Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Topvrouw easyJet: ‘Bevoordelen KLM schaadt economie’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1032 
|
 nrc.nl 
hvs_schiphol_DSC_2521.jpg

Door Mark Duursma

Topvrouw Carolyn McCall van easyJet wil dat haar budgetmaatschappij meer te zeggen krijgt over de strategie van Schiphol. Het kabinet komt deze maand met toekomstplannen voor de luchthaven.

Schiphol en Nederland benadelen zichzelf door KLM voor te trekken. EasyJet, de tweede luchtvaartmaatschappij op Schiphol, moet een grotere rol krijgen bij de discussie over de strategie van de luchthaven. Dat zegt Carolyn McCall, bestuursvoorzitter van de Britse budgetmaatschappij easyJet in een interview met NRC.

Het kabinet komt einde deze maand met een Actieagenda voor de ontwikkeling van Schiphol in de komende tien jaar. De discussie gaat onder meer over de netwerkfunctie van Schiphol, en de verhouding tussen KLM en andere maatschappijen. Door de beperkte groeimogelijkheden van Schiphol en de schaarse ruimte voor vluchten aan de randen van de dag moeten er keuzes worden gemaakt.

Met drie concrete maatregelen kan Schiphol het luchtverkeer vergroten met 3,4 procent. Dit zou leiden tot een jaarlijkse bijdrage van 1,7 miljard euro aan de Nederlandse economie, wat overeenkomt met 20.000 banen. Dat blijkt uit een onderzoek van consultants Frontier Economics, uitgevoerd in opdracht van easyJet.

Transferkorting

Een van die drie maatregelen is het afschaffen van de zogenoemde transferkorting. Schiphol maakt bij het berekenen van luchthavengelden aan maatschappijen onderscheid tussen transferpassagiers, die op Schiphol overstappen, en bestemmingspassagiers, voor wie Schiphol het begin- of eindpunt van hun reis is. De tarieven voor transferpassagiers zijn lager dan die voor bestemmingspassagiers. Schiphol hanteert na Wenen en Rome de hoogste transferkorting: meer dan 50 procent. KLM heeft veel transferpassagiers; op elke intercontinentale vlucht 70 procent. Dat maakt Schiphol voor KLM goedkoper dan voor andere maatschappijen.

Volgens easyJet bieden transferpassagiers nauwelijks economisch voordeel voor Nederland. Bestemmingspassagiers zorgen via handel en toerisme wel voor inkomsten. Het bevoordelen van transferpassagiers is volgens easyJet alleen in het belang van KLM. McCall: „Nederlandse vakantiegangers betalen belasting voor passagiers uit de VS en Azië die op Schiphol overstappen.” Volgens McCall maakt Schiphol verkeerde keuzes; een extra vlucht naar Milaan is voor Nederlandse reizigers interessanter dan een rechtstreekse verbinding met Panama.

Bekijk bericht op "nrc.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

EasyJet afficheert zich nu ook als 'banenmoter'. Indien je echter de bestedingen van Nederlanders in het buitenland die EasyJet vervoert weer aftrekt van de bestedingen van buitenlanders in Nederland dan blijft niets over van de vermeende 20,000 banen. EasyJet levert bulktransport niets meer en niets minder. Wel mee eens dat het effect van de 'Hub status' van Schiphol sterk overdreven wordt, Wat meer directe verbindingen naar bestemmingen als Panama zijn echt van ondergeschikt belang voor de Nederlandse economie.

Geplaatst door anoniem

Met drie concrete maatregelen kan Schiphol het luchtverkeer vergroten met 3,4 procent. Dit zou leiden tot een jaarlijkse bijdrage van 1,7 miljard euro aan de Nederlandse economie

41 miljard is de jaarlijkse bijdrage van Schiphol aan de nederlandse economie?
Equivalent van 600.000 banen?

Dit lijkt mij erg hoog,zou wel eens willen zien hoe dit berekent it.
Helaas zie je dat zelden en moet je het maar aannemen,of niet.

Geplaatst door Anoniem

Volgens easyJet bieden transferpassagiers nauwelijks economisch voordeel voor Nederland. Bestemmingspassagiers zorgen via handel en toerisme wel voor inkomsten. Het bevoordelen van transferpassagiers is volgens easyJet alleen in het belang van KLM. McCall: „Nederlandse vakantiegangers betalen belasting voor passagiers uit de VS en Azië die op Schiphol overstappen

En klm maar klagen over de buitenlandse maatschappijen die niks op zouden hebben met het belang van Nederland.

Geplaatst door Jaap

Ik zie het anders: Bevoordelen KLM schaadt volksgezondheid.