Topman Air France-KLM uit felle kritiek op Nederlandse politiek: ‘Het is verbijsterend’

Het is ‘verbijsterend’ dat de Nederlandse politiek een krimp van Schiphol ambieert. Dat zegt topman Ben Smith van Air France-KLM tegen De Telegraaf. ”Weet je wat schadelijk is? Dat mensen geen baan meer hebben omdat bedrijven verdwijnen”, briest de ceo in de krant.
Schiphol staat aan de vooravond van een krimp. De Nederlandse staat heeft hier in 2022 toe besloten. Momenteel buigt de Europese Commissie zich over het plan van demissionair minister Harbers (Infrastructuur) om het aantal starts en landingen naar 452.500 terug te brengen. Ook oordeelde de rechter deze week dat omwonenden jarenlang niet genoeg beschermd zijn tegen geluidsoverlast.
Ondertussen hebben de politiek en beleidsmakers geen oog voor de investeringen die KLM doet voor duurzaamheid, stelt de topman in de krant. Hij zegt: ”We investeren miljarden in een nieuwe vloot. De eerste toestellen zijn al geleverd, terwijl we niet eens weten waar we aan toe zijn op Schiphol. Onze investering is gebaseerd op 520.000 starts en landingen op Schiphol. Technologische ontwikkeling is de weg vooruit, krimp is dat niet. Mensen zullen blijven vliegen. En over vijftig procent minder herrie per nieuw toestel wordt geringschattend gedaan. Het is verbijsterend”.
Singapore
Smith pleit voor een brede afweging, waarin ook de economische belangen worden meegenomen. Hij maakt zich zorgen over de internationale positie van de Nederlandse luchthaven. ”Nederland concurreert internationaal en daar horen internationale verbindingen bij. Singapore heeft het luchtvaartmodel van Nederland gekopieerd en is één van de meest succesvolle landen ter wereld. Wil Nederland alle voorsprong verliezen die in decennia is opgebouwd? Dat hoop ik toch niet voor de Nederlandse burgers. Aan de lange termijn lijkt niet te worden gedacht.”
‘De politiek is verwend’
De topman zou kunnen besluiten de KLM-toestellen deels naar Parijs of elders te verplaatsen, maar daar is nog geen sprake van, benadrukt hij in De Telegraaf. ”Dat zou negatief uitpakken voor het KLM-netwerk op Schiphol en de Nederlandse economie. Het is onverantwoordelijk. De politiek is verwend. Ze is gewend geraakt aan KLM en wil de verbindingen in stand houden zodat er niets verandert. Ook dat is weer naïef, gezien de moordende concurrentie. Niet alleen in de Europese Unie, maar ook daarbuiten. Een sterke en CO2-neutrale luchtvaartsector in Nederland is netto-positief voor het land.”
Gekrijs
”Gekrijs uit Parijs”, reageert diplomatiedeskundige Robert van de Roer in Goedemorgen Nederland op NPO 1. ”Als je naar de politieke realiteit kijkt, gaat die krimp waarschijnlijk gewoon plaats vinden.” D66-Tweede Kamerlid Jan Paternotte reageert: ”Het is een bekende frustratie van hem. Ik snap het wel vanuit Parijs, want je wil niet dat je bedrijf wordt geraakt.”
Paternotte vervolgt: ”Schiphol is enorm gegroeid, maar dan vooral met andere luchtvaartmaatschappijen dan KLM. Er zijn afspraken met bewoners gemaakt. De rechter zegt nu: daar moet je je aan houden. Het is belangrijk dat de vliegtuigen schoner en stiller worden, zodat de luchtvaart kan blijven”.
Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum