Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Topman Benschop: krimp Schiphol is juridisch onzeker, passagiersgroei zet door

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 175 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 13-09-2022 
Schiphol_klimaatactie_191214_HvS_1834.JPG

Het kabinet kondigde begin deze zomer aan dat Schiphol vanaf eind 2023 nog maar 440.000 vluchten per jaar mag verwerken, 60.000 minder dan nu is toegestaan. Volgens topman Dick Benschop is het echter nog onzeker of het kabinet dat juridisch kan regelen. Ook verwacht hij dat de passagierscijfers blijven stijgen, mede doordat maatschappijen grotere vliegtuigen inzetten. Dat zegt hij in een uitgebreid interview met Luchtvaartnieuws Magazine.

Valt er nog iets aan de krimp te doen?
“Het politieke voornemen is helder, van 500.000 naar 440.000, maar we hebben in Den Haag wel onze zorgen geuit en vragen gesteld. Zo is er een juridische procedure voor nodig, ook in Europa. In Brussel zal de Nederlandse regering moeten aantonen in het kader van een gebalanceerde aanpak niet anders te kunnen dan krimpen. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Op deze manier is het nog nooit ergens anders gedaan. De termijn van 1 november 2023 is erg kort en daar heb ik minister Harbers ook op gewezen. Zo moet er in Nederland ook weer een aanpassing van de MER komen.”

Wat baart u het meeste zorgen in dit dossier?
“De vrachtsector. Bij ‘440’ komen we in een situatie van schaarste terecht: de vraag naar capaciteit is groter dan het aanbod. Toen we niet meer konden uitbreiden in 2017, 2018 en 2019 omdat we aan het plafond van 500.000 zaten, zag je meteen een negatief effect op de full freighters, die het altijd moeilijker hebben gehad om start- en landingsrechten op te bouwen en slots te krijgen. Die situatie zal erger worden na de krimp. Vracht is een belangrijke branche, voor Schiphol én voor Nederland: producten die hier worden gemaakt, van bloemen tot medicijnen en chips van ASML gaan allemaal via Schiphol over de hele wereld. Ja, veel goederen gaan via de belly van passagierstoestellen, maar ook full freighters zijn onmisbaar en houden de operatie als zodanig mede in stand. Bedrijven als Dnata doen belangrijke investeringen op Schiphol in de vracht, met de bouw van nieuwe loodsen.”

Wat is wat dit betreft het vooruitzicht op lange termijn?
“De minister heeft gezegd dat het later weer mogelijk is voor Schiphol om zich binnen milieugrenzen te ontwikkelen. Hij heeft ook genoemd dat de volumegrens weer kan vervallen. Dit biedt perspectief. Waar we zo snel mogelijk naar toe willen is Schiphol te laten opereren binnen milieugrenzen. We sturen aan op beter vliegen, een herziening van het luchtruim, inzet van zuiniger toestellen, biobrandstoffen, algehele verduurzaming, dalende lijn op CO2 en geluid. Zo verdienen we ontwikkelruimte, met meer vluchten, bínnen de milieugrenzen. We moeten af van al dat gedoe natuurlijk.”

Verwacht u dat airlines in reactie op de krimp grotere vliegtuigen zullen inzetten?
“Jazeker, het logische effect van schaarste in bewegingen is de inzet van grotere machines. Turkish vliegt nu al naar een Istanbul met een Boeing 777-300ER in plaats van de Boeing 737. Er vliegen nu ook widebody-toestellen van Schiphol naar Madrid, Helsinki en Reykjavik. Deze ontwikkeling bestond al en zet door. Het leidt tot een behoorlijke passagiersgroei de komende jaren, want de vraag is er wel: Nederlanders willen weer vliegen. Dit betekent dat wij op termijn de nieuwe terminal nodig hebben, die we al hadden gepland, ook bij minder vluchten. Het is ook een investering in kwaliteit.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 13-09-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Opmerkelijke leugens van Benschop:

‘… in het kader van een gebalanceerde aanpak’ -> deze is er nooit geweest! Foutieve voorstelling van zaken.

