Tot 2023 gebeurt (bijna) niks in de Nederlandse luchtvaart

Door Eva Schouten en Joeri van Ormondt
2020 had het magische jaar moeten worden; dan zou Schiphol verder kunnen groeien dan 500.000 vliegbewegingen en Lelystad Airport zou eindelijk echt opengaan voor groot handelsverkeer. Beide liggen onder vuur, wij houden het op 2023 voordat het magische jaar voor de Nederlandse luchtvaart daar is.
Lelystad
Medio december zette de minister van Infrastructuur en Waterstaat de deur op een kier voor verder uitstel van de opening van Lelystad door te zeggen dat opening in 2020 ‘steeds ingewikkelder’ wordt. Dat is Haags voor: dat gebeurt waarschijnlijk niet. Brussel krijgt de schuld, want daar vinden ze dat ook nieuwe toetreders toegang moeten krijgen tot de luchthaven. Stel dat Lelystad voor 2023 opengaat, dan is daar ruimte voor gemiddeld minder dan één retourvlucht per uur. Die beperking is er dankzij de huidige indeling van het luchtruim. Toestellen moeten lang relatief laag vliegen om niet in de clinch te komen met de aanvliegroutes naar Schiphol. Hierdoor hebben omwonenden in een veel grotere straal rond Lelystad te maken met het geluid. Vooral de groep die verder weg van het vliegveld woont, roerde zich de afgelopen tijd. Het was de voornaamste reden voor de minister om de opening al uit te stellen tot volgend jaar.
Luchtruim
De herindeling van het luchtruim zit al lang in de planning. Als die een feit is, kunnen de toestellen richting Lelystad langer hoger blijven vliegen en hebben minder mensen ‘last’ van de vliegtuigen. Na de herindeling van het luchtruim kan Lelystad op termijn maximaal 45.000 bewegingen faciliteren in plaats van 10.000; de capaciteit verviervoudigt ruim............
Lees verder in het originele artikel via onderstaande link............
Geplaatst door Rick van Helden uit Alphen aan den Rijn
Groet uit Alphen aan den Rijn.