Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Topman Schiphol wil snel duidelijkheid van kabinet over groei luchtvaartsector

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 507 
|
 NHD 
HvS_Schiphol_group.JPG

Schiphol-topman Dick Benschop roept het kabinet op snel duidelijkheid te bieden over eventuele groei voor de luchtvaartsector. „Geef perspectief, dan gaan we samen aan de slag met minder hinder en meer duurzaamheid”, zei hij tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op de luchthaven.

Volgens de president-directeur wordt 2020 een „cruciaal jaar.” „De tijd dringt, er staat veel op het spel en de urgentie is hoog.”

Benschop wil dat de regeringscoalitie de belofte uit het regeerakkoord waarmaakt. „Leg de verbinding met de middengroepen in de samenleving en verwar de flanken niet met de meerderheid.” Volgens hem toont onderzoek aan dat gecontroleerde groei onder voorwaarden steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders.

Volgens geldende afspraken mag Schiphol tot 2021 niet verder groeien met het aantal vliegbewegingen, nu maximaal 500.000 per jaar. Benschop zei eerder dat Schiphol op een gematigde manier wil doorgroeien. Het kabinet moet daar binnenkort over beslissen.

De luchthaven moet inzetten op duurzaamheid, zei Benschop. „Voor de luchtvaart geldt dat meer van hetzelfde niet gaat. Voor de milieubeweging geldt dat minder van hetzelfde niet de ambitie zou moeten zijn. Het gaat om anders, duurzaam vliegen.” De topman doelt onder meer op schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen en duurzame brandstoffen. Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad willen dit decennium volgens Benschop uitstootvrij worden.

„Dit kan alleen lukken als innovatie, investeringen en beleid elkaar versterken”, aldus de president-directeur. „Dat is nu nog niet het geval.” Hij hoopt dat er snel een Europese aanpak komt die een internationale verplichting oplegt tot bijmenging van duurzame brandstoffen, de zogenoemde Green Deal van de Europese Commissie.

Greenpeace reageert sceptisch op de woorden van Benschop. „Schiphol bekent hier kleur. Dit is geen toekomstvisie. Grote vervuiler Schiphol wil alleen maar groei. Dat is onhoudbaar nu we in een klimaatcrisis zitten”, aldus campagneleider Dewi Zloch die verder constateert dat duurzaam vliegen „voorlopig nog een sprookje” is. Greenpeace vraagt zich tevens af waarop Benschop baseert dat een meerderheid van de Nederlanders voor groei van Schiphol zou zijn. De organisatie wijst op een overheidsstudie waarin een ander beeld naar voren komt.

Lichte stijging


Schiphol zag vorig jaar 71,7 miljoen reizigers voorbijkomen. Dat is 1 procent meer dan het jaar ervoor, maakte de luchthaven maandag bekend. Het aantal vliegbewegingen daalde ten opzichte van 2018 met 0,5 procent naar 496.833.

Ook de hoeveelheid vracht die via Schiphol werd vervoerd nam af, met 9 procent tot 1,6 miljoen ton. Het aantal bestemmingen vanaf de grootste luchthaven van Nederland nam daarentegen toe tot 333, zes meer dan een jaar eerder.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door wim uit Castricum

Om te beginnen met niet nagekomen afspraken en daarna zien we wel!

Geplaatst door wim uit Castricum

Toevoeging mbt "Volgens hem (Benschop) toont onderzoek aan dat gecontroleerde groei onder voorwaarden steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders."

Lees het vervolg draagvlakonderzoek 2019 door Motivaction in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Hoofdstuk 2 Management Summary.
Lees hier: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/11/18/vervolgmeting-draagvlakonderzoek-luchtvaart/vervolgmeting-draagvlakonderzoek-luchtvaart.pdf

Slechts 35 % van de Nederlanders is voor groei!

Conclusie. Benschop = een leugenaar

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

perspectief, samen, minder hinder, duurzaamheid, de tijd dringt, urgentie, verbinding maken, middengroepen, gecontrolleerde groei, gematigd doorgroeien, anders vliegen, duurzaam vliegen, stiller vliegen, zuiniger vliegen, duurzame brandstoffen, uitstootvrij worden, innovatie.....
Wie kan hier nu tegen zijn?
Allemaal "framing" van de ergste soort! Wat een minachting voor de grote groep nederlanders die dagelijks overlast ervaren. Inleveren in hun woongenot en gezondheid. Wie prikt hier nu niet doorheen? Stop met het verkopen van deze aantoonbare onzin! En schaam je heel diep, heel diep.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol (in de persoon van Benschop) is net een klein ettertje dat hoe dat ook een graai wil uit een snoeppot, terwijl het kreunt van de kiespijn.
Terwijl zijn ouders roepen dat het niet meer verder kan, blijft het kleine ettertje maar doordrammen.
Rijst de vraag, hoe sterk zijn de ouders?
Krijgt het kleine ettertje toch weer zijn zin, of wordt het eindelijk eens een keer opgevoed zoals het moet?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Laatst met KLM gevlogen, wat is dit toch een kansloos bedrijf, het inchecken duurde uren, de ticketprijs was schrikbarend hoog.
Zelfs een prijsvechter is een verademing vergeleken met dit fossiel.
Waarom in vredesnaam hebben vvd cda d66 en cu van ons geld aandelen hiervan gekocht, over 5 jaar is dit bedrijf failliet.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Citaten uit dit bericht: Benschop wil dat de regeringscoalitie de belofte uit het regeerakkoord waarmaakt. „Leg de verbinding met de middengroepen in de samenleving en verwar de flanken niet met de meerderheid.” Volgens hem toont onderzoek aan dat gecontroleerde groei onder voorwaarden steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders." (...) Greenpeace vraagt zich tevens af waarop Benschop baseert dat een meerderheid van de Nederlanders voor groei van Schiphol zou zijn. De organisatie wijst op een overheidsstudie waarin een ander beeld naar voren komt.

