Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Transavia vreest veel duurdere tickets bij nachtsluiting Schiphol: ‘Vliegen is dan voor de rijkere’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 191 
|
 ad.nl 
countryside-384624_1280.jpg


Transavia vreest veel duurdere vliegtickets als het plan voor een nachtsluiting van Schiphol doorgaat. ,,We gaan dan toe naar een exclusieve samenleving, dat is waar Schiphol voor staat met dit plan. Vliegen is dan alleen voor de rijkeren weggelegd”, heeft topman Marcel de Nooijer gezegd in gesprek met De Telegraaf.

Volgens de luchtvaartbaas is het voor het optimaal benutten van de vloot van Transavia belangrijk dat vliegtuigen drie keer per dag heen en terug kunnen vliegen naar Zuid-Europa. Dat kan bij een nachtsluiting in het geding komen.

,,Als we naar twee slagen per dag zouden gaan, verdubbelt de prijs van tickets, bijvoorbeeld van 300 naar 600 euro per retourticket. Dan is vliegen niet meer toegankelijk voor de gewone Nederlander”, geeft De Nooijer aan. ,,Dat betekent het eind van het huidige Transavia.”

Hij vreest ook andere problemen. ,,Bij een nachtsluiting moeten we bij vertraging uitwijken naar Brussel. Dan moeten de reizigers na hun mooie vakantie ‘s nachts met een bus naar Nederland. Het heeft logistiek veel impact.”

Actieplan
Schiphol kwam vorig jaar al met zijn zogeheten achtpuntenplan. Daarin pleit de luchthaven onder meer voor een nachtsluiting en het weren van privéjets.

De Nooijer wil blijven benadrukken dat de nachtsluiting een slecht idee is, zegt hij tegen de krant. ,,Wij verwachten niet dat een gang naar de rechter nodig wordt, maar houden alle opties open. Ons huidige bedrijfsmodel is gebaseerd op die drie slagen en betaalbaar vliegen.”

Wat de Transavia-topman ook steekt is dat Nederland met dit plan voor een nachtsluiting afwijkt van andere landen. ,,Door Schiphol wordt nu steeds het voorbeeld aangehaald dat er in Parijs, Frankfurt en Londen ook een nachtsluiting is. Maar Frankfurt heeft 48.000 nachtslots en Parijs 33.000 nachtslots. En in Londen zijn nog andere luchthavens waar je wel kunt landen.”

Dat wil niet zeggen dat er in andere landen geen kritiek is op de nachtslots. Het Belgische persbureau Belga meldde vrijdag dat in een belangrijk advies aan de Vlaamse regering wordt voorgesteld om het aantal vliegbewegingen op Brussels Airport te beperken. Daarbij zouden de regels voor nachtvluchten, die momenteel alleen nog betrekking hebben op vertrekkende vluchten, volgens omgevingsvergunninscommgissie GOVC strenger moeten worden.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Natuurlijk geven de belanghebbenden tegengas, want ze willen niet het leefklimaat van mensen verbeteren als ze zelf moeten inleveren (wat nodig is!). Het frame dat vliegen alleen voor de rijken is wordt weer eens gehanteerd. Maar hoeveel relatief arme mensen zitten er dan in die vliegtuigen?

In plaats van enkele keren per jaar, zal men wellicht minder vaak op vliegvakantie kunnen bij de hogere prijzen. Dit is nu precies wat we moeten bereiken! Frankfurt kent trouwens een nachtsluiting van 6 h. Nog steeds wat kort, maar toch beter dan bij ons.

De roep om minder herrie in de nacht gaat nooit meer weg, elk bedrijf dat hieraan voorbij gaat is ten dode opgeschreven, en dat is maar goed ook. Nu vervuilen Transavia (en KLM) de leefomgeving met een continue herriestroom vaak om de 2 minuten, vooral van 23:00-01:00 h en vanaf 05:00-07:00 h.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Van drie keer per etmaal naar twee keer is geen halvering; ik begrijp die verdubbeling van de ticketprijs niet helemaal.
En bij twee keer per dag in plaats van drie keer is de kans op vertraging kleiner. Dus dat landen in Brussel zal wel mee gaan vallen. En als de veiligheid in het geding is, mag er na middernacht gewoon geland worden.
Zolang vliegen nog zo goedkoop is dat voor minder kapitaalkrachtigen alleen vliegvakanties betaalbaar zijn, mag het van mij wel iets duurder worden. Het liefst in combinatie met goedkopere treinreizen.
P.S. in 2002 heb ik voor het laatst voor mijn plezier gevlogen. En al die jaren daarna toch leuke vakanties gehad. Toegegeven: niet ieder mens is hetzelfde.