Topman KLM: ‘Biokerosine is betere oplossing dan krimp’
Door Herman Stil
KLM mengt sinds dit jaar op Schiphol standaard biobrandstof door de kerosine die haar vliegtuigen voortdrijven. Het is een begin, zeggen ze bij de luchtvaartmaatschappij. Het is verwaarloosbaar, roepen sceptici.
Het is maar een half procent duurzame vliegtuigbrandstof op een volle tank fossiele kerosine die KLM en dochter Transavia sinds begin dit jaar op Schiphol in al hun vliegtuigen tanken. Maar dat is al significant meer dan de 0,18 procent die KLM in 2019 gemiddeld bijmengde.
Het zou veel meer moeten zijn, erkent Bas Gerressen, sinds vorig jaar topman van KLM Nederland. Maar er is simpelweg niet voldoende biokerosine. Althans, nog niet. ,,We moeten keihard werken om dat aanbod te vergroten. Vanaf nu zullen we elk jaar meer duurzame brandstof toevoegen.”
Drie tot zes keer zo duur
In 2030 moeten luchtvaartmaatschappijen in Nederland ten minste 14 procent biobrandstof in hun tanks gooien. ,,Als het aan ons ligt, zitten wij daar dan al boven. Alleen is het niet realistisch te veronderstellen dat het aanbod dan al 20 of 30 procent zal zijn.” Die verduurzaming heeft een prijs. ,,Duurzame vliegtuigbrandstof is nu drie tot zes keer zo duur als fossiele kerosine”, zegt Gerressen. ,,Daar moet de passagier zich van bewust worden. Daarom zetten we de extra kosten nu als toeslag apart bij de boeking. Het is nog maar een paar euro, maar als we straks 5 of 6 procent bijmengen, worden die bedragen groter.”
Krimp klinkt makkelijk en populistisch, maar de vraag naar mobiliteit krimpt niet
Bas Gerressen, directeur KLM Nederland
Het merendeel van de consumenten kijkt vóór het boeken vooral naar de vliegprijs. Met haar biobrandstoftoeslag kan KLM zich uit de markt prijzen ten opzichte van concurrenten die minder haast maken. ,,Mocht het gat met de concurrentie te groot worden, dan kunnen we overwegen om ons tickettarief te verlagen. Uiteindelijk zal elke maatschappij in 2030 in Europa ten minste naar die 14 procent toe moeten. Wij lopen liever voorop, maar er zullen er zijn die wachten tot het verplicht wordt.”
Volgens een aantal onderzoeken en de milieubeweging zet het bijmengen van biobrandstof volstrekt onvoldoende zoden aan de dijk. De tegenstanders van luchtverkeer zien liever dat KLM haar uitstoot, gedwongen door de politiek, beperkt door flink in te krimpen.
Méér uitstoot
,,Krimp klinkt makkelijk en populistisch”, zegt Gerressen. ,,Maar de vraag naar mobiliteit krimpt niet. Twee derde van onze passagiers stapt op Schiphol over. Stel: je moet van Delhi naar Manchester, dan kan dat nu vrijwel in één lijn via een transfer op Schiphol. Als wij die vluchten niet meer kunnen aanbieden, vliegt die reiziger toch, ook als dat een omweg betekent via het Midden-Oosten. Per saldo levert dat méér uitstoot op.” Critici zouden echter graag zien dat de korte transfervluchten helemaal niet meer worden toegestaan.
Maar oproepen om op Schiphol overstappers te weren of het aantal vluchten op Schiphol 20 tot 25 procent terug te brengen, hebben volgens Gerressen een groot negatief effect. ,,Nederland is als klein land onvermijdelijk internationaal georiënteerd. Daar is onze welvaart grotendeels op gebaseerd. Ga je naar krimp, dan kunnen we niet voldoende passagiers aan- en afvoeren om al onze vluchten overeind te houden en zullen internationale reizigers ons land mijden. Die passagiers blijven echt wel vliegen, maar dan met andere maatschappijen. Dat is dus niet goed voor het klimaat én niet voor de economie.”
Transitie
Bij de transitie naar duurzamer vervoer moet volgens Gerressen ook worden gekeken naar bestemmingen om de hoek. ,,We vliegen nog naar Brussel om ons netwerk te voeden. We werken nu samen met de spoorwegen om die vluchten te vervangen en willen dat ook doen naar andere bestemmingen. Volgens ons ligt de oplossing bij én vliegen én duurzaam. Elk vliegtuig dat we nu aanschaffen bespaart 15 tot 20 procent brandstof en uitstoot.’’ KLM heeft net een miljardenorder afgerond voor de aanschaf van honderd Airbussen. Dochter KLM Cityhopper is ook bezig met verdere vlootvernieuwing.
,,Er passen bovendien iets meer passagiers in, zodat we met dezelfde hoeveelheid vluchten meer mensen kunnen vervoeren. Daarmee houden we geld over dat we weer kunnen gebruiken om de coronaleningen af te betalen en om te investeren in onder meer duurzame brandstof.” Coronabeperkingen en reisverboden zullen de animo om te vliegen dit jaar nog beperken. ,,Maar zelfs met restricties willen mensen vliegen, voor hun bedrijf, voor hun familie, voor hun ontspanning. Dat nu steeds wordt geroepen dat zakenreizigers minder zullen reizen, zien wij niet in de boekingen.’' Ook de animo voor vakantiebestemmingen is groot. ,,Met mijn optimistische inslag verwacht ik dat 2022 het jaar van herstel zal zijn.’’ Bekijk bericht op "ad.nl"
Geplaatst door gerard uit Castricum