Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Transavia: nieuwe speelbal in strijd KLM en Air France?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1616 
|
 bnr.nl 
tb_vliegtuig_Transavia-PH-XRD.jpg

Door Marjan van den Berg

Air France-KLM wil het Nederlandse Transavia inlijven. Dat schrijft De Telegraaf op basis van bronnen bij KLM.

Yteke de Jong (De Telegraaf): “Voor KLM is het een aanslag op hun zelfstandige bedrijfsvoering. Daar is dit voorjaar heel veel ruzie over geweest.” Hoor hier hier haar commentaar

De Franse krant La Tribune maakte gisteren al melding van een mogelijke overname. Transavia is nu volledig in handen van KLM.

Volgens Telegraaf-journalist Yteke de Jong zijn de plannen concreter dan we denken. “Het feit dat de bestuursvoorzitter van Air France-KLM, meneer De Juniac, dit in een Franse krant heeft gezegd, toont aan dat hij het serieus van plan is. Anders zou hij dit niet doen.”

Consequenties voor KLM
Mocht het plan doorgaan, dan heeft KLM niets meer over Transavia te zeggen. Bronnen zeggen in De Telegraaf dat de KLM-top woedend is. Een woordvoerder van Air France-KLM geeft geen commentaar, maar ontkent de plannen niet.

Een mogelijk verlies van Transavia aan het moederbedrijf heeft ook gevolgen voor de armslag van KLM in de markt. “Ze kunnen de markt ermee bewerken, concurrenten de pas afsnijden met bepaalde routes, en ze hebben met Transavia bepaalde rechten met landingsslots in handen. Die zeggenschap gaat dan naar Frankrijk”, zegt De Jong.

Dan wordt het voor KLM volgens haar maar afwachten wat er in Frankrijk besloten wordt. “Misschien besluiten ze wel om een aantal slots te verkopen, weet jij veel.”

Verstoorde verhoudingen
Volgens De Jong is dit een nieuwe poging van Air France-KLM om de zeggenschap van KLM binnen de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie te breken. “Het toont wel aan dat er weer geknabbeld wordt aan de zelfstandigheid van KLM. Is dat erg? De Nederlandse politiek heeft gezegd dat ze dat erg vindt. Daar zijn de afgelopen tijd heel veel Kamerdebatten over geweest.”

Het overnameplan is een teken dat het in de bedrijfstop nog steeds niet goed zit tussen het moederbedrijf en dochter KLM, zegt De Jong. “Dit voorjaar hebben ze enorme ruzie gehad over de kas. Air France-KLM wilde 1 miljard afromen. KLM is daarvoor gaan liggen. Dat heeft tot enorm verstoorde verhoudingen geleid. Nu is dit een volgende stap waarmee vanuit Frankrijk opnieuw een aanval gedaan wordt op de zelfstandigheid van KLM.”

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

AirFrance is een slecht geleid 'staatsbedrijf'. Begrijpelijk dat er bij de KLM weerstand is tegen overdracht naar Frankrijk. Heftige reacties in politiek Den Haag zijn wel opvallend. Bij andere fusies-overnames worden zaken veel sneller geintegreerd, en dit is ook de consequentie van het eerdere besluit om KLM te verkopen. Transavia is verder een verliesgevende budgetcarrier van 'dertien in een dozijn', geen verlies voor Nederland. Maar bij luchtvaart komen er ineens allerlei nationale gevoelens naar boven, gevoed door de luchtvaartlobby.

Geplaatst door polderbewoner uit Biddinghuizen

En de luchtvaartlobby spreekt bij monde van oud-FD/BNR collega Yteke de Jong. "Misschien besluiten ze wel een paar slots te verkopen, weet jij veel." Onvoorstelbaar hoe politici en journalisten samenwerken om de publieke opinie rond luchtvaart te beinvloeden. Net als in de bankensector wordt het luchtvaartbeleid bepaald door enkele bedrijven in het old-boys network. Burgers hebben het nakijken. Hoog tijd dat Brussel daar eens naar kijkt.

Geplaatst door anoniem

Klm stuurt doelbewust aan op een breuk met air france,dat is nu wel duidelijk.
De dingen die de fransen Mogen doen daar heeft de klm zelf x jaar geleden voor getekend met de fusie. Nu dus die breuk, een zeer beledigende spotprent in de telegraaf over de heer jurac. Dat zal bij de fransen zeker niet goed vallen en zeker de goede wil niet bevorderen.

