen. Ook deze politici zijn zoals de gewone man, ze denken aan hun portemonnee.

Geplaatst door M uit U

De luchtvaart heeft het sinds 1944 natuurlijk ook erg makkelijk. Ze mogen overal vliegen. Ze betalen geen BTW over kerosine en berekenen geen BTW over tickets. De infra beperkt zich tot een paar landingsbanen, want de lucht is gratis. Voor treinen moet je ingewikkelde infrastructuur aanleggen, en dankzij nationale ego's sluiten de diverse netwerken niet goed op elkaar aan. Het aanleggen van een spoorlijn kost veel tijd en geld en maatschappelijke discussie, want niemand wil een spoorlijn in zijn achtertuin. Maar een vliegmaatschappij kan heel snel, zonder beperkingen, een nieuwe verbinding inleggen en hoeft er geen rekening mee te houden dat zo'n verbinding opeens recht over mijn huis gaat. Ik heb die herrie maar te accepteren. De luchtvaart heeft het inderdaad prima geregeld. Helaas.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

En het prijsverschil tussen een treinkaartje en een vliegticket wordt —dankzij ‘het groenste kabinet ooit’ — nog groter. In tegenstelling met het imago dat ze zichzelf graag aanmeet, heeft onze regering het btw-tarief voor het openbaar vervoer namelijk verhoogd van 6 naar 9 procent.

Die btw-verhoging komt bovenop de jaarlijkse inflatiecorrectie van 1,8 procent. “Het openbaar vervoer wordt daarmee duurder dan de auto,” aldus een woordvoerder van de N.S.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam


Ook vliegen vanaf Schiphol wordt de komende drie jaar flink duurder. De luchthaven verhoogt haar havengelden volgend jaar met gemiddeld ruim 10 procent. In sommige gevallen zullen gebruikers echter wel 180 procent meer moeten gaan betalen. Oude, lawaaiige en vervuilende toestellen zullen veel hoger worden aangeslagen dan nieuwe Dreamliners en Embraers. Voor de laatste categorie zal juist minder dan de helft van het gebruikelijke tarief in rekening worden gebracht.
KLM en Easyjet rekenen deze prijsverhoging meteen door in de prijs van hun vliegtickets.

Volledig bericht: Het Parool

Helaas zal hierdoor het prijsverschil tussen een treinkaartje en een vliegticket niet kleiner worden. In strijd met het groene imago dat het kabinet zichzelf graag aanmeet, heeft ze het btw-tarief voor het openbaar vervoer verhoogd van 6 naar 9 procent. Die btw-verhoging komt bovenop de jaarlijkse inflatiecorrectie van 1,8 procent.

Geplaatst door anoniem1

Havengelden zijn maar heel klein deel kosten. 180% van vrijwel niks is nog steeds vrijwel niks.
En gelukkig heeft de klm hier geen last van,want de klm vliegt met de meest modern vliegtuigen die veel minder geluid maken en veel minder uitstoten,dat lazen we althans regelmatig in de krant afgelopen jaar. Nu te lezen dat klm ook met hele oude boeings vliegt is dan ook wel een verassing. Is vast een fout,kan gewoon niet kloppen.

Binnenkort co2 belasting op alle producten,hier ook al gesuggereerd. Wiebus noemt het een brilliant plan,ei van Columbus. De lat ligt niet zo hoog want zo brilliant is het niet,licht erg voor de hand. Nederlandse bank wil 50 euro per ton. Wiebus vind het ingewikkeld en wil het bedrijfsleven met een voorstel laten komen,ja dan weet je al wat er gaat gebeuren natuurlijk maar goed,even afwachten nog.
Zal de luchtvaart ook co2 belasting gaan betalen,of is de vliegreis van henk en Ingrid zo enorm belangrijk voor onze economie dat we die vrij gaan stellen?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Geplaatst door anoniem1

Meeste vvd bewindslieden zijn incapable. Vind nieuwenhuis nog een van de betere eerlijk gezegt.
Wiebus deed het fout bij de belastingdienst maar zit nu op economische zaken. Dan de minister die over de ziekenhuizen ging ook al een zooitje. "de zorg aan patienten is gegarandeerd" Lijkt me het minste maar dat is dan iets waarvan men vind dat men dat toch goed opgelost heeft. Privatisering is een drama voor collectief Nederland,hold maatschappij enorm uit.

