Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Toezicht op luchtvaart onvoldoende

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1157 
|
 telegraaf.nl 
hv_vliegtuig_2999.jpeg

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Autoriteiten houden steeds minder toezicht op de veiligheid in de luchtvaart. ,,Het wachten is op een nieuwe crash, die makkelijk voorkomen had kunnen worden", waarschuwt Aircraft Engineers International, waarbij 40.000 vliegtuigtechnici uit 30 landen zijn aangesloten.

De Nederlandse AEI-topman Fred Bruggeman slaat alarm. ,,Het is een mondiaal probleem. We zien overal dat het mis gaat. Ook in Europa en ja, soms ook in Nederland. Het aantal onnodige vliegrampen neemt daardoor toe."
Hij noemt drie voorbeelden. ,,AirAsia in de Javazee in 2014, Spanair in Madrid in 2008 en de poldercrash van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009. Alle drie zijn te wijten aan technische mankementen die genegeerd zijn, in combinatie met fouten van piloten, waardoor het vliegtuig in een dodelijke overtrek raakte. Wrang is dat het probleem in geen van deze gevallen fataal had hoeven aflopen."

Het probleem is volgens hem dat overheden zich terugtrekken en geen goed overzicht meer hebben. ,,Vliegmaatschappijen zijn allemaal druk bezig met kostenverlaging. Dat gaat vaak ten koste van de veiligheid", aldus Bruggeman.
AEI heeft volgens hem de Europese Ombudsman moeten inschakelen om de controlerapporten van luchtvaartinspecties op te vragen. ,,Er deugt weinig van. Men houdt zich meer met papierwerk bezig dan met de kwaliteit van onderhoud en pilotentraining", meent hij.

Volgens Bruggeman worden regelmatig defecten niet gemeld en zijn rapportages niet compleet, terwijl openlijke sancties als afschrikking ontbreken. ,,De luchtvaart is hardleers. Er moet nodig hard worden ingegrepen, maar blunderende maatschappijen worden zelden tot de orde geroepen."
De Europese Commissie stelt voor om de regelgeving aan te scherpen. Veiligheidswaakhond in de Europese luchtvaart EASA wordt gereorganiseerd. Volgens AEI is dat nu een tandeloze tijger.

In een concept wetsherziening wijst Brussel op veiligheidsgaten. ,,EU-lidstaten moeten nieuwe vaardigheden en competenties omarmen, zodat de vlieggroei kan worden bijgebeend."
Uit EASA-onderzoek blijkt dat het noodzakelijk is om risico's beter te herkennen en te verminderen. ,,Bij overheden en in de industrie is er zorg dat de huidige inspectietechniek inefficiënt is met toenemende gebrek aan goede hulpmiddelen, mankracht en financiën", is de conclusie.
Wereldorganisatie IATA en de Association of European Airlines zeggen alles te willen doen om veilig vliegen te bevorderen. De Nederlandse luchtvaartinspectie ILT geeft geen commentaar.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht