Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Topman Schiphol: ‘De groei heeft ons ook verrast’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 682 
|
 Parool - Herman Stil 
hvs_embraer_klmDSC_2534.jpg

Schiphol zit aan zijn plafond met het aantal starts en landingen. Topman Jos Nijhuis wil dat de luchthaven na 2020 verder moet kunnen groeien. Dat kan, want de hinder is fors minder, zegt hij.

Halverwege het gesprek gaat zijn mobiel; Bad to the bone onderbreekt Jos Nijhuis' betoog over beheerste groei van Schiphol. De Schipholtopman wil zo snel mogelijk met toekomstige groei van start, nu de luchthaven drie jaar stagnatie tegemoet gaat.

Soms denkt Jos Nijhuis nog eens terug aan het jaar dat hij naar Schiphol kwam. "2008. De passagiersaantallen duikelden naar beneden, het aantal vliegbewegingen liep terug. We moesten reorganiseren, er moesten mensen weg. Niet de manier waarop je als topman een organisatie wilt binnenkomen. Maar het was noodzakelijk."

Hoe anders is de situatie nu. Schiphol groeit duizelingwekkend snel en heeft al lang weer nieuwe mensen aangenomen. "De groei van het afgelopen jaar heeft ons ook verrast."

Afspraak is afspraak
Zo bereikt de luchthaven dit jaar de grenzen die in datzelfde crisisjaar 2008 werden vastgesteld om luchthaven en omgeving in balans te houden. Een half miljoen vliegbewegingen, meer worden het er niet. "Ook al zouden we willen, afspraak is afspraak."

Schiphol groeit duizelingwekkend snel en heeft al lang weer nieuwe mensen aangenomen
Jos Nijhuis
Daarna moet Schiphol volgens Nijhuis 'geleidelijk' doorgroeien, met jaarlijks 1,5 tot twee procent naar 600.000 vluchten in 2030. "Op basis van de al vastgelegde afspraak dat de helft van de milieuwinst die ontstaat door minder lawaaiige en milieuonvriendelijke vliegtuigen, kan worden gebruikt voor de groei van het vliegverkeer."

Hij neemt voorzetjes van bewonersgroepen, dat de luchthaven het ook in het volgende decennium moet doen met het huidige aantal vluchten, met een korreltje zout. "Sommigen nemen alvast een standpunt in, dat doen wij nu ook."

Nieuwe vliegtuigen
"Verder inperken van de groei onderschat de prestaties van de luchtvaartsector in de afgelopen jaren. We hebben in 2008 afgesproken dat de hinder in 2020 5 procent minder moet zijn. Het is nu al 20 procent of 34 procent, afhankelijk van hoe je naar gehinderden kijkt. Dat komt doordat maatschappijen veel sneller overstappen op nieuwe vliegtuigen."

Omdat het de luchtvaartsector is geweest die dat heeft bereikt, moet volgens Nijhuis ook de luchtvaartsector daarvoor beloond worden. "Welke berekening of welke norm je ook gebruikt, we zitten al ver over onze toezegging van 2008 heen. Ik vind dat de winst die we de afgelopen jaren hebben behaald, na 2020 helemaal ten goede moet komen aan de groei van de luchtvaart, zodat we de stagnatie die nu ontstaat kunnen inlopen zonder extra hinder."
Als je het beter doet dan is afgesproken, dan moet je daarvoor ook worden beloond
Jos Nijhuis
Maar er gaan in de regio al stemmen op die milieuwinst helemaal niet mee te rekenen, of anders voor de helft. "Dan straf je de maatschappijen, luchthaven en sector. Als je het beter doet dan is afgesproken, dan moet je daarvoor ook worden beloond."

Slagvaardiger
Liever dan het opnieuw innemen van stellingen wil Nijhuis haast maken met het overleg over de groei van Schiphol. Op een andere manier dan het de vorige keer is gegaan. Sneller, met minder overlegrondes en minder partijen aan tafel. "Niet met andere partijen; bewoners, luchtvaart, overheid, iedereen hoort erbij. Maar het moet slagvaardiger. We moeten voorkomen dat we voortdurend van het ene overleg in het andere glijden.

