Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Transavia legt uit waarom nachtsluiting slecht idee is

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 155 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
Euro_banknotes.png

Transavia probeert het publiek er opnieuw van te overtuigen dat het plan voor een nachtsluiting van Schiphol een slecht idee is. De luchtvaartmaatschappij, die momenteel wordt
geplaagd door uitvallende vluchten door onder meer uitgelopen onderhoud aan haar toestellen, zette dinsdag een uitlegvideo online waarin Transavia opsomt wat de nadelen van
een nachtsluiting zouden zijn.

Transavia heeft al vaker gewaarschuwd voor de gevolgen van een nachtvliegverbod. De explainer is volgens een woordvoerder van Transavia gemaakt omdat de Tweede Kamer volgende week woensdag een belangrijk debat houdt over verduurzaming van de luchtvaart. Een nachtsluiting is een van de manieren om CO2-uitstoot en geluidsoverlast van vliegtuigen te verminderen. „De discussie over een nachtsluiting wordt eenzijdig belicht en daarom willen we laten zien dat de nachtsluiting geen goed idee is”, zegt de woordvoerder na berichtgeving door Luchtvaartnieuws. Passagiers van de luchtvaartmaatschappij krijgen sinds dinsdag een speciale QR-code waarmee ze de video kunnen zien.

Volgens Transavia zorgt een nachtsluiting er onder meer voor dat geluidsoverlast zich verplaatst naar vlak voor en na de nacht. Ook gaat de prijs van een vliegticket omhoog omdat Transavia minder kan vliegen en dus minder tickets kan verkopen, stelt de vliegmaatschappij.

Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

'Explainer' Van Marlen stelt het volgende:

'Stillere' vliegtuigen hebben veel minder effect dan geclaimd door de luchtvaart. Ze leiden tot verdere groei en dus meer en langer lawaai (met een iets lagere piekwaarde) op vele locaties. Mijn analyse liet zien dat er nauwelijks enig effect was tussen 2007 en 2023: slechts 1% lagere gemiddelde piekwaarde in geluid op NOMOS nm27 te Uitgeest, maar wel met steeds kortere tussenperioden.

Over eenzijdige berichtgeving gesproken, overigens is een nachtsluiting tussen 00 en 05 h veel te kort, men moet geen ruimte overlaten om de randen van de nacht wel vol te vliegen.

De enige remedie is dat het vliegen de ware prijs gaat kosten en dus duurder wordt gemaakt. Met het verminderen van vele onnodige bestemmingen kan de nederlander nog steeds met vakantie.

Natuurlijk zijn er velen die lak hebben aan de extreme overlast van dit soort pretvluchten en gewoon door willen gaan als voorheen. De luchtvaartlobby speelt hier blijkbaar gretig op in.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.