Veel te veel laisez faire,geen visie of ideen buiten vrijheid blijheid voor het bedrijfsleven.

Geplaatst door Michiel uit Oegstgeest

Kijk naar jeugdzorg, kijk naar ziekenhuizen, kijk naar werklozen, kijk naar daklozen, kijk naar vlieggehinderden. Ook Van Nieuwenhuizen zit in het kabinet dat NIETS doet.
Zolang de neoliberalen van VVD, D66, CDA en in zekere zin Groen(s)links (aan de macht) het voor het zeggen hebben zal Artikel 21 het afleggen van de groeiverslaving en milieuvernietiging. Deze politieke kliek zit er niet voor ons welzijn, maar voor die van een kleine elite die zich nog steeds over onze ruggen verrijkt. Spaarrekening en pensioen staan op nul...
Uiteraard is die elite niet geïnteresseerd in beter en goedkoper OV. Zo ook de waanzin bij die EasyJet die in 2030 een electrisch vliegtuig tussen Londen en Amsterdam willen inzetten. Maar..tja...die batterijen in de vleugels moeten wat lichter, toch. Dat betekent ook een enorme roofbouw in oerwouden en natuurgebieden om lithium en zeldzame aardmetalen te winnen. Met name in de moorddadige Congo. Mensenrechten.... geen probleem voor de westerse elite.
De beste oplossing is dat WIJZELF een stap terugzetten en het OV gaan gebruiken. En niet die TGV (=B737 op de rails), maar de normale trein. Rat race afschaffen. Want lokaal wonen, kopen, recreëren en je eigen voedsel verbouwen IS de toekomst. Niet het globalisme en haar leegroof door het neoliberalisme. Die laatste leidt onherroepelijk tot een knetterharde crisis en uitroeiing van ons soort.

Geplaatst door anoniem1

Klimaat omslag en co2 belasting gaan beste kansen geven.
co2 belasting op boodschappen zonder een minstens zo grote co2 belasting op vliegen gaat heel moeilijk worden om te verkopen denk ik. De ontheffing van btw is al niet te verkopen en 3 euro tax op europese vluchten gaat het ook niet worden als de burger straks 100+ euro per maand meer kwijt is aan andere producten die men wel dagelijks nodig heeft.

Kabinet moet keuze maken:of iedereen doet mee met de omslag,inclusief de luchtvaart of de omslag gaat er helemaal niet komen,na ons de zondvloed (kan in dit geval ook letterlijk worden opgevat)

Geplaatst door anoniem1

Weerstand tegen de vrijstelling van vliegen is groot,niet alleen bij de mensen die overlast ervaren.
Vandaag stukje in de volkskrant over de "roadshow" van ed nijpels. Nijpels gaat door het land om met de burger in gesprek te gaan over de co2 transitie (vind dit wel positief trouwens).
In zeeland was er een boer geloof ik en die zei. Nou,zolang je voor 9.95 naar Barcelona kan vliegen snap ik niet waarom ik van het gas af zou moeten,of iets van die strekking. Is iemand die in zeeland waarschijnlijk geen enkele overlast heeft van vliegverkeer,maar wel bewust van de uitzonderings positie van de luchtvaart en vind dat ook onbegrijpelijk.

Wordt intressant gevecht tussen de sector lobby en de co2 omslag. De absurde uitzonderings positie van de sector word voor steeds meer mensen steeds duidelijker en eigenlijk ook steeds lagwekkender. Net zoals gedrag van een dictator op een gegeven moment lagwekkend kan worden door zijn absurditeit. Het begint iets komisch te krijgen in combinatie met alle verzonnen onzin argumenten die men er keer op keer bij sleept.
De sector doet zichzelf geen goed door zo lang aan de verworvenheden te blijven vasthouden tegen alle maatschappelijke ontwikkelingen in. Doet de tegenstand tegen de sector alleen maar toenemen, De pr van de sector die is niet goed ondanks het vele geld en media tijd die eraan gespendeerd worden.
Is ook wel duidelijk waarom de pr niet goed is,is zelfde reden waarom Clinton verloor van trump. Men leeft in een zelfbevestigende bubbel die het contact met de samenleving is verloren.
Kan echt veel beter denk ik de pr van de sector, maar ga daar geen suggesties voor geven,

Nu ja,weer genoeg onzin. Prettig weekeinde.