Uitgangspunt moeten volgens hem zijn: groei, hinderbeperking en kwaliteit van de leefomgeving. Dat betekent ook dat er goed gekeken moet worden naar de woningbouwplannen die nu in Amsterdam en de regio worden voor¬bereid. "We moeten voorkomen dat we nieuwe gehin¬derden creëren, en dat we vliegroutes dichtbouwen. We kunnen al die nieuwe omwonenden niet volgens de huidige methodiek gaan meetellen in het aantal gehinderden, dan kan Schiphol echt op slot."

"Zorg dat er verstandig wordt gebouwd en laat dat niet volledig in handen van gemeenten, die hun eigen belang hebben." Dat daarbij in gemeenten als Amstelveen en Aalsmeer vrijwel geen nieuwbouw meer mogelijk is, erkent hij. "Dus moet je het elders doen, in de lobben van de vliegroutes."

Huidige verbindingen
Ook moet de bereikbaarheid worden meegewogen als al die nieuwe regiobewoners er bij komen. "Er zit een grens aan de hoeveelheid treinen, bussen en auto's naar Schiphol. Er moet een alternatief komen voor de huidige verbindingen. Het is zo relevant om de Noord/Zuidlijn via een alternatieve route naar Schiphol door te trekken, zodat de luchthaven bereikbaar blijft voor Amsterdammers die hier werken of willen reizen."

Daarbij valt te praten over mee-investeren. "Alhoewel dat wel in ons huidige investeringsprogramma en strategie moet passen."
Met Lelystad en Eindhoven kunnen we maatschappijen verleiden
Jos Nijhuis
Schiphol wil ook een rol spelen in de druktediscussie in Amsterdam. "Een groot deel van de passagiers op Schiphol gaat niet naar Amsterdam, maar we moeten voorkomen dat de mensen alleen maar naar de bekende plekken gaan, we moeten die stromen beter spreiden. We moeten als hele reissector onze verantwoordelijkheid nemen"

Voor drie tientjes naar Barcelona
Het inperken van bezoekersstromen aan Amsterdam door budgetvluchten te ontmoedigen, is volgens hem een heilloze weg. "Alle maatschappijen bieden goedkope vluchten. Als je het mij vraagt hoef ik ook niet voor drie tientjes van Amsterdam naar Barcelona. Maar door de lage kerosineprijs, het overaanbod van vliegtuigen maar vooral door de wens van de consument om meer te reizen, is dat nu eenmaal een gegeven."

Schiphol heeft volgens Nijhuis straks wel een wapen in handen om onwelgevallige activiteiten, zoals vakantievluchten of prijsvliegers, weg te lokken zodat ruimte ontstaat. "Ik ben meer van het verleiden dan van het dwingen. Met Lelystad en Eindhoven kunnen we maatschappijen verleiden door ze er lagere tarieven te bieden en betere mogelijkheden."

Alleen is ook Eindhoven vol en is de opening van Lelystad vanwege problemen bij de luchtverkeersleiding uitgesteld tot op z'n vroegst april 2019. "Ik vind dat onbegrijpelijk. We hadden daar al moeten vliegen toen we hier op 85 procent van onze capaciteit zouden zitten. Daar zijn we al over heen. Als we dan in 2019 opengaan, dan versneld met meer vluchten dan we hadden gepland."
Tarieven omhoog voor investeringen
De tarieven op Schiphol voor luchtvaartmaatschappijen - en daarmee voor de passagiers - gaan volgend jaar weer stijgen. Gisteren nog werd bekend dat Schiphol tot de goedkoopste vliegvelden van Europa behoort. Dat komt omdat de tarieven van Schiphol onder druk van de luchtvaartmaatschappijen in drie jaar 23 procent zijn gedaald tot vorig jaar 848 miljoen euro.

Met de vandaag aangekondigde tariefsverhoging wil de luchthaven zijn investeringen (die stijgen van 300 miljoen tot 700 miljoen euro) in de eigen uitbreiding en in Lelystad Airport bekostigen.

Door de enorme stijging van het aantal passagiers (9 procent naar bijna 63 miljoen) wist Schiphol de gevolgen van die kortingen tot nu te compenseren; het afgelopen jaar bleef de omzet stabiel op 1,4 miljard euro.

Maar de winst van de luchthaven is wel fors afgenomen, van 374 miljoen naar 306 miljoen euro. Daardoor daalt ook het dividend dat de gemeente Amsterdam ontvangt met 20 procent tot 29,6 miljoen.



