Transfers Schiphol door het dak, explosieve groei nachtvluchten
Overstappers die vrijwel niets betekenen voor de Nederlandse economie, maar wel zorgen voor veel overlast en vervuiling, vormden in de eerste helft van 2021 de overgrote meerderheid van de passagiers op Schiphol.
Dit staat te lezen in de jongste vervoerscijfers van het Amsterdamse vliegveld. In juni gebruikten 856.000 buitenlanders Schiphol om over te stappen naar een andere vlucht. Over de eerste helft van 2021 was maar liefst bijna 60 procent overstapper.
Overstappers dienen maar één doel: de vliegtuigen van KLM vol krijgen naar bestemmingen die voor Nederlanders nauwelijks interessant zijn.
Het hele bedrijfsmodel van de exploitant van de blauwe toestellen is gebaseerd op het goedkoop hierheen halen van buitenlandse passagiers om ze verder te vliegen naar vaak intercontinentale bestemmingen als Accra, Xi’an en Zanzibar.
Marginale bijdrage
Zo’n overstapper besteedt volgens de eigen cijfers van Schiphol nog geen twintig euro op het vliegveld voordat de aansluitende vlucht wordt genomen. KLM maakt ook minder marge op dergelijke passagiers omdat ze vaak minder geld kwijt zijn voor de vlucht dan een Nederlander op diezelfde vlucht. Ondanks dat ze eerst worden ingevlogen op Schiphol.
Ondertussen veroorzaken de overstappers precies twee keer zoveel overlast en vervuiling in de regio van Schiphol als de Nederlander die een keer met het vliegtuig op vakantie gaat. Immers wordt zo’n passagier ’s ochtends ingevlogen (overlast nummer 1), op een uitgaande vlucht geplaatst (overlast nummer 2), aan het eind van de reis weer naar Schiphol gehaald (overlast nummer 3) en tot slot naar huis gevlogen (overlast nummer 4).
Vrijwel alle omwonenden van Schiphol is het overstapmodel van KLM dan ook een doorn in het oog. Zonder die overstappers zouden veel exotische bestemmingen op Schiphol kunnen vervallen omdat Nederlanders er toch nauwelijks gebruik van maken. En zouden dus ook al die vluchten om buitenlanders aan te voeren komen te vervallen.
Volledig ontspoord model
Tijdens deze corona-pandemie blijkt het model zelfs helemaal te ontsporen, nu meer dan de helft van de Schiphol-gebruikers een buitenlandse overstapper is.
Voor nog geen twee tientjes omzet in de winkels op Schiphol Plaza importeert de luchtvaart alle herrie en vervuiling naar één van de drukstbevolkte gebieden van Europa. Met alle gevolgen van dien voor de leefomgeving, de natuur, het klimaat en de volksgezondheid.
Hoewel de pandemie nog verre van over is, groeide het vliegverkeer op Schiphol alweer gestaag. Ten opzichte van juni vorig jaar steeg het aantal intercontinentale vluchten met 40 procent en de hoeveelheid Europese vluchten met zelfs ruim 200 procent.
Desondanks blijven de cijfers ver achter bij die van recordjaar 2019, toen in het hele jaar meer dan 530.000 vliegbewegingen werden gefaciliteerd (inclusief zakenjets).
Nachtvluchten fors omhoog
Nu over de eerste helft van het jaar ‘slechts’ 86.000 vluchten zijn gefaciliteerd, zou er overdag genoeg ruimte moeten zijn voor het ontvangen van toestellen. Die ruimte gebruikt Schiphol helaas niet om de nachtvluchten structureel te verminderen.
Integendeel: in juni jongstleden was er sprake van een ware explosie van nachtvluchten (plus 66 procent) en vluchten in de vroege ochtend (plus 130 procent) ten opzichte van een jaar eerder.
Vluchten die de nachtrust verstoren hebben zeer nadelige gevolgen voor de volksgezondheid, zo is uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken gebleken. Het is niet uit te leggen aan omwonenden dat juist in een minder drukke periode als nu deze vluchten niet worden voorkomen, maar zelfs lijken te worden gestimuleerd.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Nachtvluchten verminderen gaat niet,is vrijwel allemaal transavia vakantie vluchten die zo vaak mogelijk op een dag heen en weer moeten vliegen. Daarbij in de ochtend ook enkele netwerk vluchten al is dat aantal relatief gezien niet zo groot.