‘Zo moet er in Nederland ook weer een aanpassing van de MER komen.’ -> wat moeten we hieronder verstaan? Aanpassing zodat ze verder kunnen groeien? Cie MER heeft immers al gesteld dat het NNHS stelsel omwonenden onvoldoende beschermd!

‘… zag je meteen een negatief effect op de full freighters, die het altijd moeilijker hebben gehad om start- en landingsrechten op te bouwen en slots te krijgen.’ -> Het zijn juist die vrachtvliegtuigen die de meeste herrie geven vooral midden in de nacht tot ca. 75 dB(A) 30 km voor de luchthaven! Maak je daar eens zorgen over! Gooi die oude herriebakken van AF/KLM, Singapore Airlines, Nippon Cargo, enz. er nu maar uit. Ik kan deze ‘full freighters’ missen als kiespijn!

‘De minister heeft gezegd dat het later weer mogelijk is voor Schiphol om zich binnen milieugrenzen te ontwikkelen. Hij heeft ook genoemd dat de volumegrens weer kan vervallen. Dit biedt perspectief. Waar we zo snel mogelijk naar toe willen is Schiphol te laten opereren binnen milieugrenzen.’ -> Precies wat ik in mijn truc ‘Krimp veinzen’ al heb beschreven! Die ‘milieugrenzen’ zijn veel te ruim opgesteld, en er is niet eens een natuurvergunning. ‘Ontwikkelen’ is een kreet die betekent: verder groeien! Groei met minder hinder is en blijft een grove leugen!!!

‘Jazeker, het logische effect van schaarste in bewegingen is de inzet van grotere machines.’ -> Dus weer meer herrie en vervuiling!!! Ik had dit al voorspeld.

‘… want de vraag is er wel: Nederlanders willen weer vliegen.’ -> Zeker, als je zelf de ellende ervan niet ervaart, maar heel veel Nederlanders willen ook een goede nachtrust en een leefbaar klimaat, en dit gaat niet samen met groei! Hou nu eens op met de basisrechten van inwoners van dit land te vertrappen.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Benschop is opgestapt als directeur schiphol.

Is toch symptomatisch voor de Nederlandse regenten cultuur. Veel mensen op belangrijke posten die daar eigenlijk niet de capaciteiten voor hebben. Zal de vele voorbeelden maar niet afzonderlijk benoemen. Wel een aangename uitzondering,dijselbloem.
Nu burgermeester van eindhoven maar die kan veel meer.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Wat ook meespeeld is dat alles wat men in Nederland doet,men doet met het belang van bv nederland in gedachte. Dat zal bij het beleid van Benschop ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld. En bv nederland is,zoals al vaker gezegt,slechts een klein en specifiek deel van het nederlandse bedrijfsleven.
Op deze manier krijg je beleid dat welliswaar goed is voor bv nederland,maar over het geheel genomen negatief voor de gehele economie en maatschappij.

Dat zie je nu ook in de manier waarop men omgaat met het onbetaalbaar worden van energie. Uit alle macht probeert men de hoge prijzen te handhaven want die zijn goed voor bv nederland. Om vervolgens de mensen die het echt niet kunnen betalen weer te compenseren met een kerstboom aan regelingen. Maar dat lukt nooit voor 100% en er blijven groepen buiten de boot vallen. Zoals nu bijvoorbeeld het mkb.

Het is geen verwijt of klacht. Het gaat om de sociaal-economische ontwikkeling op de lange termijn. Hetgeen uiteindelijk ook in het belang is van bv nederland. Al lijkt men zich dat , in de drang naar korte termijn winst, niet altijd te realiseren.

Nederland moet weer exceleren. En dan niet in winst van bv nederland maar in de kracht en innovatie van de gehele economie,in het welzijn van de bevolking. De capaciteiten zijn daarvoor zeker aanwezig,het zit hem vooral in de drijfveren die resulteren in bepaalde beleidskeuzes.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dit had ik niet moeten zeggen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.