Klm stuurt dus op een breuk aan dus die breuk zal er ook komen, Waarschijnlijk omdat de klm zich nu gesteund weet door de politiek. Met BA verder wil de klm ook niet,want ook die zouden slecht zijn voor Schiphol. Alleen verder gaan met staats steun is het enige wat rest voor de klm, en waar de klm met het aansturen op een breuk zelf ook nadrukkelijk voor kiest.
Dit terwijl 10 jaar geleden al duidelijk was dat klm het alleen niet gaat redden en daarom een partner moest gaan vinden.

10 verloren jaren,terug bij af. Dat is toch een ongelooflijke wanprestatie maar de bonussen zullen er niet onder lijden.

Geplaatst door Anoniem

Onvoorstelbaar hoe politici en journalisten samenwerken om de publieke opinie rond luchtvaart te beinvloeden

Inderdaad,bijzonder onvoorstelbaar en iets dat ik in Nederland nog niet eerder heb gezien.
Altijd voerde de ratio de boventoon, maar in de discussie over de luchtvaart worden schaamteloos zoveel aperte onwaarheden en tegenstrijdigheden verkondigt,het kan men gewoon werkelijk niet schelen hoe de zaken echt zitten, De waarheid wijkt voor de lobby en het belang van een kleine groep. Het gaat maar door en wij staan er eigelijk met stomme verbazing naar te kijken.

Geplaatst door Anoniem

Zo zou je als luchtvaart journalist(e) onderzoek kunnen doen naar wat er allemaal fout is gegaan tussen de klm en air france, en waarom deze coalitie, die zowel de air france als de klm geschikt zou moeten maken om de international concurentie aan te gaan,gefaald heeft.
Er is hier 10 jaar weggegooid. 10 jaar geleden was de conclusie dat klm het alleen niet zou redden, 10 jaar geleden was ook de conclusie dat niet de overheid de klm moest redden,maar dat klm zelf met een partner verder moest.
Dat is vervolgens 10 jaar geprobeerd en dat is volkomen mislukt. Het is zelfs zo erg dat daar waar we 10 jaar geleden niet aan zouden denken nu gaat gebeuren,de overheid gaar de klm overeind houden.

Wat is hier allemaal fout gegaan? Dat moet een hoop zijn. Als journalist zou je dit uit kunnen zoeken als je geen last zou hebben van belangen verstrengeling. Maar de mensen die het fout gedaan hebben behoren tot hetzelfde old boys network.
Praktijken als dit maken Nederland kapot,niet de vluchtelingen of de uitkeringen.

Geplaatst door Wim uit Castricum

Ik denk ook dat KLM aanstuurt op een ontbindingsconflict, want wat is erop tegen om, zoals dat over de hele wereld gebeurd bij noodgedwongen reorganiseren, 2 aparte onderdelen van Transavia in elkaar te schuiven en op te hangen onder de holding, zodat maximaal geprofiteerd kan worden van de voordelen van synergie. Daarmee kan gebouwd worden aan een toekomst en gelijktijdig worden dan de beide overblijvende werkmaatschappijen (KLM en AF) in een soort sterfhuisconstructie geplaatst, van waaruit levensvatbare onderdelen worden verbijzonderd en in elkaar geschoven. De rest wordt opgeruimd. Gelijktijdig worden de goudgerande CAO's afgebouwd.

Wat nu regeert is de lobby en het sentiment, niet de ratio. Kan een hele toestand worden, waarbij KLM kopje onder kan gaan, want wat blijft is de ijzersterke concurrentie uit de Golfstaten, Istanboel en de prijsvechters (waar er nog veel meer van komen). Als de regering KLM financieel gaat steunen, dan gaat het in lengte van jaren een hoop gemeenschapsgeld kosten. Het zou dan haast structureel van aard zijn, hetgeen niet past binnen de EU regels. Financiële steun voor een korte periode, op basis van een rigoureus reorganisatieplan (met toekomstperspectief), blijft dan over, want een trage reorganisatie met de kaasschaaf, zoals dat nu gaat, volstaat dan niet, En dan maar hopen dat het een beetje goed komt.

Geplaatst door Ruud

Het plan voor Transavia is ook om vestigingen te openen in landen met lagere lonen (bv. Zuid en Oost Europa). De traditionele charter markt verandert in een Europese low cost markt. Dus niet alleen meer sobere CAO's, maar ook meer personeel uit landen met lagere lonen. Iets wat in de scheepvaart en het wegtransport al veel eerder opgetreden is. En als Lelystad geopend is zijn er voldoende slots voor de verschillende prijsvechters die op deze markt opereren. Transavia in de huidige vorm gaat dit niet overleven. .