Jan Griese van bewonersvereniging Schiphol Werkgroep Amstelveen-Buitenveldert reageert verbijsterd op de uitspraken van Schipholtopman Jos Nijhuis. "De geluidshinder is afgenomen? Absoluut niet, dat zijn sprookjes. Schiphol claimt bijvoorbeeld dat de Buitenveldertbaan tot 2020 7 procent minder wordt gebruikt, maar volgens onze cijfers heeft er nu al een groei van 40 procent plaatsgevonden. Ze werken met opgeleukte cijfers, via een ­rammelend systeem."

Aalsmeer vreest een 'situatie van continue overlast' als Schiphol uitbreidt. Wethouder Robbert-Jan van Duijn: "We maken ons grote zorgen dat de groei van Schiphol oneven­redig op een dichtbevolkt gebied als Aalsmeer neerkomt." (Hannah Stöve) Vindplaats

Bekijk bericht op "Parool - Herman Stil"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

*In diverse interviews laat topman Nijhuis van Schiphol weten dat hij is overvallen door de groeicijfers. Dat is vreemd voor een ondernemer die deze versnelde groei zelf heeft uitgelokt door zijn tarieven te verlagen en subsidies te geven. Of dat bij een beperkte capaciteit slim zaken doen is, mag men zich trouwens afvragen. In ieder geval heeft Schiphol daardoor minder winst gemaakt. Erger is dat de groeiruimte voor netwerkverkeer in de komende jaren is verspild.*

Het liegen en manipuleren van feiten levert de heer Nijhuis een enorme lange neus op, waarover hij zelf struikelt.
De subsidies die dit heerschap heeft uitgedeeld, zal wel belastinggeld zijn, is mijn vermoeden.
Asociaal, want welk bedrijf kan zoiets flikken?
En de Nederlandse Staat wast zeker ook haar handen in onschuld?

Het is echt een smerige combinatie: de Nederlandse Staat en de Schipholgroup.

Geplaatst door Marianne

V.O.S. Heeft gelijk. Alle redenaties van Schiphol's Akelahoofd Nijhuis zijn om je rot te schamen
over zijn uitspraken.Doorzichtig, onbetrouwbaar en vilein. Mijnheer Nijhuis staat ook al bekend in zijn vorige baan als niets ontziend om zijn doel te bereiken d.w.z. alle opdrachten van grote bedrijven werden moeiteloos uitgevoerd waardoor heel veel personeel van het onderzoek op een zijspooor werd gezet of ontslagen. Want in zijn vorige functie in zijn vorige baan was de opdracht uitvoeren die 1 opdrachtgever zelf het eind resultaat wilde samenvatten en zo is het gebeurd. Het eindrapport werd tevreden ontvangen, niet doot managers of medewerkers.
Kort gezegd de CEO is eigenlijk lachwekkend in zijn doel bereiken. Ontkennnen dat er geluidsoverlast is, milieuververvuiling, nog steeds belastingvrije kerosine via een pijp uit Pernis, geklaag als het even tegenzit, nog steeds heel veel geluidsverheffende vliegtuigen die zeeer laag invliegen in de nacht en overdag. Tja, wat moet je met zo'n scharminkel als CEO die geen enkele compassie heeft met inwoners, dieren en andere soorten. Wat een geestelijk armoedig persoon zonder enig moreeel besef in de huidige tijd. Mijnheer Nijntje denkt echt na of behoort u tot de GROUP van hert gele bloempje. Tja, dan is het echt een opgegeven questie, ook al onder die vorige psychiater/ systeemtherapeut. Zijn miljoenen inwoners de klos voor een zeer zielig/kleinburgelijk probeem in een onevenwichtig bedrijf. De mens is niet in staat om samen te werken en u stimuleert het hele dwangsysteem. Zielig hoofd van een uiteindelijk treurig bedrijf dat met veel vervuiling uw criminele activiteiten vrolijk kunt doorzetten door heel veel kontneukers in uw omgeving, ook in uw vorige baan want met een geheide narcist is het zo wie zo niet mee samen te werken en het uiteindelijke doel wordt vies, smerig en a- moreel. Erg, niet. Mijnheer Nijhuis. Gelukkig heeft u een onnozele journalist voor uw karretje kunnen spannen van het al eveneens smerig Parool.