Dat beeld is dat de meerderheid van de bevolking geen luchtvaartgroei wil. Die uitslag probeert Benschop nu om te buigen naar een uitkomst die hem beter uitkomt. Kletskoek. Hoe je met statistiek kunt liegen. Namelijk door de meerderheid van de ondervraagde mensen die tegen luchtvaartgroei is, te framen als "de flanken" en de minderheid die er voor is, te framen als "de middengroepen in de samenleving". Dit lijkt sterk op een uitspraak van de minister in een interview in Elsevier, waarin zij actieve tegenstanders van luchtvaartgroei wegzette als "linkse activisten".

Impliciet betekent deze zwartmakerij van tegenstanders van luchtvaartgroei dat de sector en sommige politieke partijen geen objectieve argumenten voor luchtvaartgroei hebben. Het enige argument is dat de sector wil blijven groeien en dat een deel van de politiek dit bedrijfsleven daarin nog steeds steunt: "Schiphol mag groeien, maar groei moet dan wel verdiend worden". Voor de Nederlandse economie (waar de overheid feitelijk voor staat) is die groei niet nodig.

Objectieve argumenten voor of tegen groei kunnen voortkomen uit een MKBA, een onafhankelijke analyse van maatschappelijke baten en kosten. Die analyse wordt door de minister afgewezen voor de luchtvaartnota. Begrijpelijk, want daaruit zou blijken dat luchtvaartgroei geen extra economisch voordeel oplevert (zie de rapporten van Manshanden/Bus en de WTL), maar wel zeer hoge maatschappelijke kosten. Niet alleen meer hinder, slaapverstoring stikstof en ultrafijn stof, maar ook een zodanige toename van CO2-uitstoot dat het nationale klimaatakkoord ernstig wordt verstoord.

Het is hoog tijd om een goede MKBA door objectieve onderzoekers voor de toekomst van Schiphol te eisen en geen genoegen te nemen met de boterzachte "kwalitatieve" afwegingen die bij de voorbereiding van de luchtvaartnota gemaakt zijn.

Geplaatst door Rob

Het verhaal van Benschop staat vol drogredenen. Naast de al genoemden is dit ook een opvallende: ¨De luchthaven moet inzetten op duurzaamheid, zei Benschop. „Voor de luchtvaart geldt dat meer van hetzelfde niet gaat. Voor de milieubeweging geldt dat minder van hetzelfde niet de ambitie zou moeten zijn. Het gaat om anders, duurzaam vliegen.”

Alsof de milieubeweging niet voor duurzaam vliegen is, die willen juist verder gaan dan Schiphol. En Benschop suggereert in navolging van KLM/Elbers dat voor duurzaamheid groei nodig is. Lariekoek, een kleinere op betere marges gerichte luchtvaartsector kan meer investeren in duurzaamheid dan het Schiphol ´plofkipmodel´.


Geplaatst door Bob uit Uitgeest

“Benschop baseert dat een meerderheid van de Nederlanders voor groei van Schiphol zou zijn.” Deze lieden zitten blijkbaar niet onder de teringherrie, maar er komen er straks wel veel meer bij als Lelystad opengaat. Ook denkt men niet veel na getuige de grote aanhang van VVD, PVV en FvD, waarbij ook nog klimaatontkenners zitten. Het egoïsme viert nu eenmaal hoogtij in dit land.

Na de boef Alders heeft de PvdA weer een nieuwe schurk ingezet, ik stem er nooit meer op!

Niet alleen een goede MKBA is nodig, maar ook een gerechtelijke procedure tegen dit onrechtmatig handelen, waarbij eens kritisch naar de leugenachtige luchtvaartwetgeving moet worden gekeken.

Dit luchtvaartbeleid en het klimaatbeleid bewegen zich op een ramkoers.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

„De tijd dringt, er staat veel op het spel en de urgentie is hoog.” Hoe zo?